© Getty Images

Slik kan du booste sexlivet ditt med yoga

Yoga er perfekt for deg som sliter med overgangsalderen og gjerne vil utforske og forbedre sexlivet ditt. Les hvordan her!

17. februar 2017 av Amalie Blixt

I en travel hverdag er det fort gjort å miste seg selv – i forsøket på å balansere arbeid, familie og planlegging. Her kan yoga være et fantastisk redskap til å komme i kontakt med deg selv og dine lyster. 

Yoga gjør deg slank, smidig, sterk og gir deg mer overskudd i hverdagen – og det kan faktisk også gjøre underverker for sexlivet ditt, skriver Magasinet Liv.

Undersøkelser viser at sexlivet peaker når vi er mellom 40 og 59 år, så det er god grunn til å omfavne forandringene kroppen din går gjennom – og fokusere på at dette skal være alderen hvor du virkelig lærer deg selv og din seksualitet å kjenne.

Vi hører ofte om de store plagene overgangsalderen kan gi: Hetetokter, søvnproblemer, humørsvingninger og et nytt kroppsbilde du skal venne deg til. Men denne tiden er også en ekstraordinær milepæl i ditt sexliv.

Magasinet Liv har snakket med en yogainstruktør og en sexolog, som begge bekrefter at de seksuelle forandringene du gjennomgår i overgangsalderen faktisk kan være positive:

– Jeg har lyst til å slå et slag for at overgangsalderen er en slags kvinnelig power-sone. Det er et sted hvor kvinner i større grad har mulighet til å komme i kontakt med seg selv og sin kunnskap og si farvel til begrensninger og annet de ikke orker å ta med seg lengre. For mange kvinner betyr det også at de ikke gidder å ha dårlig sex lengre, sier yogainstruktør Laila Tórsheim.

Hun får støtte av sexolog Maria Stobbe.

– Evnen til å utvikle ekstraordinære orgasmetyper sees ofte bedre utviklet i sen alder, sier Maria Stobbe, som blant annet holder kurs i Kvinnelig balance og Kvindelig lyst og nydelse.

Les videre og få ekspertenes beste tips til hvordan yoga kan booste sexlivet ditt.


Slik kan yoga påvirke sexlivet ditt

Overgangsalderen sender kroppen din på en berg- og dalbane av forandringer, og yogaens generelle styrking av muskler, ledd og smidighet vil være med å hemme begrensningene ved sexstillinger og øke følsomheten ved sex.

Pust og bekkenbunn er sentralt for de fleste yogaøvelser, og Maria Stobbe forteller at det kan gagne din sexlyst, nytelse og evne til å få orgasme når du har fokus på disse tingene.

Hvis du har en travel hverdag med barn, arbeid og huslige plikter og mye annet, kan det være vanskelig å finne bakkekontakten, og pusteøvelsene hjelper deg til å finne både ro og balanse. Bekkenbunnsøvelsene har en direkte forbindelse til økt sexlyst fordi det skaper kontakt, styrke, følsomhet og blodomløp til underlivet ditt.

I yogaundervisningen for kvinner i årene rundt overgangsalderen fokuserer Laili Tórsheim spesielt på øvelser som reduserer stresshormoner og fremmer god søvn. Når hormonene dine er i balanse er kroppen din nemlig mye mer mottakelig for de forandringene du gjennomgår.

Slik kommer du i gang

Synes du det virker uoverkommelig å presse inn en yogarutine inn i din travle hverdag? Nettopp derfor bør du vurdere å finne tid til det. Tórsheims erfaringer med moderne kvinner er at vi er konstant i handlingsmodus og at det kan drepe seksualiteten. Yogaen gir plass til deg, dine følelser og din kropp – og kan gi deg det overskuddet du har bruk for å ha mange baller i luften på én gang.

Du behøver faktisk kun å sette av 20 minutter et par ganger i uken for å komme i gang med å forbedre sexlivet ditt med yoga, og du kan gjøre det hjemme på stuegulvet.

