Energisk:
Energisk:

Bli en glad livsnyter du også, prøv Berits nydelige oppskrifter – som gjør deg godt uten å ta fra deg nytelsen! Oppskrift på sukkerfrie kokosmakroner finner du her.

© Berre Studio

Lege og kostholdsekspert Berit Nordstrands 10 tips for mer energi og nytelse i jula

- Julematen er ikke egentlig så usunn, så lenge du passer på spesielt én ting..

15. desember 2017 av Merethe Hommelsgård

Ifølge lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand er ikke egentlig den tradisjonelle maten vi spiser i jula så altfor usunn.

– Nei, det handler for det meste om bedre balanse på fatet og god porsjonskontroll!  ...og kanskje litt mindre poteter, ler hun.

Les også: – Glem sulteforing og kaloritelling!

Skru tilbake tiden

– Hvis vi skrur tilbake tiden, til før vi hadde rukket å innføre mye av det syntetiske godteriet, brusen og ferdigmaten i julekostholdet vårt, finner vi mye av det sunne fettet i beitedyr, sjømat og nøtter, forklarer legen. 

– Ekte, fermentert surkål og rødbete, hjemmelaget erterstuing, rosenkål, spekepølse, modnet ost og nydelige silderetter er godsaker for både kropp og gane, og absolutt mat du kan spise med god samvittighet, forklarer hun.

– Tradisjonell julemat er egentlig skikkelig bondekost med mange gode byggeklosser som gir deg energi og nytelse. Vær mer tilstede i måltidet, kjenn på smakene og nyt både maten, drikken og hverandre!

Berits 10 tips for mer energi i løpet av jula

1. Unngå store overdådige kakefat – invester i et mindre etasjefat

2. Ikke server kun søtsaker – sett ut litt frukt, skinke og ost også

3. Bytt ut sukkeret i kakene med uraffinert og mer lavglykemisk søtt som kaldsslynget honning og kokossukker.

4. Bruk mer krydder i stedet for salt, det finnes masse godt julekrydder

5. Lag din egen marsipan uten raffinert hvitt sukker

6. Begrens inntaket av poteter, og spis dem helst med skallet på. Potetens glykemiske indeks synker betydelig om du heller serverer den kald i en potetsalat.

7. Spis mer sjømat, også i jula. Både juletorsk og sild, rakfisk, lutefisk og laks er tradisjonell julemat. Vi spiste alltid kveite 1.juledag da jeg var liten.

8. Damp flere grønnsaker på rist- ikke kok grønnsakene, for mer smak og tyggemotstand

9. Velg litt mer kortreist, usprøytet og– det er mye bra av lokale råvarer.

10. Vann er tørstedrikk også i jula, ikke brus

Som om du var på restaurant

Seksbarnsmoren avslører også at hun på julekvelden ikke bruker å sette alle gryter og skåler på bordet slik at det blir selvforsyning.

– Legg heller opp maten på tallerkenen til dem du serverer, eller send maten rundt og sett den unna mens alle spiser. Så sender du en ny runde når alle har spist opp, sier hun.

– Står maten på bordet er det lettere å forsyne seg undervegs, spise fort, og overspise. Tenk porsjoner som om du var på en restaurant og ikke hjemme hos deg selv. På restauranten ville du ikke fått fem konfektbiter til kaffen, men en delikat bit, som du kunne kose deg med og nyte, forklarer Nordstrand. 

Visste du at: Mørk sjokolade regnes som en grønnsak

– Husk også å legge inn gode pauser mellom måltidene i løpet av jula. Ta gjerne desserten et par timer etter middagsmåltidet heller enn på toppen av en allerede full mage. Ta dere tid til å prate og være sammen, gå fine turer og vær litt mer aktive, oppfordrer hun. Inviter gjerne på en gåtur og ikke bare på kaffe og kake i løpet av jula, oppfordrer hun.

Kanskje er du også interessert i...