lavkarbo, Lene Wikander
Lettere liv:

– Nå sier jeg på ingen måte at lavkarbo passer for alle, men sliter du med manglende energi, overvekt og smerter slik jeg gjorde, syns jeg virkelig du skal prøve, sier Lene Wikander.

© Xenia Villafranca

Lene Wikander: – Jeg fikk et nytt liv med lavkarbo!

– Brystkreftbehandling ga meg senskader og store smerter samtidig som jeg la på meg nesten 40 kilo. Etter et år med lavkarbo har jeg fått energien tilbake, blitt kvitt det meste av smerter og gått inn 27 centimeter rundt livet. Badevekta har jeg kastet for lengst, sier Taras blogger Lene Wikander.

19. oktober 2017 av Lene Wikander

Julen 2016 var jeg ute og handlet julegaver. Utenfor et kjøpesenter ble smertene for store. Ingen benker var ledige, så i ren desperasjon satte jeg meg midt på gata. Omgitt av handleposer satt jeg der i duskregnet mens folk hastet forbi, og kjente smertene i korsryggen avta. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om alle som glodde. Alt jeg var opptatt av var å få avlastet smertene i ryggen. Da jeg omsider kravlet meg opp igjen, dro jeg rett hjem og stekte meg hvitløks- og chiliribbe med coleslaw i ekte majones. Det skulle bli begynnelsen på redningen.

Senskader etter brystkreftbehandling

Etter brystkreftbehandling for fire år siden fikk jeg mye senskader og plager som smerter, prolaps i korsryggen, fatigue, hetetokter som gjorde meg klissvåt flere ganger om dagen, voldsom stivhet i hele kroppen og nevropati med stikkende nålesmerter i beina. I tillegg la jeg på meg nesten 40 kilo.

I motsetning til hva mange tror, er det nemlig mye mer vanlig å legge på seg av brystkreftbehandling enn å bli mager. Det skyldes blant annet steroider og hydrokortison i de kvalme-stillende tablettene man får mot cellegiften.

lene wikander
Før-bilde:

– Slik så jeg ut for et par år siden, sier Lene.

© Privat

– Jo mer sukker jeg trøkket i meg, jo mer ville jeg ha!

Jeg glemmer aldri tre dager etter min første cellegiftkur da jeg var på Tara-middag med redaktør Torunn og reportasjesjefen på The Thief i Oslo. Vi skulle ha vårt halvårlige redaksjonsmøte og Torunn slo på stortromma og bestilte tolvretters. Jeg spiste opp alle mine retter i tillegg til å gafle i meg det de to andre ikke orket. Og jeg kjente meg overhodet ikke mett. Ikke at jeg kjente meg sulten heller, men steroider og hydrokortison gir deg en sånn hul ulvehunger som aldri kan stilles.

I tillegg syns du jo fryktelig synd på deg selv, du har jo kreft, har sett døden i hvitøyet og fått teppet røska grundig ut under føttene dine. Da er is, sjokolade, boller og brus gode å ha. Problemet var bare at jo mer sukker jeg trøkket i meg, jo mer ville jeg ha. Jeg er nok en av dem man helt klart kan kalle sukkeravhengig. 

Livskvalitet på bånn

Jeg var så utslitt, stiv og støl og hadde så store smerter i korsryggen at jeg måtte sette meg ned flere ganger på vei til butikken for å handle. Jeg klarte bare å gjennomføre én større oppgave om dagen. Etter det måtte jeg hvile fordi den utslitte hjernen min ikke lenger greide å tenke klart. Livskvaliteten var rett og slett på bånn. Jeg hadde null overskudd, var kronisk utslitt, fikk så høyt blodtrykk og kolesterol at jeg måtte medisineres, noe som ga meg enda flere bivirkninger, og tenkte at sånn som dette her er det rett og slett ikke verdt å leve. Jeg var ganske enkelt desperat.

Jeg kjørte knallhardt i gang med statens kostholdsråd, fem om dagen, grovbrød, fullkorn og mager mat. Ikke noe mer boller og brus. Når du får en diagnose som kreft, blir du veldig var på å gjøre ting «riktig» for helsen din, slik leger og ekspertenes råd sier. Men formen ble ikke bedre og vekta, blodtrykket og kolesterolet fortsatte å gå opp.

Alvorlig fedme er på lang sikt like potensielt dødelig som kreft, så da jeg hadde lest en kritisk og advarende artikkel om hvor livsfarlig lavkarbo var, i min støvsuging av internett på desperat jakt etter info om hva jeg kunne gjøre, tenkte jeg bare «so what?» Hva har jeg å tape? Sånn som jeg lever nå er ingen måte å leve på og tar jo livet fra meg uansett.

Så jeg slang ribba i ovnen og mikset sammen en deilig coleslaw med crème fraîche og ekte majones.

Som et nytt menneske

Det er et år siden nå og jeg føler meg som et nytt menneske. Hetetokter er redusert fra full niagarafoss til en regnbyge eller to, nevropatien i beina er nesten borte, smertene i korsryggen betydelig forbedret, humøret på topp og energien ekstremt stigende. Fra å ikke kunne gå to hundre meter til butikken uten å måtte sette meg ned og hvile på grunn av smerter, kan jeg nå både trene og gå minst en kilometer av gangen.

I tillegg går vekten sakte, men sikkert ned – noe som jo også gir enorme helsefordeler.

