vann med smak
Forfriskende:

For at jeg skal klare å drikke nok vann er det viktig at det virker fristende og innbydende – derfor tilsetter jeg ulike frukter og bær.

© Lena Paus Jensvoll / Merethe Hommelsgård

Frisk Start-Lena deler sine beste tips til vann med smak

Synes du det er vanskelig å drikke nok vann? Se hvor mange deilige smaker du kan ha i vannet ditt!

10. juni 2017 av Lena Paus Jensvoll

Vi følger Marita J. Sivertsen og Lena Paus Jensvoll gjennom 12 uker mens de har bestemt seg for å endre sin livsstil med «Tara Frisk Start». Underveis får de oppfølging av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, Eureka kiropraktikk og treningskjeden Spenst.

Det finnes også en lukket Facebook gruppe for dem som ønsker å følge prosjektet Tara Frisk Start på egen hånd, dele ideer, treningstips og oppskrifter på god og sunn mat, eller hente inspirasjon og støtte fra andre som følger samme program.

Blogginnlegg fra deltakerne kan du lese her på Tara.no, og denne uken deler Lena sine beste tips til hvordan du skal klare å drikke nok vann:

Vann takk!

Drikke nok vann kan være en kunst. Jeg er til tider veldig flink til det, men det er i perioder jeg har spesielt fokus på det også.

Til vanlig er jeg ikke spesielt tørst, og da glemmer jeg det rett og slett.

Men, det var nå fokus denne uken da, så nå fant jeg ut at jeg rett og slett måtte gjøre noen endringer i vanene mine.

Sett fram en karaffel:
Sett fram en karaffel:

Det er mye enklere å huske på at du skal drikke, hvis du har en karaffel fylt med iskaldt vann og sitron stående på bordet.

© Lena Paus Jensvoll

Naturlige smakstilsetninger

For det første bestemte jeg meg for at det skulle virke fristende og innbydende, derfor har jeg smaksatt vannet med ulike frukter og bær.

Jeg har også kokt vann og tilsatt ferske mynteblader, som enten kan drikkes varm eller kald. Min favoritt er og blir varmt vann med ingefær og sitron. Det er kun oppfinnsomheten som setter begrensningene.

Når jeg jobber hjemmefra har jeg en karaffel med vann på pulten, slik at jeg skal minne meg selv på å drikke.

Jeg måtte i tillegg lage meg noen nye regler, og for meg ble dette en fin måte å sikre seg tilstrekkelig med vann i løpet av dagen på:

Jeg tar to glass vann på tom mage, før frokost, samt at jeg får i meg minimum ett glass sammen med maten jeg spiser.

Fast innslag:
Fast innslag:

Til frokosten er vannglasset på plass!

© Lena Paus Jensvoll

Kaffe + vann

Berit Nordstrand sa en gang i sin podcast at ved siden av kaffekoppen skulle man alltid ha et glass vann, så det har jeg innført.

Grønn te når jeg blir fysen, samt sammen med middagen, slik at metthetsfølelsen kommer, er også suverene tips fra Berit.

Ukens oppdrag har jo dreiet seg mest om å minne seg selv på noe, ikke et bytte slik vi har gjort de andre ukene, og det har føltes litt godt for min del. Jeg har derfor kunnet ha fokus på de tidligere byttene vi har gjort og jobbet enda mer for at de skal sette seg.


Bli med – du og!

Selv om vi er godt i gang med «Tara Frisk Start» kan du godt starte nå om du ønsker. Da starter du bare på uke 1 og følger ditt eget løp i 12 uker fremover.

Her finner du de foregående ukene:

UKE 1: Erstatt hvitt sukker med naturlig søtning

UKE 2: Spis fullkorn og frø

UKE 3: Få i deg mer grønnsaker

UKE 4: Spis mer sunt fett

UKE 5: Bytt ut hvit ris og pasta

UKE 6: Styrk tarmfloraen

UKE 7: Spis gode proteinkilder

UKE 8: Velg riktig fett

UKE 9: Få i deg nok mineraler

UKE 10: Nyt grønn te og mørk sjokolade!

UKE 11: Drikk nok vann

Kanskje er du også interessert i...