En uke med vannfaste får deg ned i vekt

Visste du at kroppen er bedre rustet til å håndtere for lite mat enn for mye? Følg detox-planen til vekt-coach Ulrika Davidsson!

6. januar 2016 av Ulrika Davidsson

Trenger du litt motivasjon for å bli sunnere, gå ned noen kilo og også få renset ut gammelt slagg fra kroppen? Da anbefaler vekt-coach Ulrika Davidsson en energigivende detox-uke med vannfaste:

Her får du et program som er lett å følge og som virkelig gir resultater. Jeg har de to siste årene selv brukt denne formen for faste med veldig godt resultat. Både på meg selv og på mine klienter.

Min opplevelse er at vannfaste er en veldig god start på ditt nye, sunne liv. Fremfor alt for deg som opplever at det er vanskelig å gå ned i vekt, og som ikke oppnår de resultatene du ønsker deg. I løpet av de dagene en vannfaste varer, blir kroppens hormonelle balanse stilt tilbake, og fettforbrenningen får virkelig fart på seg. Jeg anbefaler at du bare drikker vann i fire dager, og deretter fortsetter med et vegetarisk kosthold i dagene etterpå. Vil du gjøre overgangen til fast føde i en mer langsom takt, spiser du videre f.eks. grønnsaksuppe i et par dager, og trapper deretter gradvis opp med kokt fisk. Vet du at kroppen faktisk er bedre rustet til å håndtere for lite mat enn for mye mat?

 

Dette skjer i kroppen i løpet av vannfasten.

Dag 1: Kroppen forbrenner alle karbohydratene den har igjen i fordøyelsen.

Dag 2 og 3: Kroppen forbrenner protein.

Dag 4: Kroppen sparer på proteinet og begynner i stedet å forbrenne fett.

 

Hjernens signaler, som sier at den lengter etter sukker og stivelse, hører sammen med kroppens produksjon av signalsubstanser. Når vi spiser sukker og stivelse, øker produksjonen av slike signaler, som ofte kalles lykkehormoner, og vi får en herlig følelse i kroppen. Vi kan
f.eks. bli i godt humør av å spise en sjokolade, og vi vet nok alle hva det innebærer å trøstespise. Mange mennesker jeg møter er avhengig av å få i seg søtsaker og brus, og synes det er vanskelig å slutte med både brødskivene til kvelds og boller og kaker til kaffen. Men ved å vannfaste i fire dager kan dette mønsteret brytes, slik at hjernen blir omprogrammert så du slipper søtsuget. Da blir det også etterpå lettere for deg å gjennomføre den diettplanen du har valgt deg videre.

Tenk deg at du kjører samme bil år etter år og aldri sender den på service. Det gjør at bilen går dårligere og dårligere. Samme ting skjer med kroppen din, den trenger også litt service nå og da. Så se på denne firedagersfasten som en service hvor kroppen går inn i en reparasjonsfase som gjør at høyt blodtrykk, kolesterol, blodsukker og insulinverdiene blir senket, samtidig som skadde celler blir reparert og kroppen blir renset for giftstoffer.

 

 

Dette skjer i løpet av de fire vannfaste-dagene:

8–12 timer etter det siste måltidet jobber kroppen fremdeles med den maten den har igjen i fordøyelsessystemet. I de kommende 10 timene forbruker kroppen det glykogenlageret (karbohydrater) som finnes i leveren. Etter 16–24 timer må kroppen begynne å produsere glukose, og det enkleste er da å forsyne seg av muskelvevet. Det er best om disse timene hovedsakelig er om natten, da kroppen befinner seg i fullstendig hvile.

I løpet av dag 2 bør du hvile mest mulig, akkurat som under alle dagene av vannfasten. Nå begynner kroppen å bruke protein som brensel, men det går ikke i lengden. På slutten av dag 3 begynner den i stedet å bruke fett som energi. Det er dette som er målet. Det er nå fordøyelsessystemet begynner å hvile, og giftene som er blitt lagret i fettet, utskilles. Du får nå mer ork og kraft, og det skyldes at kroppen danner såkalte ketoner av ditt lagrede fett, som gir energi til hjernen og hele systemet.

På dag 5, når du skal begynne å spise igjen, har du oppnådd en høy fettforbrenning som hjelper deg til å fortsatt gå ned i vekt eller å holde vekten.

Du kommer sikkert til å føle deg sulten, men vær trygg på at kroppen nå forbruker din lagrede energi. Forsøk å finne interessante ting å gjøre, og fokuser på alt annet enn mat. Ofte går sulten over hvis du tar deg en kopp kaffe eller te, eller en kopp misosuppe. Noen ganger trenger ikke kroppen mat, så det kan være nok med et glass vann eller mineralvann. Våg å 

Utfordre deg selv litt, og gi deg selv motivasjon ved å innse at du faktisk blir mer opplagt og klarere i hjernen i løpet av vannfasten. Det er en litt spesiell erfaring å få kjenne på hvordan kroppen oppfører seg, og du kommer til å bli forbauset over hvordan du selv kan manipulere hjernen din og ta full kontroll. Kanskje har du aldri tidligere hatt den kontrollen? Hjernen kommer til å akseptere ditt valg av mat, og slutte å spørre om å få sukker.

Du vil gå ned 4–5 kilo i løpet av disse dagene. Du kommer til å gå opp ca. 3 kilo igjen når du begynner å spise, men da vil du ha en bedre forbrenning og en kropp som fungerer bedre enn før. Du kommer også til å klare deg med mindre mat og bli slankere, her kommer du til å merke en stor forskjell i lang tid etter at du er ferdig med vannfasten.

Slik gjør du: 

Dag 1–4: Drikk 2–3 liter vann og mineralvann hver dag. Du kan smaksette med sitron, lime, grapefrukt, mynte, slangeagurk og eple. Kaffe og te, helst uten melk, er OK, pluss en pose misosuppe (fås kjøpt i asiatiske supermarkeder) per dag. Fordi slangeagurk inneholder nesten 100 prosent vann, kan du spise en hver dag. Hvis det blir litt for tøft, så kan en Cola Light gjøre susen, den kan være avgjørende for å klare seg frem til dag 3.

Dag 5, 6 og 7: Følg programmet og skjemaet under, og spis bare lett detoxmat.

 

Tomatsuppe med stekt hallouni

Spinatsuppe med fetaost

Grønn smoothie

Stekt blomkål med chèvre og hasselnøtter

Vegetarisk riswrap

Gratinert pærer med hvit geitost

 

Flere undersøkelser har vist at en faste­kur demper betennelser, senker blodtrykket og stabiliserer blodsukkeret. Selv vannfaster jeg 3–4 ganger i året, og elsker det! Jeg synes du bør prøve – kroppen din kommer til å takke deg senere!

Kanskje er du også interessert i...