Vondt i kroppen:
Vondt i kroppen:

Muskelspenninger og muskelsmerter er et av flere faretegn på stress.

© Getty Images

Mange kvinneplager skyldes stress

Stresser du deg syk?

22. september 2016 av Anne-Karine Strøm

Supermenneskeidealet skaper stress det kan være vanskelig å komme ut av. 

Tidligere hadde Helle Torp en stressende jobb som jurist. I dag er hun akupunktør og hjelper slitne kvinner.

– Kvinner har ingen steder å legge fra seg stresset. Samtidig lever de under stadig større press om å være perfekte og yte. De får aldri fred eller ro, og mangler bremsemekanismer. Utviklingen er skremmende, sier akupunktør Helle Torp.

På Bekkestua Akupunktursenter har hun behandlet mange kvinner for slitenhet, stress og utbrenthet. 

Helle har selv kjent symptomene på kroppen. Som jurist og karrierekvinne med familie og lange arbeidsdager, kjente Helle ofte prestasjonskrav og stress. Hun har også hatt kollegaer som tilsynelatende orket alt.

– Slik sett var vi ingen gode rollemodeller før mange av oss selv måtte fire både på tempo og krav til oss selv. Men samtidig er det viktig å skille mellom de som tilsynelatende orker alt og de som «kun» er hardtarbeidende, sier hun.


VARSOM:
VARSOM:

Helle Torp mener det indre stresset må lindres først, så kan man styrke personen fysisk og psykisk.

© Esten A. Borgos

Hoppet av karrierekarusellen

Helle hoppet av karrierekarusellen etter 15 år som jurist, og tok blant annet mellomfag medisin og tre-årig akupunkturutdannelse fra Nordisk Akupunkturhøgskole. Hun har egen klinikk i Bærum, og lever et liv i bedre balanse med indre verdier.

Helle har utviklet en egen strategi for symptomer på utbrenthet og slitenhet.

– Før jeg setter akupunkturnåler i områder som tilfører energi, er det viktig å sette nåler som roer ned stress. Jeg kartlegger hvor i kroppen stresset sitter, og hvordan det arter seg. For mange sitter det i hodet. Tankene svirrer rundt og de våkner gjerne om natten av tankesurr og grubling. Mange kjenner svimmelhet og hodepine, eller at musklene strammer i magen eller nakken. For å roe ned, pleier jeg som oftest først å sette akupunkturnåler mellom øynene, på spesielle punkter i pannen, som roer tankeaktiviteten, stress og spenninger.

Andre kan kjenne stresset som en klump i halsen, som om de hadde et rep rundt halsen eller brystsmerter, som om alt snurper seg sammen der.

Stress kan sette seg i mage-tarmregionen, eller gi utslag som kroniske stramninger og uro i beina. Kroppen har forskjellige uttrykk for stress. Felles for de fleste er at de kjenner seg flate og tomme for energi.

Når stresset er dempet, kan man begynne å jobbe med å styrke grunnenergien. Akupunkturpunktene Helle setter nålene i, er både generelle og spesifikke, alt etter hvor i kroppen symptomene fremtrer.

– Mange kjenner spontane reaksjoner etter en–to behandlinger, andre trenger behandling over tid. Symptomer og slitenhet kan sammenlignes med en båt som er lekk. Man må først stoppe lekkasjen, i dette tilfellet energilekkasjen, som er ensbetydende med å redusere eller fjerne faktorene som stresser deg. Deretter kan vi begynne å bygge opp energien igjen og styrke immunforsvaret, sier hun.


Akupunktur mot stress

En av dem som har hatt god erfaring med akupunktur ved slitenhet er Line Johnsen (45). Trebarnsmoren fra Haslum i Bærum hadde akkurat startet i en ny jobb, og følte seg stresset.

– Jeg slet med søvnproblemer og slitenhet. Tankene surret konstant i hodet, og jeg klarte ikke å slappe av samme hvor sliten jeg følte meg. Tilfeldigvis leste jeg en artikkel om Helle og klinikken hennes i en lokalavis. Jeg tenkte det var verdt å forsøke, forteller Line.

Lindrer:
Lindrer:

Akupunktur kan lindre, balansere og styrke en kropp som har vært sliten over lang tid.

