Hvor mye vann?
Tørstedrikk:

Drikk før du blir tørst, er rådet fra lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand.

© Getty Images

Hvor mye vann skal man drikke?

Vann i kroppen er viktig for å fungere godt. Slik vet du hvor mye vann om dagen du bør få i deg!

25. januar 2018 av Merethe Hommelsgård og Berit Nordstrand

Det er ikke noe nytt at kroppen trenger påfyll av væske i løpet av dagen. Spørsmålet er bare, hvor mye vann om dagen bør du egentlig få i deg - og hvordan skal du huske å drikke nok?

Drikk før du blir tørst

Mange forklarer at de ikke får i seg nok vann, fordi de rett og slett ikke er tørste.

- Derfor bør du drikke vann før du blir tørst, forklarer lege, forfatter og kostholdsekspert Berit Nordstrand. I et blogginnlegg forklarer hun hvorfor kroppen trenger påfyll av væske i løpet av dagen.

"Vann er et essensielt næringsstoff som fyller 60% av kroppen, og en rekke prosesser forsinkes eller hemmes ved en beskjeden vannmangel på kanskje bare 5%."

- Vann er dessuten mer enn H2O! Avhengig av din vannkilde, kan det tilføre deg flere nyttige mineraler, både magnesium og kalsium. Har du ingen god drikkevannskilde, bør du investere i et vannfilter hjemme. Klor svekker nemlig tarmbakteriefloraen, forklarer legen som for tiden er aktuell med Tara Frisk Start 2018.

Vi har laget en oversikt over 6 supre vannflasker som både renser vannet for deg, holder det kjølig og er lett å få med seg!

Antirynkemiddel
Anti-rynkemiddel:

Forbrenning, blodomløp, nyrer og fordøyelse samt hudens fylde som gjør at den ser glatt og rynkefri ut, er alle avhengig av vann. 

© Getty Images

Visste du at?

Vannmangel eller dehydrering testes gjerne ved å trekke ut en hudfold og observere hvor langsomt den trekker seg inn igjen.

Så mye vann skal du drikke

Du mister vann hele tiden. I hvile taper du vann gjennom luften du puster ut, væske i urin og avføring og gjennom svette. Derfor må du fylle på gjennom dagen.

- Du må kompensere væsketapet når du er i hvile med ca. 30 ml per kilo kroppsvekt, forklarer Nordstrand. 

- For en som veier 70 kilo, betyr det at du bør tilføre omtrent 2 liter vann per dag (70kg x 30 ml/kg), sier hun.

- Når du er fysisk aktiv både puster og svetter du mer. Dermed øker både væsketapet og behovet. Tørre muskler er svakere muskler. Så husk påfyll av vann hvis du er aktiv!

- Altså, ved moderat fysisk aktivitet bør du passe på å få i deg ca. 2 desiliter i kvarteret. Husk også at væskebehovet stiger når det er varmt, minner legen på.

Visste du at?

Det meste av væsken får du gjennom drikke – men en liten del også fra vannholdige grønnsaker, frukt og bær. Her er en liste over grønnsaker som inneholder 90% vann!

vann
For mye av det gode:

Husk at den gode leveregelen ”alt med måte” gjelder også vanninntaket ditt. Ikke overdriv! Hvis du drikker for mye, kan kroppsvæskene fortynnes. Det virker negativt på forbrenningen.

© Getty Images

Vann som tørstedrikk 

Det å få i seg nok vann handler om gode vaner. Den beste regelen er å alltid velge vann som tørstedrikk.

Her er noen andre gode vaner:

  • Ha alltid en vannflaske for hånden – på pulten din, på tur, i møter, i vesken eller bagen. Velg gjerne en flaske du liker godt, så har du den med deg overalt.
  • Drikk et glass vann mellom hver kaffekopp. Ikke forsyn deg med mer kaffe før vannglasset er tomt. Fyll kopp og glass samtidig.
  • Fyll vannflasken hver gang du går på do.
  • Bytt ut brus og jus med vann.
  • Smaksett vannet med agurk, lime, sitron, mynte eller andre søte urter, ingefær, appelsin, bringebær, honning, eller litt ferskpresset juice. Lag en stor mugge og sett i kjøleskapet, så har du alltid forfriskende vann tilgjengelig. Styr unna smaksatt kjøpevann som kan være en cocktail av tilsetningsstoffer.
  • Drikk kullsyrevann – med eller uten smak a la foregående punkt.
  • Lag grønn te og sett i kjøleskapet natten over – så kan du lage iste (teller som vann)
  • Sett et glass vann på nattbordet.
  • Drikk vann til alle måltider, også et glass før måltidet.
  • Husk et glass vann for hvert vinglass du drikker

(Kilde: Berit Nordstrand Frisk Start 2017)

drikk etter trening
Uten vann å drikke, duger helten ikke:

- Husk at du taper vann når du svetter, men også når du puster, og gjennom andre kroppsvesker slik som spytt, tårer, urin og avføring, minner lege Berit Nordstrand på.

© Getty Images

Visste du at?

Et glass vann på tom mage har en veldig gunstig innvirkning på forbrenningen din. Et glass vann på tom mage er absolutt mest effektivt om morgenen.

Årsaken er at mangel på væske senker stoffskiftet. Mens du sover mister du masse væske og får ikke tilført ny. Et stort glass vann når du våkner forhøyer derfor stoffskiftet.

Du forbrenner faktisk noen ekstra kalorier uten å gjøre noe spesielt. Og så kan du jo glede deg over at vann også virker rensende på kroppen.

Slik får du i deg nok vann

Kanskje du kjenner deg igjen i det å være periodevis flink til å drikke vann regelmessig? Er det slik at rett etter at du har lest dette, eller rett etter at noen har minnet deg på det, kan du være veldig fokusert på å få i deg nok - for å så la det være glemt neste uke?

Da er du ikke den eneste. Tara Frisk Start 2017 deltaker Lena Paus Jensvoll hadde samme problemet. Hun løste det ved hjelp av noen triks fra Berit Nordstrand.

- For det første bestemte jeg meg for at vannet jeg skulle drikke måtte virke fristende og innbydende, derfor smaksatte jeg vannet med ulike frukter og bær. Det er kun oppfinnsomheten som setter begrensningene, forklarer Lena.

- Jeg har liker også å koke vann og tilsette ferske mynteblader. Da kan jeg enten drikke det varmt eller kaldt. 

Lenas favorittdrikke med vann er varmt vann med ingefær og sitron. Den har flere helsefordeler og er noe alle burde starte dagen sin med!

Karaffel
SETT FRAM EN KARAFFEL:

Det er mye enklere å huske på at du skal drikke, hvis du har en karaffel fylt med iskaldt vann og sitron stående på bordet. Hvis du jobber hjemmefra kan du ha en slik karaffel med vann på pulten, slik at du minner deg selv på å drikke.

© Lena Paus Jensvoll

Kanskje er du også interessert i...