Prøv deg frem og finn ut hvilket tidspunkt på dagen som passer deg best! For noen kvinner kan yogaen være en deilig måte å skape en overgang fra arbeid til privatliv, mens andre foretrekker å bruke yogaen som redskap for å finne frem sexlysten og finne ro i kroppen på kvelden før sengetid.

Hvis du virkelig vil merke en forskjell, så sett av 20-30 minutter fire ganger i uken til å dyrke yoga.


6 øvelser du kan gjøre hjemme:

Det er viktig at du tilpasser yogarutinen, så du jobber med kroppen og tilstedeværelsen din før du begynner å jobbe målrettet med sexlivet ditt. Start med pusteøvelser og andre beroligende øvelser som gjør at du kommer i kontakt med kroppen din.


1. Enkel pusteøvelse

Tell til fire mens du puster. Tell til fire mens du holder pusten. Tell til fire mens du puster ut. Tell til fire mens du holder pusten. Start forfra og gjenta så mange ganger du har lyst. 

Det skal ikke på noe tidspunkt føles ubehagelig eller krampaktig, så juster øvelsen til den føles avslappende. Trekk pusten helt ned i magen og fokusér utelukkende på pusten, så det ikke er plass til å tenke på de tingene som står på to do-listen din.

2. Avstressende øvelse, som forbedrer søvn

Ligg med beina opp etter veggen i 10-15 minutter. Pust inn og utvid magen opp mot himmelen og la navlen synke ned mot ryggen når du puster ut. Ligg deretter flatt på ryggen og gi deg tid til å merke kroppen og følelsene dine.

Denne øvelsen gir ro i nervesystemet ditt og er veldig bra hvis tankemylderet gjør det vanskelig for deg å falle til ro om kvelden. Du bør ikke gjøre øvelsen når du har menstruasjon.

3. Liggende sommerfuglstilling

Legg deg på ryggen med bøyde bein og fotsålene i bakken. Ta en liten pute under hodet hvis du synes det er ubehagelig. Slipp knærne ut til siden og plasser fotsålene mot hverandre. Hvis lårene er langt fra gulvet, legger du en pute under hvert kne. Plasser en hånd i hjerteområdet og på livmorens område. Slapp av i kjeven, så du har litt avstand mellom tennene. Lukk øynene og legg merke til pusten og gi plass til den. Forestill deg en liten elv mellom hjertet ditt og livmorens område og merk forbindelsen mellom underlivet og hjertet ditt.

Øvelsen har som formål å avspenne bekkenbunnen din og øke blodsirkulasjonen rundt underlivet ditt. Innsiden av lårene «vekkes» og det vekker også din seksuelle energi.

4. Malasana (Huksittende håndflatepress)

Ja, nå kommer det likevel en av de øvelsene som høres ut som en by i Nepal. Egentlig er stillingen «bare» en dyp knebøy, som skal hjelpe deg å åpne opp i hoftene og bekkenbunnen din.

Stå med beina litt bredere en hoftebreddes avstand, med føttene vendt utover. Bøy knærne og senk hoftene så dypt du klarer. Hold knærne rett over anklene. Til slutt samler du håndflatene foran brystet og plasserer albuene dine på innsiden av lårene, så du langsomt presser bena utover. Sørg for å holde ryggen strak. Ta noen dype innpust i denne stillingen.

5. Gresshoppen

Legg deg på magen på en yogamåtte og løft beina fra gulvet. Øvelsen styrker beina, bekkenbunnen, ryggen og korsryggen. Den vekker også din sensualitet, din kreativitet og lyst.

6. Sexy oppmerksomhetsøvelse

Denne øvelsen kan øke oppmerksomheten og nærværet ditt, hvis du gjør den under sex. Forestill deg at det er en fjær som kjører i ring fra mellomkjøttet, opp langs ryggen din og helt til toppen av hodet ditt. Forestill deg nå at fjæren kjører ned på forsiden av kroppen og ned til mellomkjøttet igjen. Ta dype åndedrag imens. Ta dype innpust mens fjæren kjører oppover ryggen og langsomme utpust mens fjæren kjører ned langs brystet og magen din.

Kanskje er du også interessert i...