© Getty Images

Nei-mat for muskelsmerter

Har du kroniske muskel- eller skjelettplager? Se hva du ikke bør spise!

20. mai 2015 av Tone Solberg

Kroniske muskel- og skjelettplager skyldes konstant inflammasjon i kroppen. Da gleder det å holde seg unna maten som hisse infeksjon.

Derfor har du kroniske muskelsmerter

For mye omega 6 i kosten kan virke betennelsesfremmende:

Det viktigste eksempelet på en matvare som virker begge veier, er fett. Årsaken er noen stoffer som kalles eikosanoider, eller lipidhormoner. Disse er potente triggere til inflammasjon. Det finnes mange slags eikosanoider, noen ”slemme” som intensiverer inflammasjonen, og noen ”snille” som demper.  

 - Kroppen trenger begge typer eikosanoider for å fungere optimalt. Men det må være balanse mellom dem. Moderne kosthold inneholder altfor mye vegetabilsk og animalsk, flerumettet omega 6-fett. Dette har skapt en ubalanse mellom omega 3 og omega 6 i blodet. Flerumettet omega 6 omdannes til betennelseshissende eikosanoider i blodet, sier dr Fedon Lindberg.

Her er maten du heller bør spise

- Mitt råd er å få testet fettsyrebalansen i blodet. Det gjøres ved en enkel prøve som analyseres ved St. Olavs Hospital i Trondheim. Denne koster ca. 600 kroner, og dekkes dessverre ennå ikke av folketrygden, sier Lindberg.

  • Unngå for mye fett fra svin, okse, kylling og egg. Problemet er ikke det mettede fettet, men den flerumettede arakidonsyren, en omega 6-fettsyre som fremmer betennelser. Problemet oppstår fordi dyrene spiser fôr som er rikt på omega 6.
  • Fett fra lam er sånn sett sunnere enn det fra vanlig kylling. Dette fordi de i Norge lever en halvvill tilværelse og spiser gress store deler av året. Elg, reinsdyr og vilt har også sunnere fett.
  • Ha et bevisst forhold til fettkilder, og vær forsiktig med oljer og margariner fra soya, solsikke, mais og peanøtter. Velg i stedet jomfrupresset olje fra oliven og raps. Disse inneholder enumettet omega 9-fett. Linfrøolje, hampfrøolje og valnøttolje til kald bruk er gode omega 3-kilder, men disse er vanskeligere å få tak i, og dyrere i bruk.

Raske karbohydrater fremmer betennelser:

Insulin er et hormon som påvirker dannelsen av de betennelseshissende eikosanoidene. Kroppen frigjør insulin når det er for mye sukker i blodet. Insulinet rykker ut for å få blodsukkernivået i balanse. Samtidig settes sukkeret til lagring som fett. Når vi spiser sukker og lettomsettelige karbohydrater, oppstår et overskudd av betennelseshissende eikosanoider. Blodsukker i seg selv øker oksidasjon og forsukring i cellene, og forårsaker en betennelsesreaksjon. Diabetes 2 er en tilstand med kronisk betennelse.

  • Unngå søtsaker og hvitt brød.
  • Vær forsiktig med pasta, poteter og hurtigkokt ris.

Det er en nær sammenheng mellom overvekt og inflammasjoner. Særlig produserer fettet som sitter rundt magen, stoffer som øker betennelsesnivået i kroppen. En kombinasjon av vektreduksjon og mosjon har vist seg å ha god effekt på pasienter med artrose (leddbetennelse) i knærne, men også dem med psoriasis. Ikke minst får man redusert risiko for hjertesykdom, som er en kronisk årebetennelse.

 

Kanskje er du også interessert i...