Sukkerfri dessert, glutenfri, ostekake, blåbærmuffins, stevia, sukrin, honning, alternative søtningsmidler
Alternative oppskrifter:

Kostholdsrådgiver Ulrika Davidsson viser deg herlige desserter uten gluten og raffinert hvitt sukker!

© Malte Danielsson

Bak uten hvitt sukker og gluten!

Stevia, honning, sukrin, kokossukker og agavesirup - sjekk ut hvordan du kan bruke disse supre alternativene til hvitt raffinert sukker.

Kaker og bakverk inneholder ofte sukker og hvetemel, noe som kan være problematisk når man vil kutte ned på karbohydrater og søtsaker. 

Men med vektcoach Ulrika Davidssons oppskrifter kan du nyte søte bakverk uten vanlig mel og raffinert, hvitt sukker. 

mandelkake
Mandelbunn:

Kokos og mandelkake med bær og pisket krem, se oppskrift her!

© Malte Danielsson

Glutenfritt har blitt så enkelt!

Jeg bruker veldig sjelden hvetemel når jeg baker. Næringsinnholdet er lavere enn i andre kornsorter, og det har en høy GI-verdi, noe som gjør at det påvirker blodsukkeret negativt. Dessuten inneholder hvetemel store mengder gluten, noe som mange ikke tåler.

Her byr jeg på tre forskjellige bakverk uten gluten: Herlige blåbærmuffins med hvit sjokolade, en kokos- og mandelkake og en ostekake med bjørnebær.

Jeg bruker ofte glutenfrie meltyper når jeg baker noe søtt. Aller best blir resultatet hvis jeg baker med kokosmel, mandelmel eller hassel­nøttmel. Disse meltypene kan du finne i i velassorterte matbutikker, de står gjerne i den glutenfrie «helsehyllen». Eller prøv i en helsekostbutikk eller på nettet, blant annet hos allergikost.no. Se etter varemerker som for eksempel Risenta, Kung Markatta eller Biofood.

Søtningsstoff som passer din livsstil

Nå for tiden finnes det også flere alterna­tiver til raffinert sukker når man skal bake eller lage desserter som passer godt inn i en livsstil med mindre karbohydrater. Bær og frukt er naturlig søte og flotte å bake med, men du trenger av og til litt ekstra sødme. Så her er en liten erstatningsguide for sukker:

Stevia er et naturlig søtningsmiddel som gir minimal forhøyelse av blodsukkeret. Stevia utvinnes fra en plante som vokser i Sør- og Mellom-Amerika, og i USA, Israel, Thailand og Kina. Planten inneholder ingen karbohydrater og er 300 ganger søtere enn vanlig sukker og helt uten kalorier. Stevia tåler høye temperaturer og kan brukes i matlagning, til baking og i desserter hvor man trenger litt ekstra sødme. Men vær forsiktig når du doserer! Stevia har en bismak av lakris som av og til kan bli merkbar.

Sukrin er et naturlig produkt som i Sverige også selges bl.a. under navnene Sötin og Sötströ. Det er basert på sukkeralkoholen erythritol som finnes naturlig i pærer og meloner. I Sötströ er det også litt stevia. Alle typene går det an å bake med, men bruker du større mengder kan de gi en litt isende bismak. Sukrin påvirker ikke blodsukkeret og overskuddet utvinnes gjennom urinen, så det har ikke samme magedrivende effekt som andre kjemiske søtningsmidler kan ha.

Ostekake
Sukrin-søtet:

Ostekake med bjørnebær, se her for oppskriften!

© Malte Danielsson

Kokossukker produseres av sevjen fra kokosblomsten og dyrkes på Java i Indonesia. Det smaker veldig likt karamell, og er et sunnere alternativ til sukker. Kokossukker går det an å bruke i all slags bakst og i matlagning, men det smaker aller best i eplekaker og i karamellkaker. Det har en lav GI-verdi og inneholder også mange antioksidanter.

Honning har samme mengde energi som vanlig sukker, men er mer naturlig og inneholder også vitaminer og mineraler. Honning går fint an å bruke i baking, på yoghurten, i matlagning og i te. Hvis du ikke varmer opp honningen, beholder den alle vitaminene og mineralene. Velg gjerne en økologisk honningtype, gjerne norsk. Da bidrar du til at biene overlever her i Norge. Og de er viktige for naturen!

Agavesirup utvinnes fra en kaktus og gir en minimal forhøyelse av blodsukkeret. Den inneholder mer fruktose enn glukose, og bør brukes med litt forsiktighet fordi leveren er det eneste organet som kan bryte ned overskudd av fruktose. Agavesirup er en utmerket smakstilsetning i desserter, bakst og i matretter, og er veldig lett å dosere riktig.

Vaniljepulver består av malt vaniljestang uten tilsetningsstoffer, og har en naturlig, søt smak. Jeg pleier å bruke det i stedet for vaniljesukker, som jo er laget kjemisk. Velg gjerne den økologiske varianten.

Glutenfri, mandelmel, blåbærmuffins
Glutenfri:

Blåbærmuffins med hvit sjokolade, klikk her hvis du vil prøve!

© Malte Danielsson

Når det gjelder meieriprodukter i baksten så har det kommet flere gode alternativer på markedet. Jeg bytter gjerne ut smør med kokosolje og fløte med kokosfløte eller havrefløte. Vil du lage en raw food-kake, så kan du lage en egen cashewfløte.

I dag, med mer velfylte «helsehyller» i matbutikkene, blir det stadig lettere å leve sunt, og derfor også å bake sunt. Prøv ut de forskjellige ingrediensene og eksperimenter litt. Da kan du også fylle opp fryseren slik at du har noe godt å by på hvis du får uventet besøk!

Kanskje er du også interessert i...