Dietter: Finn din diett for å gå ned i vekt.
Dietter som virker:

Det finnes mange dietter for å gå ned i vekt – finn dietten som passer deg og din livsstil best.

© Fedon Lindeberg / Getty Images

Slik finner du dietten som passer deg

Lyst til å gå ned i vekt? Vi guider deg gjennom 6 ulike dietter.

10. januar 2017 av Anne-Karine Strøm

Dersom du ønsker å bli kvitt overflødige kilo, skorter det ikke på alternativer. Det finnes hurtigkurer som skal gjøre deg slank i en fei, og programmer som skal hjelpe deg å holde din idealvekt resten av livet.

Vi har sett på seks kurer som lover kontroll på vekten. De er bygget på ulike prinsipper, men felles for dem er at de er basert på lett tilgjengelige matvarer, og mat som ikke er tidkrevende å lage. Kurene er hentet fra boken «Slank – 20 kurer som virker», skrevet av Anne-Karine Strøm og utgitt på Aschehoug forlag.

Les mer om de ulike diettene nederst i artikkelen!

Anders Sjödin regnes som en av Nordens fremste eksperter på fedme. Han er professor ved Institutt for Human Ernæring tilknyttet universitetet i København, og sier det finnes mange ulike måter å gå ned i vekt på.

– De fleste slankekurer kan redusere vekten om man følger rådene til punkt og prikke. Men skal du holde vekten stabil på sikt, er det avgjørende at du innarbeider vaner basert på de grunnleggende prinsippene for vektkontroll, sier Anders Sjödin.

Prinsippene for vektreduksjon går ifølge Sjödin ut på følgende: Inntaket av energi må være mindre enn energien du forbrenner. Om du kutter ned på karbohydrater og fett, og spiser mer proteiner samt øker den fysiske aktiviteten, er du langt på vei. 

Søvn og reduksjon av stress er også viktig. Sover du dårlig og samtidig stresser, påvirker det nemlig hormonbalansen i kroppen og stoffskiftet.

– Da GI-revolusjonen startet på midten av 1990-tallet, satte man fokus på kosthold som holder blodsukkeret stabilt (lav GI). Siden har dette blitt et grunnleggende prinsipp for mange kostholdseksperter og slankemetoder. Det handler om å spise ofte, og heller mindre måltider. Dessuten må maten inneholde den riktige balansen av proteiner, karbohydrater og fett. Om du derimot velger dietter som nærmest er ”sultekurer”, risikerer du bare at forbrenningen går på sparebluss. Du kan riktignok lykkes i å gå ned noen kilo, men så fort du begynner å spise som normalt vil du legge på deg igjen, sier han.

Sjödin mener måten vi lever på i dag er fedmefremmende. Genene våre har riktignok også stor betydning for den økende fedmen, men de betyr ikke alt.

– I grunnen er det merkelig at ikke flere er tykkere. I dag er nesten all mat god og rik på energi, og vi er mindre aktive enn før. Mat er også koblet til nytelse og lykkefølelse, og vi kan spise oss mette og kose oss nærmest ubegrenset. Før i tiden hadde menneskene liten mulighet til å fråtse, og derfor var det kun de rike som ble overvektige.  

Tema

Kanskje er du også interessert i...