God tarmflora, gode bakterier for magen, fermentering, GAPS dietten
En god tarmflora:

– er viktig for å unngå magetrøbbel!

© Getty Images

Har du hørt om GAPS-dietten?

Er magen din i ubalanse? Følger du GAPS-dietten får du i deg sunne bakterier som reparerer tarmfloraen!

GAPS-dietten går ut på at du skal få i deg flest mulige sunne bakterier, så du kan bli kvitt de usunne. Vi har bedt en ekspert om å legge en plan. 

Signe Gad, GAPS dietten, tarmhelse, tarmflora
Eksperten:

Signe Gad er spesialist i GAPS-vennlig matlaging og forfatter av GAPS-kokeboken «Få styr på din tarmflora og bliv rask». Gapskokken.dk.

Tarmfloraen kan bli sunn igjen:

Når tarmfloraen lider, og når tarmveggen er utett, kan det føre med seg en rekke symptomer som for eksempel irritabel tarm. Da har skadelige bakterier tatt makten over de sunne bakteriene – også kalt melkesyrebakterier.

Disse er involvert i et utall prosesser og påvirker hvorvidt du føler deg vel, humøret ditt, trivselen og hvordan du sover. Derfor er det om å gjøre at de er i flertall, så de skadelige bakteriene ikke greier å slå seg ned.

Men fatt mot, for tarmveggen kan leges og tarmfloraen kan bli sunn igjen. Da vil alle dine symptomer enten forsvinne fullstendig, eller de vil minskes betraktelig.

En av metodene kan være å følge den såkalte GAPS-dietten i en periode. Perioden kan du kan starte nå – med en gang.

Dette er GAPS-dietten:

GAPS står for Gut and Psychology Syndrome og dekker diagnoser og symptomer som skyldes at tarmfloraen er i ubalanse.

1. Reparer med fond:

Tarmveggen skal repareres, og derfor er det avgjørende å spise hjemmekokt kraft eller fond hver dag. Fond kokt på kjøtt og knokler fra dyr eller fisk inneholder nemlig lappemateriale til slimhinnenne og er i det hele tatt med på å danne kroppens celler. På den måten vedlikeholder mat fra dyreriket kroppens celler, mens mat fra planteriket avgifter. Spis derfor også fett fra dyr som har spist gress, supplert med kaldpressede planteoljer av for eksempel kokos og oliven, forklarer Signe Gad. 

Les også: Probiotika gir deg bedre tarmhelse og immunforsvar!

Fond, reparerer tarmveggen, god tarmflora, GAPS dietten
Reparerende:

Hjemmekokt kraft eller fond skal reparere tarmveggen.

© Getty Images

2. Avgift med (møre) grønnsaker

Målet er å avgifte kroppen, og da er det smart å fullstendig unngå sukker, stivelse, tilsetningsstoffer og billig matolje. Velg bort bearbeidet mat som for eksempel fastfood, ferdigretter og kaker som ofte inneholder dårlig fett og mye sukker. Suppler med grønnsaksjuice, som også virker avgiftende.

Fiber kan virke irriterende for en svak tarm. Sørg derfor for å spise mørkokte grønnsaker. Mandler og nøtter bør ligge i saltvann i 12 timer før du bruker dem.

Les også: 9 matvarer som får orden på magen din!

Unngå sukker, GAPS dietten
Velg bort:

Uunngå sukker, stivelse, tilsetningsstoffer, billig matolje og bearbeidet mat.

© Getty Images

3. Bygg opp igjen med bakterier

Tarmfloraens balanse må reetableres så du igjen blir i stand til å oppta næring, og det gjør du ved å spise hjemmefermentert, også kalt melkesyregjæret, mat. Som for eksempel surkål, yoghurt, creme fraiche og kefirmelk. 

Les også: Gry Hammer spiste seg frisk med fermentering!

