© Getty Images

Slik spiser du smart på restaurant

Selvfølgelig kan du kose deg ute – men med disse enkle vanene tar du også vare på hjertet ditt!

29. juni 2017 av Åshild Breian

Det kan være en utfordring å spise på restaurant samtidig som du tar hensyn til hva som er sunt for hjertet. Du kan lett få for mye av det som ødelegger for deg. Innarbeider du disse vanene er du trygg.

Vane 1 – La brødkurven stå 

Spar appetitten til den ordentlige maten og de langsomme karbohydratene.

Vane 2 – Vin i glass

Du drikker ganske enkelt mindre vin hvis ikke hele flasken står foran deg. Og mye alkohol er ikke hjertesunt.

Vane 3 – Start med salat eller suppe

Både salat og suppe består ofte av en god porsjon grønnsaker. Store mengder vitaminer, mineraler og kostfiber er supersunt for hjerte og kolesterol.

Vane 4 – Fisk til hovedrett

Fisk er det mest hjerte­sunne valget du kan ta: Fullt av sunne omega 3-fettsyrer med positiv innvirkning på hjerte og kretsløp.

Vane 5 – Avslutt med kaffe

Hånden på magen: Trenger du egentlig en dessert? Kan du klare deg med en kopp kaffe og en bit mørk sjokolade? Fettet i desserter er sjelden av det sunne slaget …

Kilde: Hjerteforeningen.dk

Kanskje er du også interessert i...