mat for mykere ledd, leddsmerter, ømme ledd
Mat for leddene:

Det finnes matvarer som gjør ekstra godt for leddene! Les hvilke matbytter du kan gjennomføre som vil hjelpe!

© Getty Images

Gode matvaner for mykere ledd

Joda, du kan spise leddene dine mindre ømme! Ernæringsekspert Martin Kreutzer forklarer hvorfor og hvordan.

21. november 2017 av Gitte Høj

Gjør leddene vondt, er det ikke nok å mosjonere mer. Det finnes matvarer som er spesielt sunne for leddene. De demper og kan forhindre inflammasjoner fordi de styrker immunforsvaret.

– En del giktsykdommer skyldes delvis inflammasjoner i kroppen. Kostholdets evne til å begrense dem er veldig godt dokumentert. Dette gjelder for ømme ledd og giktsykdommer, men også for belastningsskader, hjerte- og karsykdommer samt diabetes, forklarer ernæringsekspert Martin Kreutzer. Hvis du lider av vonde ledd og ømme muskler kan du prøve følgende:

1. Mer MUFA-fett

– Det forskes veldig mye på dette området, og konklusjonen er ganske entydig, så jeg kan lett garantere at hvis du lider av slitasjegikt er det en god sjanse for at du kan spise deg bedre. I den japanske Tomorrow-studien konkluderte forskerne at et økt inntak av MUFA (monoumettede fettsyrer), en spesiell type fett som blant annet Middelhavs-dietten inneholder mye av, målbart minsker symptomene ved leddgikt. Fettet finner du i mandler, nøtter, frø og planteoljer.

2. Fisk minst tre ganger i uken

– En annen studie viser at balansen mellom fettypene du spiser kan påvirke smerte og gi lindring ved blant annet problemer med knærne relatert til enten leddgikt eller slitasjegikt. Dette understøttes av en systematisk sammenfatning av forskning på fiskeolje. Her konkluderte man med at doser på 3–6 gram om dagen kan ha en god effekt. Husk at alt teller! Også makrell i tomat på en skive grovt brød.

3. Spis daglig: Syrnede melkeprodukter, frukt og grønt

– Også melkesyrebakterier fra syrnede meieriprodukter har vist seg å kunne minske problemene ved leddgikt. Det samme gjelder økte mengder frukt, grønt og fullkornprodukter. Samtidig bør du kutte ned på inntaket av kjøtt, alkohol og fruktose, dette har vist seg å ha en god effekt ved blant annet urinsyregikt. Det er altså ganske mange områder hvor en omlegging av kostholdet kan gjøre mye for å oppnå en veldokumentert og god effekt.

ernæringsekspert, stive ledd
Eksperten:

Martin Kreutzer er ernæringsekspert og forfatter av en rekke bøker.

5 konkrete matbytter du kan prøve:

1. Bytt leverpostei med makrell i tomat

Begge deler er populære pålegg, men hvis du ser på produktenes smertelindrende egenskaper er de som natt og dag. Både leverpostei, salami- eller servelatpølse og andre bearbeidede kjøttprodukter kan reelt øke inflammasjonene i kroppen din, mens en boks makrell i tomat er kilde til mye anti-inflammatorisk fett som omega-3

2. Bytt loff med grovt brød

Hver gang du skifter fra et «hvitt» produkt til et fullkornsprodukt, tredobler du mengden kost-fibre, og disse har en avgjørende betydning for mage- og tarmfunksjonen. Et sterkt tarmsystem er den første barrieren mot virus, bakterier og andre skadelige stoffer. Nettopp derfor er et sterkt tarmsystem – og altså en god fordøyelse – så avgjørende for et sterkt immunsystem.

3. Bytt yoghurt med kefir

Hvis du velger en yoghurt uten tilsatt sukker, er kaloriinnholdet identisk. Men i motsetning til yoghurt gir kultur- og kefirmelk, Cultura og andre sunne, syrnede meieriprodukter uten tilsatt sukker deg en god dose melkesyrebakterier som er bra for tarmfunksjonen.

4. Bytt isbergsalat med spisskål

I utgangspunktet er det ikke noe galt med isbergsalat, for den er fullstendig harmløs. Og det er nettopp dette som er galt med den! For mengden av styrkende plantestoffer som hjelper immunforsvaret er mikroskopisk. Det stikk motsatte gjelder spisskålen, som sprudler av kraft! Dette gjelder også alle andre kåltyper. Derfor styrker du immunforsvaret hver gang du erstatter salaten med alle typer av kål, som for eksempel brokkoli, spisskål og blomkål. Og et styrket immunforsvar betyr mindre inflammasjoner og også mindre muligheter for å få inflammasjoner.

5. Bytt appelsinjuice med ingefærshots

Mens appelsinjuice primært gir deg masse kalorier i form av sukker, får du det på mange måter så mye bedre ved å drikke ingefærshots i stedet. De inneholder spesielt mange gingeroler, som i utallige forsøk har vist seg å minske inflammasjoner i leddene.

sunn mat, mat for mykere ledd
Ja, det nytter:

Maten du spiser kan øke betennelser i kroppen! Gjør noen enkle bytter, og merk en forskjell!

© Getty Images

Kanskje er du også interessert i...