midtlivsdietten
Spis deg til et bedre liv!

– Vi bør øke antall ingredienser vi bruker i matlaging, slik at vi får et mer robust tarmsystem, mener damene bak boken "Midtlivsdietten". 

Har du hørt om midtlivsdietten?

Mange forskjellige råvarer, god smak, mye krydder og retter som er raske og enkle å lage. Dette er oppskriften på mer velvære og bedre helse, ifølge "Midtlivsdietten".

23. januar 2018 av Bjørnhild Fjeld

Etter fylte 40 opplever mange at kiloene sniker seg på – i løpet av overgangsalderen legger kvinner på seg i gjennomsnitt 4,5 kilo. Og med det samme begynner vi å bekymre oss for helsen vår. Vi innser at vi ikke er udødelige.

Men det er ikke nødvendig med ekstreme dietter – bare variert og sunn mat med så mange gode ingredienser som mulig, mener forfatterne av boken «Midtlivsdietten».

Tid for å sette oss selv i fokus

Mimi Spencer og Sam Rice har kjent hverandre siden barndommen, og erfarte begge at 40-årene var tiden for å legge om kostholdet i en mer helsevennlig retning.

– I 20- og 30-årene hoppet vi over frokosten, spiste lunsj i forbifarten og levde stort sett av tomme karbohydrater og hurtigmat uten særlig næring. Da vi fikk barn, ble fokuset på kjøkkenet å lage mat som appellerte til dem. Vi følte at nå var det tid for å sette oss selv i fokus, og ønsket å utvide vårt matlagings­repertoar med oppskrifter som ville forbedre helsen og generell velvære, forteller Sam Rice.

Hun bor på Bali, og i 2016 kom Mimi Spencer på besøk – og sammen utviklet de «Midtlivsdietten».

– Det er så mye styr rundt sunt kosthold om dagen. Det dukker hele tiden opp nye overskrifter som fremstiller noe så enkelt som spising som risikofylt, og ikke fylt av nytelse. Midtlivsdietten er vårt motsvar til dette, sier forfatterne.

Et mer robust tarmsystem

De hever ikke pekefingeren – det er ikke sånn at for eksempel gluten, sukker eller melk ikke er lov – de mener tvert imot at alt er lov. Faktisk burde vi øke antall ingredienser vi bruker i matlaging, slik at vi får et mer robust tarmsystem. For en del år siden spiste folk i Vesten 150 ulike råvarer, nå bruker de fleste ikke noe særlig mer enn 20.

– Har du verken allergier eller intoleranser, tror vi at det er avgjørende å spise så mange råvarer som mulig fra alle matvaregrupper, slik at du får best mulig helse og velvære.

Sam Rice og Mimi Spencer har brukt ernæringsfysiolog og kostholdsekspert Sarah Schenker til å kvalitetssikre alle oppskriftene og ernæringsrådene som gis i boken. Deres mål med boken er at kvinner og menn midt i livet skal endre sitt kosthold slik at de både spiser bedre og lever bedre.

Les også: Har du mageproblemer? Her er 7 tips for å redusere betennelser i magen!

Hormonbalansen endrer seg og forbrenningen går ned

– Det er så utrolig mye du kan gjøre selv for å få bedre helse. Faktisk er bare 20 prosent av de vanligste dødsårsakene genetisk betinget. Resten kan vi ta kontroll over selv. Matvarene vi velger, utgjør helt klart en forskjell, sier Sam Rice.

Hun mener mange tar feil når de setter likhetstegn mellom god smak og fete, søte retter, mens sunn mat er kjedelig. 

– Det er bare å se på våre oppskrifter, så skjønner du at det ikke er sant! Vi er absolutt ikke sånne som drikker hvetegress-shots, men vi elsker en bolle grønn, velsmakende suppe.

Den største forskjellen på kroppen når vi inntar andre halvdel av livet, er at hormonbalansen endrer seg og forbrenningen går ned. I tillegg blir kroppen i mindre stand til å nyttig­gjøre seg av næringsstoffene fra maten.

– Vi må rett og slett spise færre kalorier, men mer næringsrike råvarer for å holde kroppen og ikke minst tarmsystemet i tipp-topp stand, sier Sam Rice.

Fokus på åtte helsekategorier

I «Midtlivsdietten» har de fokus på åtte ulike helsekategorier som vi som er midt i livet bør begynne å tenke på: Hormonforandringer, fordøyelse, bein og ledd, hjertehelse, humør og hukommelse, energinivå, hud og immunforsvar samt blodsukkerbalanse.

– Det er ikke en tradisjonell diett med en start og en slutt, men en ny måte å spise på. Vekttap er ikke fokus, men det å forbedre helsen. Likevel vil du nok kunne oppleve at du kommer ned i en mer helsevennlig vekt hvis du begynner å spise på denne måten, det er en bieffekt.

Les også: Slik får du en kropp å leve lenge i!

Kosthold midt i livet:

1. Variasjon – bruk flere råvarer.

2. Friske råvarer, lite ferdigmat, mest planter.

3. Mindre sukker, sunnere fett, gode karbohydrater.

4. Smaken kommer i første rekke.

5. Det enkle er det beste – mindre press rundt matlaging.

6. Små forandringer – store forskjeller.

7. Ingredienser du finner i nærbutikken.

Krydder i tilværelsen:

Har krydderboksene en tendens til å støve ned i skapet? I Midtlivsdietten får du lære hvordan du bruker krydder for å gi varme, farge og smak til maten. Her er noen av favorittkrydderne:

Kardemomme: Bra for fordøyelsen. Gir bedre immunforsvar og humør. Skal dessuten virke blodtrykksdempende.

Kanel: Hjelper til å regulere blodsukkernivået, er bra for lever- og tarmfunksjon, hjerte og bentetthet. Kanel kan senke kolesterolet, gi mindre leddsmerter og bedre søvn.

Spisskum: Bra for fordøyelsen og kan hjelpe til å kontrollere blodsukkeret.

Ingefær: Betennelsesdempende og bra for fordøyelsen, minsker risikoen for hjertesykdommer og diabetes type 2.

Stjerneanis: En betennelsesdempende antioksidant. Stimulerer også produksjonen av østrogen. Bra for fordøyelsen.

Gurkemeie: Spesielt gunstig for hjerte og hjerne. Kan hjelpe med å forebygge artritt. Gurkemeie er betennelsesdempende og blodsukkerregulerende.

Om damene bak boken "Midtlivsdietten":

Mimi Spencer:

Alder: 49. 

Bor: Brighton i Sør-England. 

Familie: Ektemann og to tenåringsbarn. 

Bakgrunn: Journalist, medforfatter av bøkene om 5:2-dietten. 


Sam Rice:

Alder: 47. 

Bor: På Bali i Indonesia. 

Familie: Ektemann og to barn. 

Bakgrunn: Bedriftsrådgiver, eier av reiseselskap, vinskribent og
forfatter av kostholdsboken «The Happy Eater».

Kanskje er du også interessert i...