© Getty Images

Slik kan du få en lettere overgangsalder

Har du plager med overgangsalderen? Prøv yoga – treningsformen kan hjelpe deg med å rette opp hormonbalansen.

6. oktober 2015 av Hege Stormbringer

Ubalanse i hormonene kan resultere i hodepine, uren hud, hårtap, søvnløshet, tretthet, humørsvingninger, vektøkning og lav seksualdrift. Mange bruker piller for å rette opp i systemet.

Men nå viser forskning at enkle yogaøvelser som for eksempel downward facing dog, «hunden», kan være et alternativ.

– Min yogapraksis har lært meg at yoga ikke bare virker avstressende, men også bidrar til å korrigere ubalanser i kroppen min, både fysiske, mentale og åndelige. Og den mest signifikante virkningen er det yoga gjør med hormonelle ubalanser i ulike faser av livet, sier Kimberly Justice Mengshoel, som arbeider som yogainstruktør ved Elixia Lillehammer. Hun er utdannet innen kjemi og premedicine ved The University of Massachusetts i Boston.

 

Pusten er viktig

Hun mener kombinasjonen av pust, meditasjon og «asanas», eller stillinger, er en nøkkelfaktor for yoga. I de fleste andre idretter er det ikke noe fokus på det mentale. Målet er ofte å oppnå bedre fysiske resultater eller å konkurrere.

Yoga derimot fokuserer på målet om å oppnå en gradvis større bevissthet rundt alle aspekter ved ens fysiske, følelsesmessige og intellektuelle tilstand. Det nærer sjelen som yogautøverne møter i hvert øyeblikk av hans eller hennes liv.

Å gjøre yoga er en reise i seg selv, gjennom seg selv for å finne seg selv. I tillegg blir kroppen vridd, strukket og tøyd i mange retninger under yoga, noe som bidrar til å stimulere de endokrine kjertlene.

Om du gjør enkle øvelser, kan det være med på å lette hormonstyrte, typiske kvinneplager.

Se Kimberlys 13 yogstillinger for bedre hormonbalanse

 

Slet med menssmerter

Før Kimberly begynte med yoga hadde hun lange, vonde menstruasjonssykluser med kramper, irritasjon og humørsvingninger. Først da hun begynte med en daglig ashtangapraksis på 1,5 time seks ganger i uken, ble plagene nesten borte.

– Før jeg begynte med yoga var jeg svært preget av pms, spenninger, kviseutbrudd og menstruasjon som varte over en uke. Men etter at jeg hadde holdt på med yoga regelmessig i ett år ble dette kraftig redusert, forteller Kimberly.

Også da hun var gravid merket hun fordeler ved å utføre yoga. Øvelsene bidro til å holde henne i form, og hun kom raskere tilbake til sitt gamle jeg etter fødselen.

Hunden
Hunden

Denne klassiske yogastillingen skal hjelpe med å massere skjoldbruskkjertelen og hypotahalamus, som er sentrale i kroppens produksjon av hormoner.

© Espen Solli

Også når kvinner entrer ennå en milepæl i sitt hormonelle liv, menopausen, har yoga vist seg å ha svært god effekt.

– I det jeg nå nærmer meg overgangsalderen, vet jeg at de hormonelle nivåene og kjemien i kroppen min vil være skiftende. Yogapraksisen min vil imidlertid flate ut denne fysiologiske ustabiliteten og forsiktig strekke hver muskel i kroppen, massere alle indre organer og nerver i kroppen, fremme blodsirkulasjonen og sørge for frisk oksygentilførsel til alle celler og alt vev i kroppen min. Dette bidrar til å optimalisere funksjonen til de endokrine kjertlene og de kvinnelige kjønnsorganene, påpeker Kimberly.

Enkelte øvelser er svært effektive for å påvirke hormonbalansen. I boken «Hormon balance through Yoga; a pocket guide for women over 40» sier forfatter Clauda Turske at selv om hun regelmessig trente yoga, rammet menopauseplagene henne så hardt at hun bare så vidt kom seg gjennom daglige oppgaver. Bare når hun begynte å fokusere på spesifikke yogaøvelser som virket direkte inn på hormonkjertlene begynte hun å få tilbake normale nivåer av energi og vitalitet. I boken forklarer hun blant annet hvordan «hormonyoga» virker direkte på eggstokkene, på adrenalinkjertlene og skjoldbruskkjertelen gjennom innvendig massasje.

 

Reduserer hetetokter

Det viser også et studie av dr. Beth Cohen ved The University of California i San Francisco. Hun fulgte 13 kvinner med moderate til alvorlige hetetokter i åtte uker.

De skulle gjøre ulike yogaøvelser som skulle minske symptomene. Etterpå opplevde kvinnene 31 prosent færre hetetokter. I tillegg hadde kvinnene i gjennomsnitt gått ned 1,5 kilo i vekt og fått en signifikant økning av HDL, det gode kolesterolet, samt sov bedre om nettene. 

Kanskje er du også interessert i...