© Malte Danielsson

Slik bruker du de sunne algene

Alger er proteinrik, bærekraftig og næringsrik mat - og den kan erstatte ris og nudler. Slik bruker du havets supermat!

27. juli 2015 av Ulrika Davidsson

Du kjenner kanskje til algepulveret spirulina, som mange blander i smoothies og grønn juice.

Men visste du at alger fra havet også kan erstatte karbohydratrik mat som ris og nudler? Alger inneholder masse næringsstoffer og mye protein.  

Taras vektcoach Ulrika Davidsson er blitt algefrelst, og bruker havets sunne grønnsak til sunn nytenkning på kjøkkenet:

Du har kanskje ledd litt av veganere og vegetarianere som spiser alger, og lurt på: Smaker det virkelig godt?

I Japan og Korea har man brukt alger i maten i lange tider, der er det en helt vanlig råvare som man bruker hver dag, først og fremt typene wakame og nori som anvendes mye i sushi.

På øya Okinawa, hvor befolkningen spiser mye alger, har de en av verdens høyeste levealdre. Nå begynner også stadig flere her oppe i nord å oppdage disse næringsrike og gode vekstene som finnes i uendelige mengder på bunnen av havet og i innsjøer.

© Malte Danielsson
Prøv torsk med sjøgressnudler

 

Tørkede alger og andre typer produkter har man i lang tid kunnet kjøpe i helsekostbutikker. Nå bruker også mange tørkede produkter fra alger i sin morgenjuice og i smoothier. Ofte spirulina eller chlorella, som selges i pulverform.

Det finnes nå etter hvert flere produkter til salgs i vanlige supermarkeder og i asiatiske butikker, og mange av dem smaker utrolig godt! Algene er dessuten spennende ingredienser å bruke i salater, som topping, som wraps eller i stedet for ris.

Jeg har begynt å kjøpe et nytt algeprodukt hver uke, og prøver meg frem i matlagningen. Jeg begynte med å teste tørkede alger, og der finnes det flere forskjellige typer å velge mellom.

Min favoritt er hijiki-algen (noen ganger stavet hiziki), men også typene dulce, arame og wakame er gode.

Jeg bløtlegger algene i kaldt vann, tørker av dem, heller over litt sesamolje og presser litt sitronsaft over. Deretter blander jeg algene i salater. Jeg elsker både tyggemotstanden og smaken.

Alger er dessuten et meget godt tillegg til den næringsfattige hurtigmaten som mange lever på i dag. Å servere litt alger til middagen gjør at du og din familie på et enkelt vis får i dere gode og konsentrerte kilder til sunn ernæring på en naturlig måte.

Alger inneholder relativt store mengder kalium, natrium, magnesium pluss vitamin B og vitamin D.

Dessuten er alger en utmerket kilde til jod, og anbefales for alle som har lavt stoffskifte, dårlig forbrenning og problemer med skjoldbruskkjertelen.

Vi trenger å få i oss mer vegetabilsk protein, og her ligger alger på topplisten.

Noen typer brunalger (kelp) inneholder så mye som 21 prosent protein. På kjøpet får du også i deg de sunne omega-3 fettsyrene DHA og EPA i rikelige mengder.

I alle verdens vann finnes det spiselige alger som deles inn i grupper etter fargen: rødalger (dulce), grønnalger (spirulina, chlorella) og brunalger (hijiki, wakame).

Alger høstes i vill tilstand og plukkes for hånd i mange land, bl.a. på Island, Færøyene og langs den baltiske kysten, i Canada, Japan, Kina og Korea. I dag har man også utviklet effektive metoder for å dyrke alger i bassenger, noe som gjør at tilbudet vil bli større i fremtiden. Det trengs med tanke på miljøet!

En annen nyhet i butikkhyllene er sjøgressnudler (kelp noodles). Disse nudlene smaker helt fantastisk og har en herlig tyggemotstand, inneholder nesten ingen karbohydrater eller kalorier, og dette er virkelig sunn hurtigmat.

Man trenger bare å skylle nudlene i kaldt vann og ha dem i en wok eller i en salat. Sjøgressnudler fremstilles av tang fra havet utenfor Sør-Korea, og de minner om glassnudler.

Sist men ikke minst må jeg gi tips om et produkt som kan gjøre deg avhengig – nemlig algechips. Så herlig godt – men disse inneholder dessverre lite grann sukker. Disse chipsene selges i poser og skal spises som snacks – og har man først begynt, er det vanskelig å slutte!

Kanskje er du også interessert i...