© Getty Images

Ja-mat mot muskelsmerter

Muskel- og skjelettlidelser kan forebygges med mat. Se den betennelseshemmende supermaten!

20. mai 2015 av Tone Solberg

Konstant betennelsestilstand i kroppen er årsaken til kroniske muskel- og skjelettsmerter.

Forskerne etter hvert vet mye om hvilke kostholdsfaktorer som virker inn på den delen av immunforsvaret som får kroppen til å reagere med betennelse.

Derfor har du kroniske muskelsmerter

- Når det gjelder å forebygge inflammasjoner, er det tradisjonelle middelhavskostholdet fra Kreta det mest gunstige, sier dr Fedon Lindberg.

Her er hans liste over betennelsesdempende matvarer:

Spis fargerikt

  • Frukt og grønt med sterke farger inneholder mest antioksidanter.
  • Forskerne strides om hva som er de beste kildene. Noen holder på blåbær, andre sverger til superbærene acai eller goji. Det viktigste er å spise variert mat av god kvalitet og i mest mulig rå tilstand. Også urter og krydder inneholder masse antioksidanter.

Alle typer nøtter og frø
Mørk sjokolade

  • Gjerne i form av kakao-”nibs” som fås kjøpt i helsekostforretninger.

Antioksidanter

  • Grønn te
  • En kuriositet er at for nordmenn er kaffe den viktigste kilden til antioksidanter. Dette fordi vi jevnt over drikker så mye av det.

Vannløselig fiber

  • Fra bønner, grønnsaker og havre.

Proteiner

  • myseprotein (som i yoghurt, kesam eller skyr) styrker immunforsvaret og bidrar til at kroppen lager mer beskyttende antioksidanter.
  • Animalsk protein av høy kvalitet er også bra.

Fisk

  • Tilstrekkelig fiskefett (500 gram fet fisk per uke), og/eller omega 3 som kosttilskudd.

Curcumin, som er fargestoffet i gurkemeie, virker meget betennelsesdempende. Mange har glede av å ta dette som kosttilskudd i form av ekstrakt.

Nei-mat for muskelsmerter

Kanskje er du også interessert i...