"Medisin":
"Medisin":

Mørk sjokolade kan være med på å senke blodtrykket.

© Getty Images

5 matvarer som kan dempe risikoen for hjerte- og karsykdommer

Slik kan du senke blodtrykket på naturlig vis.

Høyt blodtrykk øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, og har du veldig høyt blodtrykk må du ta medisiner for dette.

Det som derimot kan hjelpe for deg som bare har litt forhøyet blodtrykk, er å spise mer av matvarene vi har listet under.

Artisjokk:
Artisjokk:

Inneholder viktige virkestoffer som kan gjøre godt for helsa.

© Getty Images

Ifølge nettstedet megetnyttig.no har disse matvarene en blodtrykkssenkende effekt, og smaker dessuten veldig godt:

1. Artisjokk

Enten fersk eller fryst, på boks eller i pilleform. Denne flotte blomsten inneholder polyfenoler som er en type antioksidanter.

2. Banan

Inneholder kalium, som har en gunstig effekt på blodtrykket. Men ifølge en studie må du spise 5 bananer om dagen hvis du skal klare å senke blodtrykket med bananer alene, da er det bedre å lage denne banankaken.

3. Bønner

Inneholder fiber, magnesium og kalium. Stoffer som er gunstige for blodtrykket.

Spinat inneholder også mye magnesium, kjempegod i smoothie!

4. Kakao

Helst i form av mørk sjokolade med lite sukkerinnhold, eller du kan blande litt kakao rett i yoghurten, eller du kan lage denne (hvis det er helg og du vil kose deg).

5. Hvitløk

Gunstig for hjertet og sies å styrke immunforsvaret blant annet. Spiser du to fedd hvitløk om dagen, så kan dette hjelpe deg å senke blodtrykket.

Prøv også denne juicen mot hjerte- og karsykdommer.

Kanskje er du også interessert i...