Les også

Gurkemeie, medisin

Gult er godt!

Immunforsvaret, naturlig, sitrus, helsebrygg
Suveren kombinasjon:

Sunt for både immunforsvar og blodtrykket, oppskrift finner du her!

© Ulrika Pousette

Styrk immunforsvaret med naturlige ingredienser

Gurkemeie, sitrus, ingefær og cayennepepper: Gi kroppen de riktige råvarene og gi deg selv et sterkere immunforsvar!

3. oktober 2017 av Ulrika Davidsson

Når høsten er her, vet vi at forkjølelse, influensa, hoste og sår hals er på gang igjen. Da er det en god idé å ligge et skritt foran og styrke kroppen med de riktige råvarene for å få et sterkere immunforsvar!

Ikke havn i forkjølelsesfellen

Kroppens immunforsvar påvirkes av hvordan vi lever, og det er derfor ekstra viktig å spise riktig, få regelmessig mosjon, sove mange timer per natt og prøve å forhindre stress. Hvis kroppens immunforsvar er for svakt, rammes du lettere av infeksjoner og virus.

Jeg pleier å ta meg selv et skikkelig tak i kragen etter sommerens utsvevelser med vin, snacks og godsaker for å slippe å havne i forkjølelsesfellen. Hvis du allerede har et dårlig immunforsvar, er det lett for sykdommene å avløse hverandre.

Hjelp fra frukt og grønt

Det trengs ikke så store anstrengelser – noen små doser av visse frukter og grønnsaker hjelper faktisk kroppens forsvarssystem – og du kan absolutt legge det til i dine daglige rutiner. 

Jeg pleier å lage en morgendrikk av vann, sitron, honning, ingefær og kajennepepper og drikke 3–4 dl av dette som det første jeg gjør hver morgen. Da føler jeg meg straks mye mer opplagt, og hele kroppen får en skikkelig start på dagen. 

Deretter er det tid for en kopp svart kaffe. Til frokost velger jeg en naturell, fet yoghurt med blåbær og litt nøtter. Hvis jeg blir sulten utover formiddagen eller ettermiddagen styrker jeg meg selv med en næringsrik og veldig god spinat- og frukt­smoothie. 

Til lunsj velger jeg gjerne en omelett med fetaost, løk og brokkoli og til middag laksefilet med stekt søtpotet og yoghurtsaus. Kvelden blir avsluttet med en kopp grønn te eller et glass godt helsebrygg med gurkemeie (se oppskrift på «gullmelk» her). 

Helsebrygg, gurkemeie, immunforsvar, forkjølelsestips
Vanskeligere er det ikke:

Drikk dette og du styrker ikke bare immunforsvaret, men du lindrer og beroliger også!

© Ulrika Pousette

Sol, søvn og spasering

Forsøk også å sitte en stund i solen hvis den titter frem. Det har større betydning enn du tror! En liten dose med sol (15 minutter per dag) gjør at du får i deg D-vitaminer som beskytter og gjør godt for immunforsvaret ditt.

Noe jeg er god til, og som jeg vet at fungerer, er å prioritere søvn. Jeg går ofte og legger meg allerede rundt kl. 22 om kvelden, og på den måten får jeg minst 8 timers søvn. Dette er timer hvor kroppen blir gjenoppbygget og nivået av stresshormoner går ned – noe som også forbedrer immunforsvaret.

Har du søvnproblemer? Se hva du kan gjøre for å sove godt!

Frisk luft og mosjon er også viktig for å få et sterkt immunforsvar. Å prioritere en spasertur om morgenen eller kvelden gjør mer nytte enn du aner. Og det finnes massevis av grønnsaker, frukt, bær, urter og krydder som faktisk kan hjelpe deg med å styrke kroppen din og som dessuten gir deg litt ekstra energi! Ved også å velge bort usunn mat som senker immunforsvaret, blir effekten desto større.

Prøv å unngå...

