Minsker sjansen for en rekke alvorlige hjertesykdommer:
Minsker sjansen for en rekke alvorlige hjertesykdommer:

En eller flere kopper te er mer bare enn god start på dagen!

© Getty Images

En kopp te daglig har større helseeffekter enn antatt

Gode nyheter for te-elskere!

At en eller flere kopper te daglig er godt og sunt, er kanskje ikke noe nytt, men amerikanske forskere har funnet ut gjennom en studie av tedrikkere, at dette gjelder spesielt for hjertet ditt! Resultatene gjelder for all slags type te, men det er grønn te som oftest blir sett på som et mirakel for kroppen!

Tedrikkere er sunnest

Forskerne sammenlignet to grupper, der den ene ikke drakk te og den andre drakk minst en kopp daglig. Resultatet viste at tedrikkerne i den ene gruppa hadde en langsommere utvikling av forkalkning i blodårene, og i de 11 påfølgende årene.

Det var også lavere forekomst av hjerteinfarkt og hjerneblødninger hos dem som drakk te ofte.

Te har også blitt tildelt en rekke andre egenskaper som forebygger av kreft, leddgikt og Alzheimers sykdom, og den senker kolesterolet.

Det er blant annet de supersunne plantestoffene katekiner i teen som gjør den spesiell. De hjelper kroppens celler til å reparere seg selv raskere, slik at skaden etter for eksempel et hjerteinfarkt blir mindre.

8 grunner til at du bør drikke ingefær-te 

  • Hold deg frisk med ingefær
  • Ingefær styrker immunforsvaret
  • Ingefær-te lindrer menstruasjonssmerter
  • Hjelper mot oppblåst mage
  • Ingefær forbedrer blodsirkulasjonen
  • Ingefær-te forbedrer fordøyelsen
  • Ingefær-te kan lindre sjø- og bilsyke
  • Bekjemp hodepine med ingefær
Så enkelt lager du din egen ingefær-te: Klikk her for å se oppskriften!

© Getty Images

Kaffe minst like bra

Hvis te ikke er helt din greie, så fortvil ikke! Kaffe er minst like godt for deg, og den gjør mer enn å vekke deg om morgenen.

Ifølge The Journals of Gerontology viser en undersøkelse nemlig, at kaffe kan forhindre risikoen for å utvikle demens, skriver det danske Magasinet Liv.

Undersøkelsen er utført over en årrekke på 10 år med mer enn 6.000 kvinner i alderen 65 år og eldre. Studiene viste at de som drakk mer enn 261 milligram koffein (tilsvarer en stor kopp kaffe) hver dag hadde 36 prosent mindre risiko for å få demens-diagnose, i forhold til de som drakk mindre enn 64 milligram koffein hver dag.

Det er med andre ord ikke noe i veien for å ta deg en ekstra kopp eller to av yndlingsdrikken din, enten det er te eller kaffe, det er i grunn bare godt for helsa di!

Kanskje er du også interessert i...