Ned i vekt: Lege Wasim Zahid anbefaler Middelhavsdietten.
Sunt kosthold:

Lege Wasim Zahid anbefaler å velge mat som er kalorifattig og som metter godt. Oppskrift på den deilige salaten finner du her.

© Kagge / Getty Images

Slik lykkes du med vektnedgangen – én gang for alle

Lege Wasim Zahid avslører hemmeligheten bak et varig vekttap.

25. april 2017 av Martine Haug Nysether

– Fysisk aktivitet er viktig for god helse, men det betyr ikke alt. For meg er helse fravær av fysiske, psykiske og emosjonelle plager, og tilstedeværelse av glede, lykke og trygghet, forteller lege, forsker og forfatter Wasim Zahid.

Zahid er lege med Phd i kardiologi og mange kjenner nok igjen den populære legen fra NRK-programmet «Hva feiler det deg?» og som spaltist i VG Helg. 41-åringen har selv kjent på kroppen hva en dårlig helse betyr.

– Problemet mitt var at jeg var overvektig, slapp og manglet energi. Dessuten begynte blodtrykket og kolesterolet å stige. Som lege visste jeg hva dette kunne føre til av livsstilssykdommer og hadde ikke noe annet valg enn å legge om livsstilen.

Lag en plan

Det finnes mange ulike dietter for å hjelpe deg til å gå ned i vekt. Du har sikkert hørt om Dukan-dietten, lavkarbo, 5:2-dietten eller blodtypedietten – som alle lover vektnedgang. Ønsker du derimot et varig vekttap anbefaler Zahid å legge en konkret plan som er mulig å følge over tid.

– Du er nødt til å være konkret og strukturert. Du må ha faste planer for hva du kan spise, hvor mye, og når. Og du må også ha faste planer for hvor mye og hvor ofte du skal trene. Så må du holde deg til planene. Beklager uttrykket, men i begynnelsen er du nødt til å være litt «nazi».

Legen understreker at det ikke er nok med en mental plan om å spise sunnere og trene mer. Da er det nemlig fort gjort å bli lurt av kroppen.

– Hvis du har trent og forbrent vil du naturligvis være sulten og spise til du føler deg mett. Men da har du spist inn igjen alle kaloriene du forbrente, og vekttapet uteblir. Det ender gjerne med at man spiser mer enn man tror og trener mindre enn man tror.

Ikke overdriv!

Zahid forklarer at etter du har tvunget kroppen inn i et mønster i noen måneder vil den begynne å tilpasse seg den nye situasjonen. Du selv blir også bedre kjent med hva du kan spise og hvor mye du må trene. Etter hvert trenger du ikke lenger å telle kalorier, du kan slikt mer eller mindre utenat.

– Men det er også viktig at du legger deg på en livsstil som ikke er ekstrem. Enorme treningsmengder og minimalt med matinntak er ikke mulig å vedlikeholde over tid. Du vil gå lei og gi opp. Du må derfor legge opp til en livsstil som funker i hverdagen. Som gjør at du fortsatt kan fungere på jobb, i familien og sammen med venner, sier Zahid.

Han anbefaler å velge mat som er kalorifattig og samtidig gir en viss metthetsfølelse, som for eksempel fiberrike grønnsaker og grove kornprodukter. Det er aldri for sent å legge om livsstilen – uansett alder kan du fremdeles gjøre grep som har stor innvirkning på helsen din.

– Vær strukturert, ha en klar plan og hold deg til planen. Hvis du får med deg ektefelle, samboer eller en venn på reisen er du heldig. Det gjør prosessen enklere. Man kan da fortsatt spise sammen og den samme maten. Treningen blir også morsommere når man er to. Dessuten forstår man hverandres situasjon og kan gi trøst og støtte i perioder med vansker og tilbakegang.

– Ny folkesykdom

Selv om kosthold er en viktig del av en sunn livsstil, trekker Zahid frem betydningen av gode sosiale relasjoner.

– Vi nordmenn er altfor dårlige på å spise sammen med familien og samle storfamilien til fest og høytider. Isolasjon og ensomhet er i ferd med å bli en folkesykdom. Vi mennesker er sosiale vesener og gode sosiale forhold er viktig for helsa vår.

Har du gode venner eller nære familiemedlemmer rundt deg, har du alltid noen som kan gi deg emosjonell støtte hvis du er nedfor eller lei deg. Det letter byrden fra skuldrene dine og reduserer stresset i kroppen.

– Over flere tiår har det gunstige effekter på helsen. Husk, deler du gleder blir de større, deler du sorger blir de mindre.

– Sukker gir ikke betennelse

Uansett hvilket kosthold du sverger til, er alle enige om at for mye sukker ikke er bra for helsa og at inntaket bør begrenses. Likevel mener Zahid at du ikke skal være redd for sukker.

– Har du en ellers god livsstil, er det helt uproblematisk å kose seg med en dessert i ny og ne. At sukker gir betennelse i kroppen er en falsk påstand som har blitt gjentatt av helseguruer så mange ganger at det nærmest har blitt en sannhet. Men dette er basert på misforståelser og ingen forskning har vist noen sammenheng mellom sukker og betennelse i kroppen.

41-åringen forklarer at det ikke er sukkeret i seg selv som er problemet, men overvekt.

– Sukker og sukkerholdige varer inneholder ofte mye kalorier og spiser man mye av dem er det lett å gå opp i vekt. Men har du en sunn kroppsvekt, er fysisk aktiv og ellers har et sunt kosthold vil ikke litt sukker i seg selv skade deg.

Legen er ikke i tvil om hvilket kosthold han vil anbefale til nordmenn.

– Det er vist vitenskapelig at Middelhavsdietten har en gunstig effekt på hjertet og at den forebygger hjertesykdom. Den består av grønnsaker, belgvekster, fisk, olivenoljer og nøtter og begrenser kjøttmengdene. Dette er et fornuftig kosthold og vil bidra til å redusere faren for en rekke andre sykdommer som diabetes og kreft også.

Kanskje er du også interessert i...