© Getty Images

Tren deg til bedre konsentrasjon og hukommelse

Konsentrasjon og hukommelse kan bli svekket med alderen. Her er øvelsene du bør gjøre – i dag!

28. juni 2017 av Gitte Høj

Hjernen kan bli litt lat med alderen. Det kan også gå utover konsentrasjon og hukommelse. Hold de små grå igang med regelmessig hjernegym.

Eksperten: Ditte Andersen er cand.mag. i internasjonal virksomhetskommunikasjon og partner i firmaet Plus Performance, som har spesialisert seg på funksjonell hjerne­trening. Se plusperformance.dk.

UTFORDRINGEN:

Å trene hjernen er like viktig som å trene kroppen. Jo bedre form hjernen er i, jo bedre kan den prestere. Og for en gangs skyld er det ikke alderen din som er den største trusselelen mot hjernen. Det er derimot inaktivitet og sykdom.

Det er riktignok slik at hjernen skrumper noe inn med alderen, men det forhindrer ikke i seg selv at du kan lære noe nytt og huske det du lærer. Hjernen er nemlig i stand til å danne nye nerveceller eller nevroner hele livet. Men den arbeider mer effektivt hvis du vedlikeholder spenstigheten i den.

Det du skal gjøre er å utfordre den. Hjernen liker nemlig å gjøre som den pleier. Ved å sette hjernen til å jobbe med nye oppgaver, skjerper du den. 

Forsøk deg på disse tre oppgavene! 

3 øvelser som skjerper hjernen

1. Skjerp konsentrasjon og oppmerksomhet

Slik gjør du:

Prøv i løpet av neste uke å pusse tennnene med den andre hånden.

Legg merke til hvor mye du må konsentrere deg for å lykkes.

Vil du gjøre det vanskeligere, kan du samtidig gi deg selv en logisk oppgave. Stav navnet ditt eller rams opp 4-gangen mens du pusser tennene med motsatt hånd av det du pleier.

Du vil sannsynligvis oppleve at det å utfordre en vane krever så mye oppmerksomhet at det blir krevende å stave ditt eget navn.

Hold ut:

Fortsett så lenge øvelsen utfordrer deg. Når den er blitt en vane kan du finne en ny utfordring. 

Øvelse 1 – Skjerp konsentrasjon og oppmerksomhet.

2. Tren samarbeid mellom hjerne, kropp og omverden

Slik gjør du:

Still deg overfor mannen din, kjæresten eller en venn. Finn et par sammenbrettede sokker å kaste med. Den ene kaster sokkene, den andre tar imot.

Fire tall avgjør hvordan sokkene skal tas imot.

1. Mottakeren griper med høyre hånd og setter samtidig venstre ben frem.

2. Mottakeren griper med venstre hånd og setter ­samtidig høyre ben frem.

3. Mottakeren tar imot med høyre hånd og setter høyre fot frem.

4. Mottakeren tar imot med venstre hånd og setter venstre fot frem.

Den som skal kaste, sier et tall høyt og kaster sokkene. Den som skal ta imot må huske på å gripe på den måten som hører til tallet.

Utfordre hverandre ved å ikke bruke for lang tid til å tenke.

Hold ut:

Så lenge øvelsen utfordrer deg. Når den er blitt en vane kan du finne en ny utfordring.

Øvelse 2 – Tren samarbeid mellom hjerne, kropp og omverden.

3. Styrk fokuset ditt

Slik gjør du:

Legg en snor på gulvet.

Gå forover og sett hele tiden høyre fot på venstre side av linjen og venstre fot på høyre side av linjen. Bena dine krysser hele tiden hverandre og linjen.

Forestill deg at det på høyre side av linjen står en tallrekke fra 1 til 5, og at det på venstre side av linjen står A til E.

Hver gang du setter høyre fot ned på venstre side av linjen, sier du den neste bokstaven i alfabetet. Hver gang du setter venstre fot ned på høyre side av linjen, sier du det neste tallet i tallrekken.

Du kommer altså til å si A, 1, B, 2, C, 3 og så videre.

Be eventuelt en annen om å forstyrre deg litt hvis du vil ha en ekstra utfordring. Da kan du øve deg på å stenge forstyrrelsen ute og fokusere på din egen oppgave.

Hold ut:

Så lenge øvelsen utfordrer deg. Når den er blitt en vane kan du finne en ny utfordring. 

Øvelse 3 – Styrk fokuset ditt.

Kanskje er du også interessert i...