Spiser du etter biorytmen din?

Sliter du med å gå ned i vekt eller holde vekten? Da bør du prøve å spise etter biorytmen din, mener Børge Fagerli.

19. april 2016 av Bjørnhild Fjeld

Vi har alle en naturlig biorytme, men har du tenkt på at den påvirker kroppens forbrenning?

Hvis du sliter med å gå ned i vekt eller holde vekten, kan det hende du spiser feil type mat på feil tidspunkter gjennom døgnet, mener coach og personlig trener Børge Fagerli, som har utvik­let Biorytmedietten.

– Vi har en fysiologi som responderer positivt på å fokusere inntaket av mat i løpet av en gjennomsnittlig dag med sollys, det vil si fra cirka klokken 7–8 om morgenen til klokken 19–21 om kvelden. Men i vårt moderne samfunn spiser de fleste mat fordelt på 14–16 timer, og faster i 8–10 timer mens vi sover. For kroppen ville det fungert langt bedre å fordele matinntaket motsatt: Spise i 8–12 timer, og faste de resterende 12–16 timer, forklarer Fagerli.

 

Frokost? Ja, takk!

Det er imidlertid ingen god idé å droppe frokosten, for på den måten å forkorte «spise-perioden».

– Vi bør unngå å spise for sent på kvelden, da dette kan forstyrre vår biorytme. Studier viser dessuten at mennesker som ikke spiser frokost, er gjennomgående mer overvektige enn dem som spiser frokost.

Børge Fagerli forteller at han har utviklet biorytmedietten både ut fra forskningsstudier, og ved at han har sett på vår evolusjonære og genetiske historie.

Han har blant annet studert grupper av mennesker som lever i samfunn der gjennomsnittlig levealder er svært høy, de såkalte Blue Zones (blå soner). I disse kulturene er det ti ganger så stor andel hundreåringer som i resten av verden.

De blå sonene finner vi på den greske øya Ikaria, hos et syvendedagsadventistsamfunn i California i USA, på Sardinia i Italia, hos verdens lengstlevende kvinner i Okinawa i Japan og i Nicoya på Costa Rica.

– Jeg begynte å se på hva det er disse menneskene spiser, siden de lever så lenge. Det jeg fant var at det var mye frukt og grønnsaker, mye fisk og sjømat, og et gjennomgående variert kosthold, sier Fagerli.

I disse kulturene står folk dessuten opp med dagslyset, og de jobber fysisk gjennom hele dagen.

ENGASJERT: Coach, personlig trener og foredragsholder Børge Fagerli har utviklet Biorytmedietten som hjelper deg å følge kroppens indre klokke.

© Tore Fjeld

Spis vanlig mat

Børge Fagerli har fulgt nøye med på debatten om lavkarbo og andre dietter.

– Det blir ofte sagt at lavkarbosamfunn er så sunne, men det er meg bekjent ingen samfunn basert på lavkarbokosthold der folk blir spesielt gamle, sier han.

Fagerlis biorytmediett er basert på at vi skal spise vanlig mat, men at du bør tenke litt mer over hvilke tidspunkter du spiser de ulike næringsstoffene på.

– Mange starter dagen med karbohydrater, og avslutter med fettrike måltider om kvelden. Men med tanke på vår biorytme, er ikke det så gunstig. Tidlig på dagen forbrenner kroppen fett (spesielt mettet fett) meget effektivt, mens sent på dagen vil et høyt fettinntak lettere lagres på kroppen, forklarer han.

Fagerli har ingen tro på å kutte ut karbohydrater fra kosten, men vi må bruke dem slik de er ment.

– Når du trener, vil kroppen forbrenne karbohydrater. Dersom du trener mye eller har fysisk krevende arbeid, bør du spise karbohydrater med høyere næringstetthet hele dagen, frukt og bær som snacks ved behov, og kun grønnsaker i siste måltid.

 

Ikke unngå fett

Har du en stillesittende jobb kan du spise mindre karbohydrater i løpet av dagen, og så innta mer til middag (i form av ris og potet).

– Dette gjelder spesielt hvis du har hatt mentalt stress, da dette vil roe ned hjerneaktiviteten og gjøre det lettere å falle til ro på kvelden. 

Det er også viktig å spise fett, men det bør skje tidlig på dagen. Egg og bacon til frokost er perfekt ifølge biorytmedietten.

– Det siste måltidet på dagen bør være proteinrikt, siden vi har en lang fasteperiode foran oss. Protein er viktig for oppbygging og restitusjon av muskler, men vi får ikke nyttegjort oss det så godt tidlig på dagen. Det er også logisk hvis vi ser på evolusjonen: Fortidsmenneskene var ute og jaktet og sanket mat mens det var dagslys, og spiste byttedyret på slutten av dagen, sier Fagerli.

 

Én feil mange gjør

Å ikke spise seg alt for mett er viktig. Der er det mange som synder.

– Mange spiser som om det var det siste måltidet de fikk. Du skal selvfølgelig spise deg mett, men komfortabelt mett, ikke sprekkmett. Hvis du følger biorytmedietten vil du gå ned i vekt hvis du er overvektig, opp i vekt hvis du er undervektig. Når du begynner å spise i takt med din biorytme, vil kroppen tilpasse seg den vekten som er naturlig for deg.

I tillegg til kostholdet, bør vi også bestrebe oss på å leve en livsstil som er mer i takt med vår biologiske klokke enn de fleste gjør i dag.

– Prøv å få til å legge deg til samme tid hver kveld, få mest mulig sollys i løpet av dagen og vær i aktivitet. Det er lurt å unngå kunstig belysning til langt på kveld.

 

Dropp mobilen i senga

Det blå lyset som er i lysstoffrør, mobiltelefoner og pc-skjermer, forstyrrer produksjonen av søvnhormonet melatonin. Bruk heller telys og stearinlys, og unngå nettbrett og mobil på sengekanten, råder coachen.

Et annet tips er å bruke en dagslyslampe om morgenen, dette kan være spesielt nyttig i vinterhalvåret.

Børge har lang erfaring som personlig trener innen styrketrening, og han mener biorytmedietten passer like godt for alle slags mennesker.

– Dietten vil optimalisere fettforbrenning, muskelbygging og ikke minst folkehelsen ved å kontrollere overvekt, inflammasjon og immunforsvar i positiv retning, avslutter han.

Kanskje er du også interessert i...