Gurkemeie, medisin
Gurkemeie:

Den gule roten med den flotte fargen gjør mer enn bare sette farge på maten! Den kan også hanskes med betennelser og høyt blodtrykk!

© Getty Images

Gult er godt!

Vet du hvorfor gurkemeie ikke bare kan bidra til farge i en karri, men også bør spises som en sunn rot?

12. oktober 2017 av Tara Redaksjonen

Gurkemeie:

En antiinflammatorisk plante som har legende egenskaper. Den inneholder også antioksidanter som kan styrke immunforsvaret ditt. 

Bland gjerne gurkemeie med mandelmelk og lag den populære «gullmelken», en varm drikk som skal være god for helsen. 

Gurkemeie kan naturligvis også brukes i all matlagning og også varmes opp.

Den lille gurkemeieroten har i flere tusen år vært en anerkjent form for naturmedisin.

Roten skulle blant annet kunne bidra positiv ved betennelsestilstander som allergi, høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer.

Gurkemeie bidrar også til en sunn tarmflora, så det er mye å hente på å få i seg det gule vidunderet hver dag!

Avkjølende

Smaken på den flotte roten er bitter, skarp og aromatisk, og skal virke avkjølende og stimulerende, blodsukkersenkende, bakteriehemmende og stimulerer fordøyelsen. 

Det er i det hele tatt mange fordeler å fremheve ved gurkemeie!

Men det helt grunnleggende trumfkortet er superrotens evne til å bremse skader i kroppen... I samme øyeblikk speeder den opp kroppens helings-prosesser og hjelper den reparere seg selv hurtigere.

Prøv: Berit Nordstrands iste med gurkemeie.

Gurkemeieshot

Mange sverger til et shot med gurkemeie og ingfær om morgenen, fordi dette er en super booster til immunforsvaret ditt. 

Taras kostholdsrådgiver, Ulrika Davidsson liker å bruke sitrus med ingefær i sitt morgenshot, og deler gjerne sin oppskrift på den styrkende kuren du bør ta hver morgen.

- Det er en god idé å ligge et skritt foran og styrke kroppen med de riktige råvarene for å få et sterkere immunforsvar, forklarer Davidsson.

Ingefærshot
SUVEREN KOMBINASJON:

Sunt for både immunforsvar og blodtrykket!

© Ulrika Pousette

Gurkemeie i matlagingen

De fleste er nok kjent med gurkemeie som fargesetter i karri eller ris, så det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at den også fungerer utmerket tilsatt i kremet risotto. Nytt er det nok at du heller kan ha roten i musli som du spiser til frokost med en god yoghurt.

Er du spesielt interessert i gurkemeie, kan du bestille boken "Gurkemeje - den kraftfulde knold med antiinflammatorisk styrke" (Muusmann Forlag) skrevet av spesiallege Anna Iben Hollensberg, cand.scient. i klinisk ernæring, Charlotte Gylling Mortensen og kokk og kokebokforfatter Sandra Pugliese.

Foreløpig finnes boken kun på dansk.

Kanskje er du også interessert i...