UNNGÅ HODEPINE: Har du ofte lite energi, konsentrasjonsvansker og hodepine? Da kan det hende du bør tenke over hva du spiser.

© Getty Images

Maten som er bra for blodsukkeret

Unngå humørsvingninger og lav energi. Dette bør du spise for å holde blodsukkeret stabilt!

29. februar 2016 av Dina Lyshaug

De fleste har gått i fellen hvor sulten tar overhånd, og man ender opp med mat som gir umiddelbar tilfredsstillelse, men kortvarig energi.

Vær bevisst på hva du spiser, og opplev et jevnere blodsukker, mer energi og overskudd.


Hvorfor får man lavt blodsukker?

Blodsukker er det samme som glukose, og kommer fra maten vi spiser. Videre sirkuleres blodsukkeret med blodstrømmen rundt til kroppens celler og forsyner disse med sukker.

Vanligvis er andelen sukker i blodet forholdsvis konstant, men vil stige i en periode etter inntak av mat. Når blodsukkernivået synker vil man føle sult.

Spis derfor før sulthetsfølelsen tar overhånd, slik vil du unngå de lettvinne løsningene. Se snacksen du kan spise hver dag!

 

Kroppens drivstoff 

Du som er frisk kan ikke få like lavt blodsukker slik som en diabetiker som er avhengig av insulin, kan få.

Men lavt blodsukker kan gi deg lite energi, konsentrasjonsvansker og hodepine.

Blodsukkeret er drivstoffet i kroppen, og ønsker du overskudd og energi i en hektisk hverdag må du passe på hva du spiser. 

Lyst på noe godt? 7 sunne kaker du kan nyte med god samvittighet!

Dette bør du spise

Et stabilt blodsukker er vesentlig for å holde kroppen i balanse. Ernæringsfysiolog Tine Sundfør ved Synergi Helse har gode råd til hvordan du kan holde blodsukkeret stabilt.

– Som de fleste vet er jevne, faste måltider viktig. Du bør spise minimum tre hovedmåltider og to mellommåltider hver dag, med tre-fire timers mellomrom. råder Sundfør.

Hun anbefaler å starte dagen med frokost. Det vil nemlig sette i gang fordøyelsen etter nattens faste, og du unngår lavt blodsukker før lunsj.

Smart mellommåltid:
Smart mellommåltid:

Velg yoghurt med lite tilsatt sukker som kvarg, skyr og kesam. Tilsett gjerne nøtter, frukt og bær. 

– Spis sammensatte, balanserte måltider som inneholder både protein, fiberrike karbohydrater og noe sunt fett. Velg for eksempel magert kjøtt, fisk, kylling og egg som proteinkilde, litt fiberrike karbohydrater som grove kornprodukter, belgfrukter og noe sunt fett som avokado, olivenolje og nøtter. Spiser du balansert vil du oppleve en jevnere blodsukkerkurve.


Husk mellommåltid 

– Som mellommåltid kan man spise nøtter, men begrens mengden. 10-15 nøtter er nok, og ikke ha hele posen foran deg, da er det fort gjort å spise hele. Andre sunne alternativer er yoghurt med lite tilsatt sukker, kvarg, skyr og kesam, tipser ernæringsfysiologen. 

Smarte mellommåltider: Dette bør du spise på jobb

Spis gjerne frukt, som riktignok inneholder noe fruktsukker, men også mye vann og fiber.

– Velg matpakke med grovt brød, proteinrikt pålegg og grønnsaker. Det holder ikke med én paprikaskive på brødskiven, ta for eksempel med en hel tomat og en gulrot ved siden.

Kanskje er du også interessert i...