© Getty Images

Probiotika gir deg bedre tarmhelse og immunforsvar

Bedre hud, immunforsvar og fordøyelse er alle effekter av å spise mer probiotiske bakterier. Se maten du bør få i deg!

12. januar 2016 av Bjørnhild Fjeld og Dina Lyshaug

God tarmhelse er avgjørende for god livskvalitet – det har de fleste merket, som har hatt dårlig fordøyelse eller mye magesmerter.
Probiotika er nyttige bakterier som kan hjelpe deg med å få en bedre bakterieflora i tarmen, og i tillegg styrke både huden og immunforsvaret.

Ved å spise mer gjæret mat, får du i deg mengder av probiotika.

 

Se ni matvarer som inneholder mye probiotika. Noe av dette har du kanskje i køleskapet allerede? 

Stress, lite søvn og usunt kosthold påvirker bakteriestammen i magen og tarmen. Ubalanse i bakteriekulturen har stor innvirkning på hvordan vi føler oss. Mat og drikke som inneholder bestemte typer bakterier og gjærsopper har en positiv virking på kroppen. Vet du hvilke matvarer som inneholder probiotika? Yoghurt, kefir og sylteagurk er gode eksempler som alle har gunstig effekt for tarmhelsen.

Sunne probiotika-bakterier finnes naturlig i kroppen fra før, men på grunn av vår stressende livsstil kan vi ofte oppleve ubalanse i bakteriefloraen. Melkesyrebakteriene som er i probiotika, er snille bakterier som holder mage- og tarmfunksjonen i balanse. Ved et høyt inntak av probiotika vil man ofte oppleve en rekke positive effekter, både på innsiden og utsiden. Bedre fordøyelse, friskere hud, bedre opptak av næringsstoffer fra mat og et mer motstandsdyktig immunforsvar.

Fermentering gir probiotika

Forfatter av boken “The Healthy Probiotiv Power Diet”, R.J Ruppenthal slår et slag for fermentering av mat som en måte å forbedre din egen helse.

– Ufarlige mikroorganismer får matvarer til å gjære, og i gjæringsprosessen spiser organismene opp de stoffene som farlige bakterier trenger for å vokse, forteller Ruppenthal.

Gjæring av mat og drikke har vært en viktig metode for konservering i flere tusen år. Melkesyregjæring er en gammel metode for å tilberede og konservere mat.

Hovedsaklig finnes det to måter å fermentere mat på. Du kan tilføre litt av en permanent melkesyrekultur, for eksempel kefirkorn eller kombucha-sopp. Se oppskrift på Kombucha-te. Disse vil gjøre at gjæringsprosessen setter i gang. En annen måte er å ta litt av den fermenterte matvaren, og bruke dette som start for en ny posjon. Dette er for eksempel en enkel og effektiv måte å lage yoghurt på: Slik lager du din egen yoghurt.

Kanskje er du også interessert i...