Les også

 Er det mulig å komme seg ut av angsten?

Hva er angst?

angst symptomer
Angst:

– Flere og flere mennesker sliter med angst. Jeg tror det har å gjøre med at vi fjerner oss fra det naturlige ved å være menneske, sier psykolog Grethe Nordhelle.

© Getty Images

Slik lærer du deg å takle angsten

Stadig flere mennesker sliter med angst. Se hva du kan gjøre selv!

17. november 2016 av Kristine Storli Henningsen

Angst er en helt normal følelse. Du skal ha et visst nivå av angst for å overleve. Det er kroppens alarmberedskap. Hvis du møter en bjørn i skogen, skal beredskapen settes i gang øyeblikkelig. Det innebærer at hodet spinner og hjertet banker raskt.

– Det er når kroppen henger seg opp i denne beredskapstilstanden at vi kaller det for hemmende angst, sier Kristin Austheim, gestalt­psykoterapeut, kursholder og styreleder av Norsk Gestaltforening.

Austheim har selv slitt med angst. Det kom for alvor da hun hadde født en velskapt datter og var sliten etter et svangerskap. Hun hadde en døende mor og mistanke om at hennes mann var på vei til å bli alkoholiker. Hun husker spesielt en episode der de var på fest med jobben hennes, med fri bar.

– Da jeg skjønte at mannen min var på god vei inn i fylla, på min jobbarena, med fare for å skjemme oss begge ut, trådte nødforanstaltningen i kraft. Jeg var antagelig sinna, redd og skamfull. Og holdt disse følelsene tilbake fordi han var for viktig for meg. For oppi det hele var jeg engstelig for å bli forlatt, redd for ensomheten. Så kom de innestengte følelsene i form av et angstanfall.

Kristin Austheim er gestalt­psykoterapeut, kursholder og styreleder av Norsk Gestaltforening.
Ekspert:

Kristin Austheim er gestalt­psykoterapeut, kursholder og styreleder av Norsk Gestaltforening.

© Privat

Kristin begynte å få mareritt om natten. Drømmen gikk ut på at hun ville ringe, men tastene var umulige å hanskes med og hun fikk ikke kontakt.

– Først senere forsto jeg hva drømmen formidlet. Jeg hadde et livsnødvendig behov, men evnet ikke å uttrykke det. Nettopp dette med å kunne sette ord på en erfaring synes å være kjernen i problematikken til de som lider av panikkanfall. Det er et ordløst traume. Å lete etter årsaken kan være som å lete etter den berømmelige nåla i høystakken. Ofte dreier det seg om at omgivelsene blir truende og at man ikke makter å sette opp en grense. Man finner ikke støtte i seg selv eller omverdenen. Og så kommer angsten. Den kan også ligge i rommet mellom nået og fremtiden. Den velkjente prestasjonsangsten er et godt eksempel på dette: Man tegner skrekkscenarioer for det som kan komme til å skje.


– Begrenser livsutfoldelsen

Angst handler mye om å holde pusten. Man stivner, glemmer å puste, og så får ikke organismen nok oksygen. Dermed kommer en opplevelse av panikk.

Når kroppen har roet seg, sitter man gjerne igjen som et spørsmålstegn. Hva skjedde? I det ene øyeblikket var alt stille og fint innvendig, og i det neste bryter stormen løs.

– Når dette har skjedd noen ganger, kan man begynne å frykte at det skal skje igjen og utvikle hemmende angst. Dette begrenser livsutfoldelsen. Noen slutter å gå ut og unngår sosiale situasjoner eller spesielle steder der angsten kan komme. De får en angst for angsten.

Den eksistensielle angsten er en annen form. Når livet kjennes for stort og mulighetene for mange. Når døden og det ukjente presser seg frem i pannebrasken. Eller alt føles meningsløst. Den har også Austheim kjent på.

– Eksistensiell angst kan komme når du oppdager at du er et lite sandkorn i ørkenen. Et menneske blant milliarder av andre som bare skal leve en begrenset mengde med tid. Det kan gi en følelse av meningsløshet. Eller en dypere forståelse for at alt er forgjengelig. Og det kan oppleves skremmende.

På angstkursene forteller Austheim ofte om en episode der hun satt på gulvet og bygget lego med barnebarnet.

– Plutselig tenkte jeg: Hva er vitsen med å lære henne å bygge lego? Jeg kommer til å glemme det, hun kommer til å glemme det. Vi skal dø, begge to. Hva er poenget? Det føltes totalt meningsløst.


