© Xenia Villafranca

Lev mer med mindfulness

Da Tara-spaltist Lisbeth Pettersen (56) opplevde sitt livs krise, så hun tre muligheter: Ta livet sitt, medisinere seg eller prøve meditasjon.

26. september 2013 av Siri Høstmælingen

Lisbeth Pettersen er en pionér i Norge innen mindfulness, men det måtte en alvorlig krise til for å få henne inn i de baner:
Lisbeth var 35 år og så på seg selv som både tøff og robust. Det var lite hun var redd for, og i jobben som journalist oppsøkte hun utfordringer som ville tatt pusten fra de fleste. Da krisen rammet, var hun helt uforberedt. Faren til barnet hennes døde brått, og kort etterpå døde også en nær, mannlig venn. Det trygge fundamentet forsvant under føttene hennes, og angsten rammet. Hun gikk fra å være en tøffing til å bli livredd.
- Jeg hadde et lite barn, så jeg kunne jo ikke ta livet av meg. Men langt inne i meg pep det en tynn stemme som ba meg prøve meditasjon. Jeg hadde en lengsel etter å forstå hva det var jeg opplevde, og finne ut mer om hvem jeg var, sier Lisbeth.
Det tok et halvt år før hun var oppe igjen. Og ikke bare var hun tilbake, hun var mye lykkeligere enn før.

Mindfulness baserer seg på 2500 år gamle meditasjonsteknikker, og handler om å stenge av den indre dialogen og tankestrømmen som hele tiden kverner i hodet. Først når det er stille i hodet, er du hundre prosent oppmerksom på kroppen, sanseopplevelser og følelser.
- Når du er mindful, får du en dyp hvile i deg selv. Det er umulig å føle frykt, ensomhet eller angst i den tilstanden. Du klarer kanskje bare å holde på den i ti sekunder eller i ti minutter, men alle disse øyeblikkene der du er koblet på din egen kropp, gir et rikere liv og bygger mental styrke, sier Lisbeth.

Lær mindfulness og meditasjon med Lisbeth

Da hun ble rammet av brystkreft og måtte fjerne det ene brystet for ett år siden, var hun mye bedre rustet enn ved den første livskrisen. Hun mediterte seg gjennom døgnene med smerter og kvalme etter hver cellegiftbehandling, og klarte å stenge negative tanker ute.
- Jeg ble verken redd eller sint da jeg fikk kreftdiagnosen. 20 år med mindfulness har lært meg at uansett hva som skjer, så bukker jeg ikke under, smiler Lisbeth.
Etter ti år med kursing i mindfulness, har Lisbeth fått mange oppfordringer fra kursdeltagere til å skrive bok. Etter halvannet år som spaltist i Tara, fikk sjefredaktør Torunn Pettersen overtalt henne til å gjøre det. Boken “Lev mer med mindfulness” gjør kunnskapen lett tilgjengelig. Lisbeth bruker hele tiden seg selv som eksempel for å vise hvor feilbarlige vi er som mennesker, og hvordan vi kan sette sinnet vårt på plass.
- Det skal veldig lite til for å lære seg mindfulness. Det beste utgangspunktet er at du virkelig vil gjøre noe med livet ditt, og at du vil gjøre det i dag.

Hjernen vår er laget for å evaluere fortiden og planlegge fremtiden. Når vi er på jobb, foregår den også ofte i hodet. Men kroppen vår er forankret til her og nå, så for å oppleve øyeblikket, må vi “sjekke inn” i kroppen.  
- Tenk deg at du sitter og ser på en vakker solnedgang, instruerer Lisbeth meg.
- Ja vel. Da vil antagelig den neste handlingen min være å fiske frem telefonen, ta et bilde og laste opp på Instagram. Det er veldig lite mindfulness-aktig, må jeg innrømme.
- Nettopp. Det er menneskelig å ville dele gode øyeblikk, men forbannelsen er at vi forkorter de gode opplevelsene. Det tar deg ut av en fantastisk, meditativ tilstand. Isteden kan vi forlenge øyeblikket ved å legge merke til solen som varmer ansiktet og fargene på himmelen. Vi kan slippe taket i tanker som farer forbi i sinnet vårt, og bare nyte øyeblikket.
- Før priste vi det å la tankene fly og humla suse. Er det feil?
- Nei. Det kan være veldig avslappende å være i kosesonen, som jeg kaller det. Men det skjer ingenting der, du blir ikke noe klokere av å være der. Går du rundt i en evig kosetilstand, kaster du bort livet ditt. Mindfulness betyr ikke at man ikke skal bruke hjernen til å kalkulere og planlegge - det er den ubevisste tenkingen vi kan redusere. Når du går til lunsj på jobben, og fortsatt jobber inni hodet ditt. Du er ikke oppmerksom på kroppen som beveger seg, lukten av mat, kollegene du går forbi. I stedet for å være fraværende og fjern, handler mindfulness om å være til stede og klar.
- Hva med de kjedelige situasjonene vi bare ønsker oss bort fra? Er det noe poeng å være mindful mens du støvsuger?
- Ja, det er klart! Det er ikke mulig å kjede seg mens du er mindful.
- Så det er sinnet mitt som sier at det er kjedelig å støvsuge?
- Ja, selvfølgelig. Det er i hvert fall ikke Vårherre! Når du retter oppmerksomheten mot det du gjør - vekten av ledningen i hånden, bevegelsen i armene - da blir tankene borte, og du har full konsentrasjon. Du er våken, men avslappet.

De fleste har en eller annen gang opplevd følelsen av at dagene bare forsvinner, uten at vi helt kan gjøre rede for dem. Tenk hvis vi sitter der som gamle og gremmes over at hele livet har gått på den måten?
- Når livet nærmer seg slutten, er det mange som innser at de ikke har våget å leve ut sitt eget potensial. Det er hyggelig hvis du kan få den innsikten litt før, mens du fortsatt har muligheten til å gjøre en endring. Du behøver ikke få kreft for å innse at ”herregud, jeg kan gjøre noe med livet mitt”. Mitt inderlige ønske med denne boken er å gi andre kvinner lyst til å utforske seg selv, og dele helt konkrete tips om hvordan det kan gjøres i hverdagen, sier Lisbeth.

Vil du lære mer? Se kursoversikt på Lisbeth Pettersens side zenlounge.no.

 

© tara.no

Kanskje er du også interessert i...