Demp allergien i pollensesongen

Vår- og sommerhalvåret kan være slitsom om du har pollenallergi. Her får du ekspertens tips til hvordan du kan dempe allergien.

© Getty Images

Slik unngår du pollen-plager

Er du allergisk mot pollen? Du er ikke alene – man regner med at cirka 1 million har pollenallergi. Heldigvis finnes det råd som gjør pollensesongen mer levelig.

1. mars 2017 av Bjørnhild Fjeld

Er det ikke typisk: Så snart vårsola begynner å varme, begynner du å snufse, øynene renner og hodet koker. Pollenallergi er ingen spøk, det kan gjøre vår- og sommerhalvåret til et sant mareritt for de som er hardest rammet.

– Pollenallergi skyldes at mange reagerer allergisk på visse proteiner som finnes i pollen fra noen typer trær, gress og ugress. På fagspråket kalles pollenallergi for sesongallergisk rhinitt, på folkemunne høysnue. Typiske symptomer er rennende nese og øyne som både renner og klør. I tillegg kan man bli slapp og trøtt og få nedsatt konsentrasjonsevne, sier helsefaglig rådgiver Anna Bistrup i Astma- og Allergiforbundet.

I år har vinteren vært mild i det meste av landet, og den første registreringen av pollenspredning kom allerede 25. januar. Rekordnoteringen skjedde i Førde, og det var or- og hasselpollen som ble funnet i pollenfellene, ifølge Hallvard Ramfjord ved Astma- og Allergiforbundets pollenvarsling.

Vær forberedt

Mange er ikke klar over at de har pollenallergi, fordi de forveksler symptomene med forkjølelse. Dersom disse symptomene kommer igjen på samme tid hvert år, er det en god idé å kontakte lege for å teste ut om plagene eventuelt skyldes allergi.

Hvis du vet at du er allergisk mot spesielle typer pollen, bør du begynne å ta forebyggende allergimedisin 8-10 dager før forventet sesongstart for pollenet du ikke tåler. På Pollenvarslingen.no finner du en pollenkalender der du kan se når spredningen av pollen vanligvis starter i ulike deler av landet.

Du skal med andre ord ikke vente til du har fått allergiske reaksjoner, men kan med fordel begynne med medisinene før pollensesongen.

Hvilke pollensorter som gir mest allergiplager varierer fra land til land. I Norge er flest allergiske mot bjørk eller gress, men mange reagerer også på or, hassel, Salix (pil og selje) og burot. I for eksempel Sør-Europa og USA er planten beiskambrosia (ragweed) den som gir mest allergiplager, men denne planten finnes ikke i Norge.


Pollenallergi: slik begrenser du det

Anna Bistrup, helsefaglig rådgiver i Astma- og Allergiforbundet.

© Tore Fjeld

Virker medisinene?

Opplever du at du ikke får effekt av allergimedisinene? Ta kontakt med legen din slik at du kan få forskrevet mer virksomme medikamenter. Det kan hende det finnes alternativer som fungerer bedre for deg.

– Er du veldig sterkt plaget av pollenallergi, kan du også vurdere hyposensibilisering, ofte kalt allergivaksinasjon. Dette er en behandling som går over tre til fem år, men som for mange kan gjøre at de blir kvitt plagene i pollensesongen, sier Bistrup.

Begrens mengden pollen

Det er for de fleste umulig å holde seg helt unna pollen, men det er mye du kan gjøre for å begrense mengden pollenkorn du kommer i kontakt med.

  1. Vask hender og ansikt når du har vært ute.

  2. Unngå å lufte med åpne vinduer.

  3. Skyll håret og skift putevar før leggetid.

  4. Sørg for god rengjøring. Pollenkornene samler seg gjerne i tekstiler og på overflater. Hvis du rengjør huset jevnlig med mikrofiberklut og uten bruk av kjemikalier, sørger du for mindre pollen som virvler rundt i luften.

  5. Skift filter i ventilasjonsanlegget før og etter pollensesongen.

  6. Hold dører og vinduer på bilen lukket, og skift eventuelt pollenfilter i klimaanlegget.

  7. Kjæledyr samler pollen i pelsen, de trenger også en vask etter å ha vært ute.

  8. Ikke tørk klær utendørs. Hvis du må gjøre det, heng ut klærne sent på kvelden når pollenspredningen er mindre.

  9. Hvis du er veldig plaget kan du også vurdere å bruke pollenmaske når du beveger deg utendørs på dager med stor pollenspredning.

Dropp hardtreningen

Når allmenntilstanden er dårlig frister det kanskje ikke å dra på trening uansett, men det er i hvert fall ikke anbefalt å presse seg hardt på trening på dager da pollenallergien er spesielt plagsom.

På de dagene det er mest pollenspredning kan du kanskje heller trene innendørs? Pollenspredningen er alltid størst i den varmeste og lyseste tiden av døgnet. For deg med pollenallergi vil dessuten regnværsdager være gode treningsdager. Husk å bruke forebyggende medisiner selv om du ikke har symptomer, og ha alltid med deg hurtigvirkende medisiner (anfallsmedisiner) når du trener. Det er også lurt å bruke solbriller.

Kanskje er du også interessert i...