Cellulitter:
Cellulitter:

Har du lyst til å fjerne cellulitter på lår, rompe og mage? Våre eksperter deler sine beste tips og råd.

© Getty Images

Slik blir du kvitt cellulittene

Dropp kremer og dyre behandlinger. Med disse enkle grepene kan du redusere cellulittene selv!

1. juni 2016 av Martine Haug Nysether

Cellulitter eller appelsinhud er et veldig vanlig fenomen hos kvinner. Tar du en titt rundt deg neste gang du er i garderoben på treningssenteret eller på stranden, vil du også se at de aller fleste av oss har det.

– Det antas at rundt 90 % av alle kvinner vil få cellulitter på et eller annet tidspunkt i livet sitt, og det ser i stor grad ut til å være styrt av genetiske faktorer, men også hormoner har stor påvirkning – da spesielt østrogen som er kvinners anabole hormon som også reduserer inflammasjon, opprettholder blodsirkulasjonen og bygger opp bindevev, forteller coach og personlig trener Børge Fagerli, som er mannen bak Biorytmisk kosthold.

Fagerli forteller at cellulitter oppstår på grunn av svakheter i bindevevet i hudlagene, og når det underliggende fettlaget ekspanderer vil det dannes små "kuler" som fremstår som cellulitter. 

– Kvinner har faktisk også tre lag med fett i disse utsatte områdene, menn har bare ett – altså en litt urettferdig evolusjonær og biologisk tilpasning.


Cellulitter på rompe og lår?

Det er flere faktorer som avgjør om du får cellulitter – og selv om det i stor grad er styrt av genetiske faktorer, spiller livsstilen din også inn.

– Det antas også at dårlig blodsirkulasjon i de utsatte områdene er en bidragsytende faktor, og dertil tettsittende tøy som påvirker denne blodsirkulasjonen, livsstilsfaktorer som diett, stress, søvn, p-piller (som da alle er relatert til østrogennivåene og reguleringen av disse gjennom den hormonelle syklusen), samt medikamenter som trekker sammen blodårene, for eksempel nikotin fra tobakk og snus, sier Fagerli og legger til:

– Økende alder er også forbundet med østrogenmangel, som i overgangsalderen, og da øker også risikoen for cellulitter.


Bli kvitt cellulittene

Til tross for at appelsinhud er noe av det mest naturlige som finnes, er det ingen hemmelighet at mange kvinner skulle ønske de kunne kvitte seg med cellulittene. 

Selv om det finnes en rekke behandlinger og kremer som lover deg ungdommelig og sunn hud fri for cellulitter, mener Fagerli det er enkle grep du selv kan gjøre.

– Å ivareta et kosthold og en god biorytme vil også ivareta en bedre hormonell rytme, mens trening og aktivitet både vil bidra til å holde fettprosenten lav og øke sirkulasjonen i bindevevet.

Fagerli er skeptisk til strenge dietter og understreker at det kan gjøre det vondt verre for kroppen.

– I forhold til jojo-slanking og problemene det skaper, er det også viktig at man finner seg et livsstilsbasert opplegg og en mer moderat tilnærming som du kan følge lenge nok til at fettlagrene også på rumpe, hofter og lår forsvinner. Det krever nemlig tålmodighet, og ikke en ekstrem tilnærming fulgt av “sprekk” – en ond sirkel med underspising-overspising som gjør både hormoner og kroppssammensetning mer og mer ubalansert.


Styrketrening for kvinner

Fagerli får støtte av Helle Bornstein, eier av Smart Trening, forfatter og livsstilsveileder. Hun mener det viktigste du kan gjøre for å bli kvitt den uønskede appelsinhuden er å fokusere på trening og kosthold.

– Trener du tung styrketrening på ben vil det kunne være med på å skjule cellulittene. Det er individuelt hvor mye det hjelper, men øker du muskelmassen i rumpe og lår, samtidig som du fokuserer på et sunt kosthold, vil det ha en positiv effekt, mener Bornstein.