– Flere sliter med angst

Når meningen i hverdagen forsvinner, den trygge grunnmuren, da har angsten lett for å snike seg innpå.

– Flere og flere mennesker sliter med angst. Jeg tror det har å gjøre med at vi fjerner oss fra det naturlige ved å være menneske, sier Grethe Nordhelle, psykolog og medforfatter av boken «Angstens røtter».

Hun er opptatt at vi snakker mindre og mindre sammen. «Samtalene» foregår på sms, e-post og i sosiale medier. Det er ikke rom for stille stunder. Vi tar oss mindre tid til bare å være i naturen. Ungdommer sier de føler seg ensomme i skolepausene, fordi alle sitter med smarttelefonene sine.

– Vi har et høyt tempo hele tiden og har stadig nesa i mobilen eller ansiktet bak pc-en. Vi mister kontakten med oss selv og andre. Vi vet ikke lenger hva vi egentlig vil eller har behov for. Slikt kan skape angst.

Psykologen sier at angsten ofte forsøker å fortelle oss at vi er ute av kurs, og at vi i større grad bør gå den unike veien inn til oss selv.

– Vi lytter ikke til dette. I stedet forsøker vi å løpe fra angsten, ved å ha mange aktiviteter på det ytre plan. Da slipper vi å kjenne på de indre, urolige signalene. Men en dag vil man bli innhentet av angsten. Så det er bedre å ta tyren ved hornene med en gang, alliere seg med angsten, forstå den og korrigere livskursen. Vårt indre kompass er en viktig stemme som vi bør ta oss tid til å lytte til. Stemmen er ganske stille, så er det for mye støy i livet, hører vi den ikke.


Hvor mange lider av angst?

Angstlidelser er blant de vanligste psykiske lidelsene vi har. Ifølge Statens Helsetilsyn vil 25 prosent av alle mennesker i Norge i løpet av livet fylle kriteriene til en eller flere angstlidelser.

Kilder: Helsetilsynet/Wikipedia/forskning.no

Gode råd når angsten kommer

Pust rolig: Når du blir anspent, stivner du og vil holde pusten. Når du holder pusten og kroppen ikke får nok oksygen over en periode, kan den reagere med panikk. Angstanfallet blir ikke så sterkt hvis du tvinger deg til å puste rolig.

Pust dypt: Konsentrer deg om å puste dypt – trekk pusten helt inn og ut. Du kan også forme hendene som en skål over munn og nese og puste inn i hendene, da regulerer du oksygentilførselen. Mange kjenner at de blir svimle av dette, men det vil bli bedre.

Fest blikket på noe kjent: Når angsten kommer føles verden kaotisk og det er vanskelig å fokusere. Da er det viktig å finne noe man kan feste oppmerksomheten på. Det kan være dine egne hender. Øynene til en venn. Eller mannen på bussen. Finn noe fast, noe konkret, mens du puster så dypt du kan og konsentrerer deg om å være fokusert.

Spis sunt: Kostholdet er viktig. Det er viktig å ligge unna alt som aktiverer det sympatiske nervesystemet, som for eksempel cola og annet som inneholder mye sukker.

Her er maten du bør velge: Spis deg til bedre humør og mer overskudd

Lytt til fugler: NTNU har kommet med følgende forskningsresultat: Hvis du lytter til fuglekvitter i 20 minutter hver dag, reduseres angsten. Uroen skjer i indre sone, altså i kroppen. Stimulering av ytre sone, altså alt vi oppfatter fra omverdenen, vil derfor ha en effekt.

Velg meditasjon: Mobiliserer du energi over lang tid, eller spenner deg, kan de indre organene bli overarbeidet og utmattelsessykdommene kan komme. Alt som kan støtte det parasympatiske nervesystemet er bra. Prøv mindfulness, meditasjon, massasje, yoga, akupunktur eller pusteøvelser.

Hektisk hverdag? 5 gode råd som forhindrer stress

Lev med angsten: I stedet for å tenke at du skal «bli kvitt angsten» – tenk på hvordan du kan leve med den. Angst er naturlig og universelt. Det gjelder for alle, og vi lever i et angstskapende samfunn med høyt tempo og press og en enorm informasjonsmengde. Trygghet er ikke fravær av angst, men et resultat av å være autentisk – ekte i møter med seg selv og andre mennesker.

Kanskje er du også interessert i...