Oppskrifter på lavkarbo
Lavkarbo-mat:

Du kan spise mye deilig mat selv om du følger en lavkarbo-diett, som for eksempel pizza og deilige lapper (se oppskrift i saken).

© Juliana Wicklund

Slik spiser du på lavkarbo-dietten

Hovedprinsippet med lavkarbo er å få kroppen din til å forbrenne lagret fett.

9. januar 2017 av Anne-Karine Strøm

Lavkarbodietter finnes i ulike varianter. I praksis bygger de på de samme prinsippene: Kosten bør inneholde mest mulig proteiner og minst mulig karbohydrater. Fett er greit.

De siste årene har lavkarbo gått som en farsott over landets slankere, blant annet under navn som ketolysedietten og dr. Hexebergs dietter. Forløperen til lavkarbo er dr. Atkins dietter.

Hovedprinsippet går ut på å få kroppen din til å forbrenne lagret fett. Maten du spiser, gjør at det skapes en biokjemisk prosess som heter ketose. Ketose er den fettforbrenningen kroppen legger opp til når man spiser mat som inneholder svært lite karbohydrater.

Imidlertid er ikke lavkarbokurene dietter du kan leve på resten av livet. Etter en tid når du har oppnådd den vekten du ønsker, kan du innføre litt mer karbohydrater i kostholdet. Skjønt om du skal holde vekten stabil på varig basis, bør du fortsette å være restriktiv til karbohydrater, spesielt de raske som man finner i sukker, hvitt mel, pasta og ris.

Fett er derimot mer uproblematisk, for eksempel animalsk fett, meieriprodukter og oljer. Og det er nettopp på grunn av det høye fettinnholdet enkelte av lavkarbodiettene anbefaler, at disse kurene er blitt møtt med en del kritikk.


Diettforslag første uke:

  • Ubegrenset mengde av kjøtt av alle slag – unntatt innmat, utspedde kjøttkaker, kjøttboller eller pølser.
  • All slags fjærkre, uten fyll og marinade.
  • All slags fisk – unntatt fiskeboller, fiskepudding, fiskekaker eller andre farseprodukter.
  • Egg uten begrensning i enhver form.
  • Salat: Maksimum 2 små salathoder hver dag, agurk, selleri, reddiker og grønne oliven. Dressing med eddik, olje og tørkede urter.
  • Ost: Alle slags lyse oster, smelteoster og kremoster inntil 100 gram daglig. Men alle brunoster er bannlyst.
  • Smaksstoffer: Salt (helst LO-salt eller seltin), pepper, pepperrot, vanilje og kunstige søtningsmidler, samt krydder som ikke inneholder sukker.
  • Alle slags fettstoffer som smør og oljer.
  • Dessert: Gelé med kunstig søtningsstoff.
  • Saft av presset sitron.
  • Kremfløte: Maksimum 4 ts. daglig. Kremfløte inneholder mye mindre karbohydrater enn melk. Drikk derfor heller utvannet kremfløte enn melk,
  • Drikke: Vann, Farris, buljonger, sukkerfrie drikker, kaffe og te uten sukker.


Tips til måltider

Frokost:

Bacon og egg, omelett, skinke og egg.

Tips til lunsj og middager første uke:

Oksestek, uerfilet surret i smør, ostepanne med reker, stekt laks (eller annen fisk) med rømme, gryteretter av lam, kokt ørret med smør, slangeagurksalat.

Andre uke:

Koteletter av svin, kalv eller lam med kinakål, seibiff med løk, roastbiff med remulade og asparges, stekt makrell med spinat, stekt eller kokt kveite med hollandéssaus.

Tredje uke:

Kokt torsk med kålrotpuré, steinbit trukket i hvitvin med gulrotpuré som tilbehør, osteburger med løk, biff med løk, sjampinjong og bearnés, kyllinggryte.  


Populære lavkarbo-oppskrifter:

Kanskje er du også interessert i...