Ivrig:
Ivrig:

Tidligere fant Lena alltid på unnskyldninger for å slippe trening, men nå har hun kommet seg tilbake på sykkelen. Spinningtimer er en av flere gruppetimer hun skal delta på fremover.

© Privat

Slik spiser Lena seg til mer overskudd

Frisk Start-Lena deler sine beste tips til gode og sunne fettkilder.

22. april 2017 av Lena Paus Jensvoll

Vi følger Marita J. Sivertsen og Lena Paus Jensvoll gjennom 12 uker mens de har bestemt seg for å endre sin livsstil med «Tara Frisk Start». Underveis får de oppfølging av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand og treningskjeden Spenst.

Det finnes også en lukket Facebook gruppe for dem som ønsker å følge prosjektet Tara Frisk Start på egen hånd, dele ideer, treningstips og oppskrifter eller hente inspirasjon og støtte fra andre som følger samme program.

Blogginnlegg fra deltakerne kan du lese her på Tara.no, og denne uken skriver Lena om hvordan hun har inkludert mer fett i kostholdet sitt:

Sunt fett

Jeg er nå er inne i fjerde uke i programmet, og føler at jeg er i godt driv, og mestrer Berit Nordstrand sitt opplegg greit.

Denne uken er det sunt fett som står i fokus. Jeg har erfart at fisk, sunne oljer, avokado og nøtter, er fine kilder. Av oljer er det raps, ekstra virgin olivenolje som gjelder. Pris og kvalitet henger sammen, unngå de store flaskene som vil harskne før du får brukt de opp.

Generelt spiser vi godt med fisk i min familie, i tillegg er via alle glade i brødskive med makrell i tomat.

Jeg har hørt mye på Berit og Claus Sonstad sin podcast den siste tiden, her er det mange gode tips å hente, samtidig er det et humoristisk preg.

Mat på farten

Noen ganger er det vanskelig å få til planlegging av alle måltider, spesielt de dagene man er mye på farten.

Et godt tips fra Berit her er å ta en håndfull nøtter sammen med en halv banan. Da føler man seg mer mett enn ved bare å spise banan, samt at man sikrer inntak av det gode fettet.

SPIS REGNBUENS FARGER:
SPIS REGNBUENS FARGER:

Denne fantastiske salaten inneholder flere råvarer som bremser og reverserer aldringen. Oppskriften finner du her.

© Exlibris

Søvn er undervurdert

En annen viktig faktor for å få en Frisk Start er tilstrekkelig med søvn, jeg har den siste tiden følt meg lite uthvilt, og det kan selvsagt ha noe med at jeg legger meg for sent.

Men jeg tror også det har med noe indre stress å gjøre. Jeg har en tendens til å stresse unødig, og det er lite hensiktsmessig for både vekt, velvære og stive nakker.

Det sies at timene man får av søvn før midnatt er essensielle. I tillegg skriver forskning.no følgende:

«Faktum er at søvn er gratis og bivirkningsfri medisin som gjør oss fit for fight og holder sykdommene unna. For å få mest mulig ut av søvnen, bør man sove på noenlunde samme tidspunkt hver natt og sove i et mørkt og kjølig rom.

De voksne har behov for omkring syv timers sammenhengende søvn, mens barn har større søvnbehov.»

I tillegg til Berits fokus om å spise mer sunt fett, er denne ukens fokus å sove mer, samt stresse mindre.

Gode hjelpere på veien

Jeg føler også et behov for å rette oppmerksomhet mot to gode bidragsytere.

Den første er Spenst Fredrikstad, og min PT Jeanette Bjerke. Jeanette er ytterst på positiv og energisk-skalaen, og man går alltid fra henne med et smil om munnen.

Hun er dyktig, og jeg opplever at hun ser meg og mine behov og ønsker. Ved første time testet hun bevegelighet, og hvordan formen min var. Hun satt så opp et treningsprogram til meg, siden jeg skulle på ferie. Dette er programmet jeg har fulgt i perioden frem til nå.

Dyktige hjelpere:
Dyktige hjelpere:

Mens kiropraktor Eilif Harloff hjelper Lena med hennes stive nakke, sørger PT Jeanette Bjerke for at Lena holder motivasjonen oppe på treningsfronten.

© Lena Paus Jensvoll

Så er det Helhetsgården, Eureka kiropraktikk ved kiropraktor Eilif Harloff, som er en god hjelper på veien. Eilif har jobbet lenge og kjenner godt til Berit Nordstrand sitt opplegg, og har mange gode råd på veien.

Jeg har vært hos Helhetsgården for å få målt BIA, Bioelektrisk Motstands Analyse, er en teknikk hvor motstand blir målt ved hjelp av svake elektriske signaler som sendes gjennom kroppen.

De elektriske signalene strømmer gjennom væsken i kroppen, og måler ulik motstand i muskulatur, fettvev og væske. Eilif målte før oppstart, og måler også underveis i programmet, dette for å se at jeg er på rett spor. Det var ikke de store endringene enda, men det var visst helt normalt så tidlig i prosessen. 

Kanskje er du også interessert i...