Det du bør prøve å unngå for å styrke immunforsvaret er:

  • sukker
  • alkohol i store mengder
  • tobakk
  • hurtigmat
  • raske karbohydrater
  • for mye korn- og meieriprodukter

Her har jeg laget en guide over råvarer som du bør få i deg på forskjellige tidspunkter i løpet av dagen:

Ingefær – renser ut giftstoffer og styrker immunforsvaret. Bruk den i maten eller i drikker og smoothies. Prøv dette ingefærshottet med fennikel!

Sitron – inneholder mengder av C-vitaminer og har en rensende effekt. Drikk gjerne et stort glass sitronvann hver morgen, her ser du flere gode grunner til å gjøre nettopp dette!

Kajennepepper – er slimløsende og godt for blodsirkulasjonen. Bruk det i maten eller drikk med vann, det kan også brukes som iste om sommeren for å holde sykdommer borte hele året!

Honning – har antibakterielle egenskaper. 1 teskje per dag kan lindre vondt i halsen og forkjølelser. Sammen med sitron og ingefær, er honning ikke bare nydelig, men supereffektiv også!

Grønn te – inneholder mengder av antioksidanter. Lag en stor kanne hver dag og bland gjerne i frisk ingefær og litt honning. Det er gjort masse forskning på hvorfor grønn te er så bra, visste du at det faktisk er anti-age?

Gurkemeie – er en antiinflammatorisk plante som har legende egenskaper. Den inneholder også antioksidanter som kan styrke immunforsvaret ditt. Bland gjerne gurkemeie med mandelmelk og lag den populære «gullmelken», en varm drikk som skal være god for helsen. Gurkemeie kan naturligvis også brukes i all matlagning og også varmes opp.

sunn smoothie, Berit Nordstrand, sukkerfri
SUNN SMOOTHIE:

Berit Nordstrands kokos og banansmoothie med nyttige næringsstoffer og byggeklosser!

© Arne Bru Haug

Frukt og bær – inneholder fytokjemikalier som bidrar til et sterkt immunforsvar. Husk å spise fargerike grønnsaker, gjerne av flere ulike typer, man mener nemlig at de forskjellige fytokjemikaliene grønnsakene inneholder, forsterker effekten av hverandre. La skallet være på, for i det sitter det meste av næringen.

Berit Nordstrand: Det skal mer til enn bær og juice for å gjøre smoothien din sunn!

Spis mye blåbær, mørkerøde kirsebær og moreller, bjørnebær, bringebær og tranebær.

Hvitløk – inneholder allicin som bekjemper infeksjoner og bakterier. Hvitløk kan lindre symptomene ved forkjølelse. Bruk gjerne hvitløk i mesteparten av maten du lager!

Brokkoli – er en supergrønnsak som inneholder mange vitaminer og antioksidanter. I tillegg inneholder brokkoli både jern, sink, magnesium og kalsium i store mengder, noe som gir immunforsvaret ditt et skikkelig kick. Spis gjerne brokkolien rå, den smaker herlig marinert i sitron og olivenolje. Ha brokkoli i salater, gratenger og i wokretter, eller hvorfor ikke lage en varm brokkolisuppe?

Spis mer fra planteriket: Maten som gir lavere risiko for sykdom.

Spinat – inneholder mengder av antioksidanten klorofyll, og også massevis av jern, som begge styrker immunforsvaret.

Søtpotet – er den beste råvaren for huden din, og en god beskyttelse mot basiller. Søtpotet inneholder også store mengder av antioksidanten betakaroten som kroppen omgjør til A-vitamin. Stek søtpotet i ovnen og server den til middag, eller lag en god søtpotetsuppe med ingefær. Et godt tips er å bruke finrevet søt­potet i pastasausen for god og fyldig sødme. Eller lag søtpotetstappe!

Eller kanskje du vil prøve å lage disse nydelige søtpotetchipsene? NAM!

Yoghurt – inneholder mengder av probiotika som er de gode bakteriene som styrker kroppen din. Spis en tallerken naturell yoghurt hver dag, og bland den gjerne med blåbær.

Kanskje er du også interessert i...