© Getty Images

Allerede ved første behandling kjente Line at noe skjedde. Etter at Helle hadde satt akupunkturnåler, blant annet mellom øynene, i pannen, følte hun en behagelig ro spre seg. Hun sovnet nesten på benken.

– Det var utrolig godt å kjenne hvordan kroppen endelig slappet av, og at tankene roet seg. De påfølgende ukene gikk jeg to ganger i uken og tok behandling, og kjente hvordan energien gradvis vendte tilbake. Det ga en skikkelig boost, sier Line, som opprinnelig er utdannet markedsøkonom, men i dag jobber i administrasjonen på en barneskole – en jobb hun trives godt med.

Spenninger i nakkemusklene ble Line også kvitt – og søvnproblemene. Siden har hun gått til akupunktur hos Helle to–fire ganger i året for oppfølging.

– Akupunkturbehandling gjorde at jeg fort ble selvhjulpen. Det har også dobbel effekt, i og med at det roer stress og gir energi på samme tid. Behandlingen har ingen bivirkninger. I dag føler jeg at jeg mestrer livet mye bedre, sier Johnsen.


Syk av perfeksjonisme

Streben etter å være perfekt gjør mange syke. Kropp og psyke tappes for energi. Utbrenthet er en mental og fysisk tilstand der kroppen er utsatt for så store påkjenninger over lang tid at den til slutt bryter sammen.

Kroppen kan ikke fortsette uten en lengre periode med restitusjon og andre tiltak, hevder psykolog Kristian Skåksrud Nibe i oslo-psykologene.no. Han er en av mange fagpersoner som tar for seg fenomenet som rammer så mange i vår tid.

Kjennetegnet på en utbrent person er ofte at man er idealistisk, samvittighetsfull og pliktoppfyllende. Idealet og forventningene man har til seg selv, om hva man kan oppnå på arbeidsplassen, sosialt og privat, er ofte urealistiske. Det borger for utbrenthet, depresjon og kronisk utmattelsessyndrom – tilstander som har flere likhetstrekk.

En fellesnevner er at de som rammes identifiserer seg veldig med jobben og omstendighetene, og at de ikke alltid evner å skille mellom det og privatlivet.

Et annet typisk trekk er at de forsøker å være alt for alle. De kan ofte føle et gap mellom ressursene de har og de ressursene de faktisk bruker.


Lytt til kroppen

Over tid føler de at de ressursene de har tilgjengelig minsker, helt til de kommer til det punktet der de ikke orker mer.

– Blant annet gjennom samtaleterapi kan en få hjelp til å se tilværelsen i et annet perspektiv. Man kan få råd, støtte og lære teknikker som gir tilbake overskuddet og energien, sier Skåks­rud Nibe.

Viktigst av alt er at du lytter til kroppens signaler, og tar dem på alvor.


Faretegn på stress

Fysiske symptomer:

Hjertearytmi, anginalignende symptomer

Muskelspenninger og muskelsmerter

Nakke-/skulderlidelser

Høyt blodtrykk

Svimmelhet

Nedsatt immunforsvar


Psykiske symptomer:

Tretthet som ikke går over

Depresjoner, angst og tristhet

Søvnforstyrrelser

Konsentrasjonsproblemer

Redusert korttidsminne

Selvbilde og selvtillit blir redusert

Ta grep! 5 steg til bedre selvtillit


Sosiale symptomer:

Tilbaketrekning

Manglende initiativ

Blir lettere sint, irritabel/kort lunte

(Kilde: Akupunktør Helle Torp og psykolog Kristian Skåksrud Nibe)


Lær å forstå

Eldri Steen, sykepleier og pedagog, og Liv Haugli, lege og spesialist i arbeidsmedisin, har skrevet boken «Når livet setter seg i kroppen», kr 149 (Bazar forlag).

Her beskriver de prosessene i kroppen og du får forslag til hva du kan gjøre for å roe stress.

Professor i psykologi Per-Einar Binder har skrevet boken «Ikke vær så slem mot deg selv», kr 379 (J.M. Stenersen Forlag).

Boken gir innsikt i fordelene ved det uperfekte livet – slik at du kan forstå, akseptere og like deg selv på en bedre måte. 

Kanskje er du også interessert i...