© Juliana Wicklund

Derfor bør du spise mer frø

Sunt fett og lang metthetsfølese. Frø er super mat!

12. mars 2015 av Ulrika Davidsson

I dag finnes det mange typer frø å velge mellom når man går og kikker blant posene på supermarkedet eller i helsekostbutikken. Stadig dukker det opp nye navn, og det finnes ristede varianter, saltede eller helt naturelle typer av frø, og noen av dem er også malt til mel. Vi kjenner alle til linfrø og solsikkefrø, men hva er egentlig psylliumfrø, fiberhusk og det trendy frøet som alle snakker om nå – chiafrø? Hvorfor bør vi bruke disse og hvorfor er de så sunne?

Det finnes mange helsefordeler ved disse små plantene, eller rengjørerne som man også kan kalle dem. Frø har nemlig en rensende effekt og samler opp slaggprodukter og giftstoffer, og hjelper deretter til å få dem ut av kroppen og systemet. Dessuten inneholder de masse fiber og sunt fett, og da snakker vi om det gode og naturlige flerumettede fettet pluss mye omega-3. Dette gjør at frø metter godt og forblir lenge i magesekken. Derfor er det lurt å bruke forskjellige frøtyper, strø dem over salater eller varme grønnsaker, eller kanskje bruke dem i en pesto. Det finnes også flere fordeler ved å velge brød som inneholder frø, både for en bedre metthetsfølelse og for at det faktisk senker GI-verdien.

Frø er også glutenfrie, og man kan i dag få kjøpt frømel som kan brukes i glutenfrie bakervarer, noe som også er en fordel. De inneholder nesten ingen karbohydrater, og passer derfor alle som følger en lavkarbodiett som GI, paleo eller LCHF.

OBS! Alle frø bør legges i bløt før man bruker dem, for å bli kvitt fytinsyren som sitter i skallet. Dette er en enzymblokker som gjør at kroppen har vanskelig for å oppta mineraler fra det vi spiser. Ved å bløtlegge nøtter og frø kan man oppta næringen i dem, og de blir lettere å fordøye for magen og tarmene.

Slik gjør du:

Skyll frøene og legg dem i en bolle. Hell over romtemperert vann slik at frøene blir dekket, og ha i litt havsalt. Dekk bollen med et kjøkkenhåndkle slik at frøene kan "puste".

Bløtlegg alle typer frø i ca. 8 timer (ett unntak er solsikkefrø som bare trenger 2 timer) eller over natten. Hell av vannet i et dørslag, skyll frøene og la dem tørke på et kjøkkenhåndkle. Deretter er de klare til bruk.

 

Kanskje er du også interessert i...