© Getty Images

Dette bør du spise når du er syk

Har du influensa eller føler deg dårlig? Spis dette for å bli fortere frisk!

16. januar 2013 av Tara redaksjonen

Gode matvaner og en sunn livsstil kan bidra til å holde influensaen unna, men hva gjør du hvis du allerede er blitt syk? Her er matoppskriftene som styrker kroppens immunforsvar, og gode råd om hva du bør styre unna. 

Vanligvis har du ikke den helt store appetitten når du har influensa, men det er viktig å få i seg næring. Studier viser at i løpet av feberperioden fungerer kroppens immunsystem mye bedre når vi spiser lite, men sunt. Sunn mat hjelper kroppen med å avgifte seg selv.

Dette er mat som kan hjelpe deg frisk:

• Ferske grønnsaker og fruktjuice (ikke søtet)
• Buljong, spesielt kyllingkjøttkraft
• Bakt fisk (bare mildt krydret)
• Bakt, stekt eller kokt kylling
• Supper, spesielt kylling- eller grønnsakssuppe
• Sitrusfrukter
• Væsker - supper, juice og vann - er spesielt viktig for kostholdet ved influensa fordi det vil bidra til å holde kroppen hydrert. Dehydrering gjør kroppen mer mottakelig for flere plager. Varme væsker er spesielt antatt å være fordelaktig fordi de øker temperaturen i halsen og bidrar til å hemme virusets vekst. 
• Vitaminer er ekstra viktig å få i seg når du er influensasyk fordi vitaminer er nødvendig for å hjelpe deg med å få de essensielle næringsstoffene og mineralene du trenger for å holde deg frisk - eller bli frisk igjen.

 

 

 

Kanskje er du også interessert i...