Lite energi? 5 overraskende grunner til at du er trøtt.
Trøtt og slapp:

Har du lite overskudd uten at du skjønner hvorfor? Da må du lese videre.

© iStock

Føler du deg trøtt hele tiden? Her er fem overraskende årsaker til det

For mye kaffe kan faktisk være en av årsakene til at du føler deg trøtt og uopplagt. Les de 4 andre grunnene her!

24. november 2016 av Julie Elsebeth Crone Johannesen og Martine Haug Nysether

Sover du åtte timer hver natt, men føler deg likevel trøtt? Det kan være en god grunn til det. Det er nemlig ikke bare søvn som påvirker om du er trøtt eller ikke.

Overraskende nok påvirker koffeininntaket ditt energinivået, men også trening og avslapping spiller inn når du føler deg trøtt og sliten.

Danske Magasinet Liv har funnet fem grunner til hvorfor du er trøtt hele tiden, og vi gir deg 5 tips til hvordan du kan få mer energi.


1. Du drikker for mye kaffe

Ta det helt med ro, du trenger ikke slutte med trylledrikken, selv om det faktisk finnes andre drikker du kan våkne av utenom kaffen. 

Problemet er at hvis du drikker for mye kaffe blir kroppen din avhengig av det. Derfor kan du gjerne starte dagen med en morgenkaffe, og heller takke nei til kaffe på kvelden.

Slik får du effekten av kaffen til å vare lengre: En dråpe kokosolje i kaffen gjør at kroppen din tar opp koffeinen langsommere, og den gir deg derfor en vedvarende energiforbrenning i løpet av dagen.


2. Du slapper ikke nok av

Det er utrolig viktig å gi seg selv rom og tid til å slappe av – hver eneste dag. Det behøver ikke være lang tid, men finn et par minutter til det, det virker avstressende på deg. 

Det kan være alt fra å høre en god sang til å gjøre noen enkle yogaøvelser.


3. Du drikker ikke nok vann

Undersøkelser viser at dehydrering kan medvirke til lavere fokus og energinivå. Husk derfor å drikke nok vann – gjennom hele dagen.

Synes du det er vanskelig å få i seg nok vann, kan det være litt mer fristende hvis du putter noen skiver med sitron, agurk eller lime i drikkeflasken eller vannkaraffelen. 


4. Du trener ikke nok

Selv om det sannsynligvis er det siste du orker etter en lang dag på jobben, har trening en positiv innvirkning på trøttheten din. 

Hvis du trener regelmessig vil energinivået ditt stige – og husk at en gåtur med ei venninne også teller som trening!

Dårlig tid? Tren hele kroppen på 10 minutter


5. Du spiser feil mat

Ubalanserte måltider påvirker hvordan du sover. Hvis du sliter med å sovne, bør du sjekke opp hvilke vitaminer du får i deg gjennom kostholdet og via tilskudd – og finne ut hvilke vitaminer og mineraler du får for lite av.

Videre er det viktig at du balanserer kosten din, så du spiser både fett, karbohydrater og proteiner

Unngå så langt som mulig sukker som du kanskje har en tendens til å spise som ettermiddag- eller kveldssnacks.

Ofte søtsug på kvelden? Her er snacksen du kan spise med god samvittighet!

Kanskje er du også interessert i...