Fermentert mat, gode bakterier til magen, tarmfloraen, GAPS-dietten
Gjenoppbyggende:

Hjemmefermentert mat som surkål, yoghurt, creme fraiche og kefirmelk hjelper til å bygge opp tarmfloraen.

© Getty Images

Slik gjør du:

Her er tips til fremgangsmåte og måltidsforslag hvis du ønsker å prøve GAPS-dietten.

Før du går i gang: 

Start eventuelt med å skaffe deg en bok om GAPS-dietten eller kontakt en GAPS-behandler. Sistnevnte vil kunne sette navn på problemer som ellers kan forhindre en lindring. For eksempel hvis du har candida eller for lite magesyre.

Når du er i gang: 

Spis fermentert mat hver dag, kraft eller fond, møre grønnsaker, innmat, kjøtt sammen med dyrets naturlige fett og skinn, fisk eller skalldyr, egg, moden ost, smør, nøtter, kokos, mandler, solsikkekjerner, oliven, frukt, bær og honning. 

Les også: Derfor er fermentert mat sunt for tarmen!

Når du har holdt på en stund: 

Etter 6 måneder uten symptomer kan du stille og rolig forsøke deg med stivelse. Først med poteter og surdeigsbrød. Regn imidlertid ikke med at du kommer til å klare å spise mye bearbeidet mat, stivelse og sukker igjen. 

Les også: Slik lager du det perfekte surdeigsbrødet!

GAPS dietten, fermentert mat, mat for god tarmflora, gode bakterier for magen
Hjemmelaget yoghurt:

En god og sunn frokost med et dryss av mandler, frukt eller bær!

© Getty Images

Måltidsforslag til GAPS-dietten 

– Mat som er bra for tarmen:


Frokost:

Hjemmelaget yoghurt eventuelt blandet med en skje crème fraîche (begge deler er fermentert i 24 timer). Dryss med mandler, nøtter, kokos, frukt eller bær.

Les også: Derfor bør du lage fermentert mat!

Eller:

Lag en smoothie av en moden banan, frosne bær, en rå eggeplomme, en shot med friskpresset gulrotsaft og en shot avsilt løpe fra din hjemmelagde yoghurt. Tilsett eventuelt litt honning.

Eller:

Lag et par pannekaker av egg pisket sammen med enten litt hjemmelaget crème fraîche eller most moden banan. Stek i klaret smør eller kokosolje. Kan spises naturell eller med litt eplemos, mandler og crème fraîche.


Lunsj:

Anrett en tallerken med leverpostei og surkål, gravlaks med eggerøre, tomat og serranoskinke med en grønn salat med ristede pinjekjerner, parmesan-ost og en olje-balsamicodressing.

Eller:

Spis rester fra gårsdagens middag. Kalde kjøttkaker, gryterett, fiskerett eller lasagne. Suppler med en god salat.

Eller:

Lag en tomatsuppe tilsatt fond eller kraft og 1–2 posjerte egg. Dryss persille og økologisk, sprøstekt bacon over, og spis en skive steinalderbrød til med smør eller moden ost. 


Middag:

Gryterett av kylling, lam eller kalv og årstidens grønnsaker med fond/kraft.

Eller:

Pasta av strimlede grønnsaker med olivenolje, parmesanost og litt hjemmelaget ketchup. Bland pastaen med stekt kylling, mykstekt løk og sprø baconterninger. Server en grønn salat med ristede nøtter til.

Eller:

Kokt torsk med balsamico-rødbeter eller rotfruktmos, hakket hardkokt egg og smørsaus og fiskesennep


+ Mellommåltider:

 En kopp buljong, et glass kefir, et stykke moden frukt (fersk eller tørket), hjemmelagde saltmandler eller oliven, tomater og moden ost.

+ Smart å drikke:

Vann fra springen, urtete, ferskpresset grønnsaksjuice (eventuelt med frukt), ren eplemost eller saft du selv har søtet forsiktig med honning.

Tåler du kaffe, skal den verken være sterk eller av typen pulverkaffe. 

Kanskje er du også interessert i...