Berit Nordstrand sunn julemat
Oppskriften:

Bedre balanse på tallerkenen og kontroll på porsjonene er et av Berits beste tips.

© Berre Studio

– Glem sulteforing og kaloritelling, oppfordrer lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand

Vi har samlet hennes beste tips og sunne oppskrifter, slik at du kan nyte julen – med god samvittighet!

9. desember 2017 av Merethe Hommelsgård

Juletiden er fylt med matvarer som inneholder mye søtstoff og stivelse. Det kan virke som en umulig oppgave å skulle holde seg unna alle fristelsene, men med Nordstrands oppskrifter og tips behøver du ikke det. 

– Prøv mine smarte og sunne versjoner av julegodt, som vil gi deg energi i stedet for å gjøre deg slapp og sliten. 

– Oppdag hvordan mat, mosjon og det mentale kan spille på lag og gi betydelige effekter, forklarer Nordstrand. Seksbarnsmoren er opptatt av at man skal kose seg i jula.

- Denne julen skal du kose deg med god mat, oppfordrer Berit Nordstrand.

Visste du:

Moderne råvarer inneholder ofte ikke byggeklossene som kroppen og hjernen trenger for å fungere godt. Tarmfloraen får heller ikke den plantebaserte maten den trenger for å gjøre jobben sin. Resultatet er høye insulinbølger, helsefarlig bukfett rundt midjen, en kropp og hjerne som herjes av betennelser, livsstilsrelaterte helseplager i ung alder, svekket sinnsstemning, konsentrasjon og hukommelse.

- Alt for mange har ikke lenger energi til å nyte hverdagen, forklarer Nordstrand.

Dropp dårlig samvittighet

Berit Nordstrand inspirerte flere av Taras lesere under årets Tara-weekend på Geilo. Nordstrand holdt et rørende foredrag om hvordan mer nytelse fra smarte matretter, kan gi deg bremset aldring, færre rynker, smaler midje og en friskere kropp.

– Ikke kos deg med dårlig samvittighet. Det er lov til å ta noen skrotmat-dager og skeie skikkelig ut i løpet av høytiden, sier hun. - Bare ikke hver dag gjennom hele desember. Ikke bruk 14 dager på å fråtse i søtsaker, kaker og altfor store kjøttstykker. Det kan skape skikkelig ubalanse i tarmen din, forteller hun.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt tarmproblemene

Berits M&M-inspirerte peanøttkuler. Du finner oppskriften her.

Gode byggeklosser og god mat

Kroppen og tarmbakteriene er ikke flink til å forbrenne karbohydrater, og har mye bedre av at du spiser julemat og julegodt som er laget på det Nordstrand kaller for ”smarte byggeklosser”. 

Disse smarte byggeklossene finner du i råvarer som nøtter, gamle kornslag, havre og kaldsslynget honning. Du finner dem også i kjøtt fra beitedyr, beinkraft, fisk og sjømat og i grønnsaker, bær, krydder og urter. Heldigvis er det mulig å få i pose og sekk; både noe som smaker godt og som samtidig inneholder næringsstoffer kroppen behøver.

– Oppskriftene mine på smart julegodt som for eksempel hjemmelaget ”M&M-sjokolade” er helt super hvis du for eksempel skal reise bort i jula. Alt du behøver å ta med deg er økologisk peanøttsmør, havregryn og mørk sjokolade. Det tar heller ikke lang tid å lage, sier Nordstrand.

Ikke bak haugevis med kaker før jul, lag litt og spis mer frukt. Du finner oppskrift på Berits pepperkaker her.

Baker ikke alt på en gang

Hun forteller at hun sjelden har all mat og julegodt klart før jul.

– Jeg liker å bruke litt tid på det i jula også. Man behøver ikke lagre opp mengder med mat og kaker før adventstiden. Småkaker smaker for eksempel mye bedre når de er helt ferske. Lag mindre porsjoner, så tar det heller ikke så lang tid. Dersom kakene eller julegodtet blir spist opp finnes det alltids nøtteskåler, mørk sjokolade, litt skinke, ost, sild og nydelig frukt man kan kose seg med.

Julebord finnes det mange av i ukene før jul, og selv om du kanskje er flink til å lage sunn mat hjemme, byr det ofte på utfordringer når du står ovenfor en buffet med mat du ikke har valgt ut selv. Vi ender opp med å overspise fordi vi forsyner ekstra av det vi liker godt, som ribba og potetene, og baconet til lutefisken som egentlig skulle vært en garnityr. Grønnsakene kommer dessverre ikke helt til.

LES OGSÅ: Her finner du flere juleoppskrifter fra Berit Nordstrand

Også her vet Nordstrand råd.

Oppkskriften på Berits sukkerfrie kokosmakroner finner du her.

Julebordfellene og gode tips

- I jula er den største fella folk havner i, mengden med usunn mat de får i seg. Å styre unna raffinerte hvite kalorier som hvit ris, lys pasta og hvitt brød er ikke vanskelig i jula, men mange spiser alt for lite grønt, sier Nordstrand.

- Se for deg tallerkenmodellen før du legger på fatethalvparten av fatet dekkes av grønnsaker, ¼ av animalske råvarer og ¼ av stivelsesrike matkorn/poteter med skall eller enda flere grønnsaker. 

  • Begrens mengden poteter og spis dem med skallet på og med god saus. 
  • Forsyn deg derfor alltid først med grønnsakene, slik som hjemmelaget surkål, rosenkål og erterstuing, før du tar ett passe porsjonsstykke av proteinkilden slik som ribbestykket, pinnekjøttet eller kalkunen. 
  • Forsyn deg rikelig av sjømaten. 
  • Velg bort brød som tilbehør. 
  • Spis langsomt, ta spisepauser hvor du legger ned bestikket og nyter litt god drikke. Drøy 10-15 minutter og kjenn etter om du fortsatt er sulten før du går for å forsyne deg mer. 
  • Det er lett å overspise på buffet, men tenk som om du var på restaurant for å spis a la kart. Det er måte på hvor mange hovedretter du ville ha bestilt.

Alkohol er også en velkjent del av julebord-sesongen, og det er fortsatt begrensing, noen byttetriks og mer nytelse som er nøkkelen.

© Getty Images

Brus er ikke tørstedrikk

– Skal du drikke bør du få tak i tørr hvitvin, champagne eller økologisk rødvin, råder Nordstrand. 

– Jeg liker også surøl, siden den er fermentert, har gode bakterier og er lav på karbohydrater. En liten urte-akevitt til maten som setter i gang fordøyelsen, er heller ikke dumt, sier hun.

- Ikke la barna drikke brus som tørstedrikk. Vann skal alltid være tørstedrikken. Jus og brus skal være barnas kosedrikk, slik vin og øl er for voksne, så ikke skjenk i mer til dem enn du ville ha skjenket vin til deg selv, forklarer hun.

Nordstrand lager gjerne kullsyre-vann med smaker som mynte, frosne bringebær, lime eller urter. 

- Lar du vannet stå litt vil det trekke til seg smaken og smake som en ”sunn brus”, sier hun.

Vann er den beste tørstedrikken, forklarer Berit.

Kanskje er du også interessert i...