SUNN DIETT:
SUNN DIETT:

Finn et kosthold som passer deg og din livsstil. Fokuser på hva du liker og hva du bør spise, og ikke på maten du bør unngå.

© Getty Images

Slik finner du kostholdet som passer for deg

Det er lett å bli forvirret i jungelen av helse- og kostholdsråd. Du selv må kjenne etter hvilken diett og livsstil som fungerer for deg!

6. juni 2016 av Ulrika Davidsson

Hvilken diett er mest effektiv? Hvilket fett bør man velge? Er kjøtt sunt eller usunt? Det er lett å bli forvirret i jungelen av helse- og kostholdsråd. 

I dag finnes det mange forskjellige dietter å velge mellom, og vi leser om forskjellige kostholdsråd som skal være det beste både for helsen og for å gå ned i vekt. 

Mange ernæringsrådgivere jobber bare med en eller to av disse forskjellige kostholdsretningene og lover at «deres metode» er den eneste som fungerer.


Finn dietten som passer for deg

Jeg opplever derfor at mange velger et kosthold i all hast og ikke leser eller tenker igjennom hva det innebærer, eller om det virkelig passer inn i det livet man lever. 

Det er ganske vanlig at kvinner liker å spise mye grønnsaker og frukt, og hvis man da kutter ut dette eller spiser mindre frukt (som i LCHF), så kommer man naturligvis til å savne det. 

Det samme skjer når man hopper på en kjøttrik diett med fete sauser og ikke liker det man spiser, men i stedet lengter etter supper og salater. Dette er ikke holdbart i lengden! 

Noen bestemmer seg for å bli vegetarianere, men lengter etter kjøtt og andre animalske proteinkilder. Jeg har flere kunder som har prøvd periodisk faste, det vi si at man noen dager i uken spiser mindre enn 500 kcal. Noen av dem synes dette er veldig vanskelig, og føler seg ikke bra når de faster, mens andre er veldig glad i sine fastedager.

Lyst til å prøve periodisk faste? Dette kan du spise på fastedagene

I løpet av mine ti år som kostholdsrådgiver har jeg virkelig lært meg at vi alle er forskjellige fordi vi har ulike behov. Og det finnes heller ingen perfekt diett som passer alle. 

Egentlig kan ingen andre fortelle deg hvordan du bør spise og leve, du må selv finne det kostholdet og den livsstilen som passer deg best. 

Det dreier seg ganske enkelt om å bli sin egen kostholdsrådgiver!


Naturlig og ren mat

Vi forstår alle at vi bør spise naturlig mat og satse på masse grønnsaker. Og at vi bør unngå sukker, hurtigmat og halvfabrikata. 

Men hvordan er det egentlig med f.eks. kjøtt og animalsk protein? Hvor mye fett bør vi spise og hva slags fett har vi godt av? Bør jeg velge glutenfritt eller bør jeg fortsette å spise vanlig brød?

Man kan stille seg mange spørsmål, og det finnes også mange forskjellige svar. De avhenger helt av hvilken ekspert man spør.

Men det er du som kjenner deg selv aller best, og da er det enkelt å finne frem til et sunt kosthold som passer akkurat deg – og som det samtidig vil bli lettere å holde fast ved. 

Lytt til kroppen! Spiser du etter biorytmen din?


Slik kan du gjøre det:

Begynn med å skrive ned alle råvarene/mat­rettene som du liker og som du ikke kan unnvære. Del dem opp i frokost, lunsj/middag, melkeprodukter, helsekost, grønnsaker, frukt, mellommåltider, snacks, søtsaker og drikker. Se forslag nedenfor.

Se over listen og tenk etter en liten stund. Sett et merke ved alle matretter eller råvarer som du selv mener er usunne og som du kanskje ikke har godt av å spise. Tenk over hvordan du føler deg når du har spist kjøtt sammenlignet med fisk, reflekter over om du har godt av å spise brød og pasta. 