Endelig begynner jeg å se litt lysere på min fysiske fremtid. Nylig var jeg til fireårskontroll for brystkreften uten tegn til tilbakefall eller andre problemer. Og som om ikke det var nok, har jeg trappet ned styrken på blodtrykkpillene mine for andre gang dette siste året. Målet er å kvitte meg helt med både blodtrykkpiller og kolesteroltabletter.

Lene wikander
Etter:

– Endelig føler jeg meg opplagt igjen, sier Lene Wikander. 

© Xenia Villafranca

Nå sier jeg på ingen måte at lavkarbo passer for alle, men sliter du med manglende energi, overvekt og smerter slik jeg gjorde, syns jeg virkelig du skal prøve. Lavkarbo er tross alt bare helt vanlig mat. Mange fokuserer mest på at man spiser mer fett på lavkarbo, men glemmer helt å nevne at de aller fleste spiser veldig mye mer grønnsaker enn de gjorde før også. Jeg har minst doblet mitt inntak av grønnsaker på lavkarbo, og jeg spiste mye frukt og grønt før også. Nå inngår det som en sentral del av hvert eneste måltid.

Les også: Slik spiser du på lavkarbo-dietten!

Holdt dietten hemmelig

Som Tara-blogger har jeg vært en ganske så offentlig kreftpasient og uttalt meg i krasse ordelag i mye av norsk media om både helse­vesen, senskader og kreftbehandling. Jeg holdt det derfor lenge «hemmelig» at jeg hadde valgt en såpass kontroversiell livsstil som lavkarbo. Men nå, etter å ha levd på lavkarbo et år og opplevd de enorme helsegevinstene det har gitt meg, har jeg rett og slett ikke samvittighet til å holde munn lenger. Virker det så godt på meg, er jeg helt sikker på at det kan hjelpe veldig mange andre også.

Kast badevekta!

Noe av det første jeg gjorde etter at den hvitløksribba var fortært, var å kaste badevekta. Vektnedgang er viktig for helsa når man er overvektig, men å utelukkende fokusere på det, mener jeg er helseskadelig for både humøret og livskvaliteten. Og det er tross alt livskvaliteten livet handler om. Nå veier jeg meg bare hos legen og måler meg med målebånd hjemme en gang i uka. Så langt har jeg gått inn 27 cm bare rundt livet.

Så når vi nå relanserer Tara-bloggen med nytt design, kommer jeg også til å begynne å lavkarboblogge fast. Tips, triks og ikke minst oppskrifter. Å leve lavkarbo handler om en helt ny måte å tenke mat på. Men du? Husk å kaste badevekta før du begynner! 

Lenes råd hvis du vil prøve lavkarbo:


1. Les deg opp

Sett deg grundig inn i hva lavkarbo går ut på før du begynner. Kjøp en av de mange gode bøkene som finnes på markedet eller bruk nettsteder på internett aktivt. Kunnskap er alfa og omega.

2. Trapp ned

Ikke hopp rett fra høykarbo-kost til under 20 gram karbo om dagen. Det kan medføre mye plager som hodepine og svimmelhet fordi overgangen blir for brå. Begynn med å kutte ut alt sukker og mel og trapp gradvis ned over et par uker.

3. Finn oppskrifter 

Lag deg en samling med oppskrifter som ikke fokuserer på erstatningsprodukter for brød, kaker og pasta. Det finnes mange gode lavkarbo-erstatninger for dette, men det får heller komme senere. Nå skal du lære deg å tenke mat på en helt ny måte. Ikke fokuser på det du må forsake, men lær deg hvor utrolig mye god og deilig mat du faktisk kan spise.

4. Ikke vær redd for fett

Fett, også mettet fett, er en av dine viktigste næringskilder på lavkarbo. Har du fettskrekk må du bli kvitt den, ellers er ikke dette noe for deg. Les deg gjerne opp på den siste forskningen rundt fett og mettet fett. Den peker nemlig i retning av at vi bør endre gjeldende kostholdsråd hva fett og karbohydrater angår.

5. Kast badevekta 

Det er lett å bli opphengt i vekta, noe som får humøret til å svinge i takt med den. Finn heller frem målebåndet, mål deg på faste steder en gang i uka og opplev at du går inn i centimeter jevnt og trutt. Bruk heller energien på å kjenne etter hvor mye bedre kroppen din har det og hvor mye mer opplagt du er, enn å kaste bort tid på å bli frustrert over noen hundre gram opp eller ned på vekta.

6. Sett deg et mål 

Det tar tid å reparere kroppen og få full effekt av lavkarbo. Dette er ikke en «kur», men en livsstil. Så sørg for at du setter deg et langsiktig og realistisk mål for hvor lenge du skal holde på før du eventuelt revurderer kostholdet. Jeg mener tre måneder bør være minimum. Først da begynner du å få full effekt av livsstils-omleggingen.

7. Snakk med legen 

Mål blodverdiene dine, fortell legen din at du prøver lavkarbo og følg opp med nye målinger etter en stund. Det er viktig og motiverende å få dokumentert at det virker. 

lene wikander, tarapi, blogg Tara
Mer inspirasjon fremover:

Følg Tara-bloggen tarapi.no for oppskrift på Lenes redningsribbe pluss mange andre gode oppskrifter og tips.

Kanskje er du også interessert i...