I likhet med Fagerli er hun ikke tilhenger av strenge dietter, men poengterer viktigheten av å få i seg nok mat i løpet av dagen.

– Et kosthold bestående av mye grønnsaker, naturlig høykvalitets-proteiner og fett, samt moderat med karbohydrater. Ved å redusere på karbohydratene vil du også få mindre væske i kroppen, da karbohydrater binder vann, anbefaler Bornstein.


Bli kvitt cellulittene – ved trening:

Børge: 

– Jeg vil påstå at styrketrening er det beste, da det vil bygge opp både muskulatur og blodsirkulasjon i områdene, og dermed både strekke huden ut og kunne mobilisere fett. Det er for eksempel studier som viser at 15 minutter styrke + 15 minutter kondisjon er bedre enn 30 minutter kondisjon, så dette handler ikke kun om å bare “brenne” fett – det handler like mye om å påvirke kroppssammensetning (både muskler og fett) og anabole hormoner (østrogen) positivt. 

– Fysiologisk sett vil du også mobilisere fett med høyere intensitet på trening (altså både styrke og intervaller), mens lavere intensitet kan forbrenne det mobiliserte fettet – så det er også en forklaring på hvorfor følgende sekvens kan være svært effektiv: 15-30 minutter intervaller eller styrketrening, så 5-10 minutter pause for at det mobiliserte fettet skal få tid til å slippe ut i blodomløpet, og til slutt 15-30 minutter gåing/løping/sykling/roing i moderat tempo (du skal kunne puste gjennom nesen og det skal ikke brenne og svi noen steder).


Helle: 

– Det er viktig å finne rumpe og lår øvelser som virkelig tar. Du skal kjenne at du jobber med de ulike delene av muskulaturen i bena og rumpa og det bør være tungt. Ca 5-7 repetisjoner. 

– Kombinasjonen av mobilitetsøvelser og tunge styrkeøvelser gjør at du får strukket og styrket hele muskulaturen i bena, eksempelvis ville jeg prioritert flerleddsøvelser og funksjonelle styrkeøvelser som markløft, bulgarsk knebøy og statiske varianter som får det til å brenne!

Lyst til å trene styrke? Sjekk ut disse programmene:

- Styrketreningen som virker for kvinner 40+

- Stram opp kroppen med styrketrening

- Styrketrening for løpere


Bli kvitt cellulittene – ved kosthold:

Børge: – Et kort og oversiktlig svar er å spise mat som du lager selv, med råvarer fra naturen – helst økologiske – og i en balansert sammensetning av karbohydrater, proteiner og fett. 

– Industrielt sammensatt mat, bakervarer, godteri og junkfood generelt er ladet med sukker, fett og salt for å stimulere deg til å overkonsumere og innta mer kalorier enn kroppen din klarer å brenne. 

– Ved å unngå ekstreme slankekurer og voldsomme sykluser av underspising-overspising, og heller spise deg komfortabelt mett til alle dagens 3-4 måltider på mat som menneskene som art har konsumert i tusener av år, vil du holde fettfordelingen jevnere og fettprosenten lavere.

Synes du mat er vanskelig? Slik stopper du overspisingen


Helle: – Kostholdet er super viktig for å stramme opp kroppen og øke muskelmassen.

– Først og fremst øke grønnsakene og rene kvalitetsproteinkilder som fisk, kjøtt og egg. Gjerne økologisk. De fleste kan med fordel kutte ned på karbohydratene. Spis mer sunt fett for å få god energi og god fettforbrenning!

– Avslutningsvis vil jeg si at de som trener styrke 1-2 ganger i uka og legger om kostholdet sitt, ser og merker forskjell på lårene sine allerede etter 3 uker. Det betyr at du relativt raskt kan finne ut om trening og kostholdsendringer vil ha effekt på din kropp! 

Kanskje er du også interessert i...