Glad i pasta? Sik gjør du pastamiddagen sunnere

Kan du kanskje erstatte noen av disse råvarene, eller komplettere med noe annet som du vet er både sunnere og gir deg bedre energi? 

Etter ti minutter kommer du kanskje frem til at du både har motivasjon og faktisk selv ønsker å fjerne en del av disse rå­varene som du trodde var viktig for deg.

Jeg pleier alltid å si at man bør fokusere på hva man bør spise, og ikke på hva man bør unngå. Da blir maten både mer inspirerende og gir mer glede. Tenk over hva som er blitt igjen på listen, og også om det finnes noen erstatningsprodukter som du kan tenke deg å prøve. 

I dag finnes det mange sunne, morsomme og gode nyheter i hyllene på supermarkedet. Du kan kanskje finne frem til en god type müsli i stedet for cornflakes? Du kan prøve en type naturell yoghurt, og kanskje ta en runde i brødhyllene for å se om du kan finne en sunnere type brød enn den typen du pleier å spise? 

Hvis du fjerner eller minsker mengden pasta, finnes det i dag flere sunnere nyheter som for eksempel fullkornspasta, soyaspagetti eller pasta laget av grønnsaker. Eller du kan kanskje tenke deg å erstatte kjøttdeigen i tomatsausen med flere typer grønnsaker? 


... mat jeg ofte velger

Frokost: Cornflakes, melk, vaniljeyoghurt, egg, ristet brød.

Lunsj/middag: Kjøttboller med makaroni, spagetti med kjøttsaus, taco, pølser, pai, laks, kylling, kyllingnuggets, ost- og skinkesalat.

Melkeprodukter: Fløte, smør, rømme, ost, drikkeyoghurt.

Helsekost: Kikerter, quinoa, havregryn.

Grønnsaker: Mais, slangeagurk, tomater, brokkoli, salat, paprika.

Frukt: Banan, eple, kiwi.

Mellommåltid: Risifrutti, cottage cheese med bær, riskaker, smørbrød.

Snacks: Popkorn, ostepop.

Søtsaker: Snickers, seigmenn.

Drikker: Vann, appelsinjuice, kaffe, brus, vin.


... mat jeg kan velge i stedet

Frokost: Egg, eggerøre, omelett, naturell yoghurt med bær og mysli.

Tips! Denne ingrediensen gjøre eggerøren ekstra luftig!

Tips! Slik lager du din egen yoghurt

Lunsj/middag: Kjøttboller med squashpasta, soyapasta med kjøttsaus, taco, pølser med mer kjøtt, pai bakt med bokhvete, laks, kylling, ost- og skinkesalat.

Melkeprodukter: Fløte, smør, rømme, ost, kvarg.

Helsekost: Kikerter, quinoa, havregryn.

Tips! Deilige oppskrifter med quinoa

Tips! Spis deg friskere med havre

Grønnsaker: Mais, slangeagurk, tomat, brokkoli, salat, paprika, blomkål, aubergine, squash, spinat.

Frukt: Banan, eple, kiwi, pære, jordbær, bringebær, blåbær, grapefrukt.

Mellommåltid: Cottage cheese med bær, smoothie, avokado.

Tips! Mellommåltidene du bør spise på jobb

Snacks: Popkorn, nøtter, frø, mandler.

Tips! Snacksen du kan spise hver dag!

Søtsaker: Mørk sjokolade, rawfood- eller proteinbar.

Drikke: Vann, mineralvann med smak, en god te.

Tips! Slik lager du din egen, sunne te


Lag ukemeny

Skriv ned alle de nye råvarene du finner, og forsøk å lage din egen meny for en uke. Se forslag på skjemaet ovenfor.

De råvarene/matrettene som du har krysset av og tatt bort, kan du nå (hvis du vil) legge til i menyen én eller to ganger i uken. Da får du en fin balanse der du i bunn og grunn får et sunt kosthold, MEN unner deg en liten godbit nå og da.

Prøv en uke og se hvordan det fungerer for deg!

Kanskje er du også interessert i...