høstdepresjon
Hvordan forebygge høstdepresjon:

Ikke la noe stoppe deg fra å ha det bra selv om sommeren er langt unna!

© Getty Images

Rådene som hjelper mot høstdepresjon

Bevar energien og humøret ditt utover høsten ved å følge Taras råd i vår effektive 3-ukersplan.

8. oktober 2017 av Maggan Hägglund

Du vet hvordan det vanligvis er – om sommeren er det mye lettere å leve sunt, være glad og full av energi... 

Vi har friske grønnsaker i massevis, tid til spaserturer langs stranden, tid til å tenke, lese en god bok og bare være til.

Egentlig vil man jo helst fryse ned de beste sommerdagene og tine dem opp i november når mørketiden begynner å ta litt på. Det hadde virkelig hjulpet å kunne kjenne lunken vind, varme fra solen og spise grillet asparges med parmesan, når det i virkeligheten er surt, kaldt og mørkt ute.

Dessverre har vi ikke lykkes med å finne en metode for å fryse ned de beste dagene. 

Men her har du Taras 3-ukers detox-plan full av enkle og gode tips som hjelper deg med å beholde sommerens energi og få en herlig start på høsten. 

Velg og vrak og lag ditt eget program stappfullt av energi.

Qigong
Finn balansen:

Qigong går ut på å finne balanse og harmoni i kroppen. Søk etter "Qigong Walking" på YouTube, der ser du hvordan det gjøres.

© Getty Images

Uke 1

Lørdag

Maten: SJEKK KJØLESKAPET. Skriv en innkjøpsliste over det du trenger mer av.

Sjelen: Fotmassasje i kveld! (Se 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER).

Tiden: Bruk 20 minutter til å FINNE ENERGI-TYVENE i livet ditt.

Søndag

Maten: Start i dag: KUTT ned på all UNØDIG mat.

Sjelen: TA EN QIGONG-SPASERTUR: Bytt perspektiv.

Tiden: SLUTT MED Å MULTITASKE: Si «stopp» når du merker at du multitasker! Gjør én ting av gangen.

Mandag

Maten: Kjøp grønn te. Start i dag: SPIS LAAANGSOMT. Dekk pent på, sitt når du spiser.

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER: Last ned og mediter med en app.

Tiden: Start SOSIALE MEDIER-DETOX: Stå opp en halvtime tidligere. Gå en tur uten mobil.

Tirsdag

Maten: Start i dag: PERIODISK FASTE

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER: Legg deg en halvtime tidligere.

Tiden: SOSIALE MEDIER-DETOX: Slå av lyd på Facebook, sms, Instagram, e-post.

Onsdag

Maten: Kjøp hjem noe godt og alkoholfritt til helgen. SPIS LAAANGSOMT!

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER: Begynn dagen med et glass varmt vann.

Tiden: SOSIALE MEDIER-DETOX: Fra og med i dag: Sjekk sosiale medier kun tre ganger i døgnet.

Torsdag

Maten: PERIODISK FASTE.

Sjelen: YOGA-PUSTING.

Tiden: SOSIALE MEDIER-DETOX: Sjekk sosiale medier kun tre ganger i døgnet.

Fredag

Maten: Gjør hva du vil-dagen!

Sjelen: Gjør hva du vil-dagen!

Tiden: Gjør hva du vil-dagen!

energi
Null energi - til full energi:

Mørkere kvelder behøver ikke bety komatilstand i sofaen foran TV, fråtsing...

© Getty Images

Uke 2

Lørdag

Maten: Ikke glem å kjøpe inn frukt og grønnsaker.

Sjelen: Gjør dine daglige FØL-DEG-BRA-RUTINER. Gå en QIGONG-tur.

Tiden: Sjekk sosiale medier bare tre ganger om dagen!


Søndag

Maten: Lag en stor porsjon av en sunn yndlingsrett og frys ned i porsjoner.

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER: Søndagstur med FUGLEKIKKING.

Tiden: Sjekk sosiale medier bare tre ganger om dagen!

Mandag

Maten: Test ut agavesirup og honning som erstatning for hvitt sukker.

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER: Test ut yogapust.

Tiden: Siste dagen med SOSIALE MEDIER-DETOX: På tide å vurdere hvordan det har gått.

Tirsdag

Maten: PERIODISK FASTE.

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER.

Tiden: Sjekker du mobilen for å få belønning i stedet for å jobbe på langsiktige prosjekter?

Onsdag

Maten: Ta en vegetardag!

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER.

Tiden: Start i dag: KOM DEG UT AV MEDIE-KOMA. Gjør noe du liker. Mal et bilde. Bak et brød.

Torsdag

Maten: PERIODISK FASTE.

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER.

Tiden: FINN BIORYTMEN DIN. Legg dagens vanskeligste oppgaver inn i din biorytme..

Fredag

Maten: Gjør hva du vil-dagen!

Sjelen: Gjør hva du vil-dagen!

Tiden: Gjør hva du vil-dagen!

Pizza
Favortittmat:

Lag en stor porsjon av favorittmaten din! Oppskrift på denne pizzaen finner du her.

© Ulrika Pousette

Uke 3

Lørdag

Maten: Ikke glem å kjøpe inn frukt og grønnsaker!

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER. Gå en QIGONG-tur.

Tiden: SLUTT Å MULTITASKE. Vær bevisst på å gjøre én ting av gangen.


Søndag

Maten: Lag flere porsjoner av en favorittoppskrift og frys ned!

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER. Gå en QIGONG-tur og bytt perspektiv.

Tiden: UT AV MEDIEKOMA. Last ned en språk-app. Lær mens du venter i kø eller på bussen.

Mandag

Maten: Ta en vegetar-dag. Og ikke glem: Spis laaangsomt!

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER.

Tiden: KUTT UT ENERGITYVENE. Ta et lite og konkret skritt for å bryte mønsteret i et dårlig forhold.

Tirsdag

Maten: PERIODISK FASTE.

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER. QIGONG-TUR.

Tiden: UT AV MEDIEKOMA: Ta en halvtimes spasertur uten mobil og ørepropper.

Onsdag

Maten: Fortsatt avhengig av kaffe? Bytt minst én kopp mot grønn te.

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER. YOGAPUSTING.

Tiden: BE OM HJELP med noe du skal gjøre – på jobben eller hjemme.

Torsdag

Maten: PERIODISK FASTE.

Sjelen: 4 DAGLIGE FØL-DEG-BRA-RUTINER.

Tiden: UT AV MEDIEKOMA: Test ut en ny treningsrutine.

Fredag

Maten: Gjør hva du vil-dagen!

Sjelen: Gjør hva du vil-dagen!

Tiden: Gratulerer, detox-dronning! Du klarte det!

Kanskje er du også interessert i...