takle smerte
SLIPP OPP:

Pusten kan være en inngang til å bli bedre kjent med kroppen din på. Slik kan du minske smerte og ubehag.

© Getty Images

Ekspertene: Slik kan du få en smertefri hverdag

Det finnes flere muligheter for å bli kvitt eller lindre smertene.

22. november 2016 av Åshild Breian

For mange mennesker er det lett å kjenne ubehag i form av smerte, svimmelhet og utmattelse. Det er ikke like lett å kjenne oppheiste skuldre eller overfladisk pust. Det kan for mange også være vanskelig å kjenne på forskjellen mellom det å være lei seg eller det å være glad.

– Det absolutt vanskeligste er å kjenne på noe du ikke vil. Vil du – eller vil du ikke? Har du lyst eller har du ikke lyst? sier Ida Rump.

Som spesialist i psykomotorisk fysioterapi er hun vant til å takle mange innganger på det som føles vondt i kroppen.


Diffuse tilstander

Hun har erfaring med at det å jobbe over tid med spenning og avspenning i kroppen og få større kjennskap til egen pust, gir større tilgang til egne følelser. Da kan du få flere svar på hva du egentlig vil – eller ikke vil, hva som faktisk gir energi og glede og hvordan du kan finne mer av dette og leve med det i livet ditt.

– Sammensatte symptomer fra kropp og sinn kan være et tegn på at du har gått mer på akkord med deg selv enn det du har godt av. Eller du har overhørt signaler fra kroppen om at pause og hvile er nødvendig, sier Rump.

Hun er særlig opptatt av såkalte diffuse tilstander som ikke vises på MR eller ved blodprøver. Men klienten føler seg like plaget for det. Da får mange høre at «det sitter i hodet».

– Det er her den psykomotoriske undersøkelsen kommer inn. Jeg ser og kjenner på kroppen og er opptatt av kroppens forhold til underlag og loddlinje, av pust og grad av anspenthet i hver bevegelse og i hvilen, forteller Rump.


– Lettelse å bli trodd

Testene hennes fanger alltid opp noe. Ifølge Rump er det aldri slik at det bare sitter i hodet.

Kroppen taler sitt tydelige språk. Den forteller om hvordan vi er kommet gjennom traumer og belastninger på kropp og sjel. Den forteller også om i hvor høy grad vi har tilgang til både avspenning og energi.

– Jeg har mange ganger erfart lettelsen ved å bli trodd, når jeg ser og kjenner noe som bekrefter det klienten selv kjenner innenfra.

En av hennes klienter hadde nedsatt balanse da hun først kom til behandling. De la begge merke til det når hun sto på en fot for å kle av seg. Rump tok det som et tegn på at hun enda ikke helt hadde gjenfunnet balansen i livet sitt etter mannens sykdom og død. Dette på tross at hun hadde skapt seg et godt liv med mye glede og ny samboer.

– Brystkassen var hevet som om pusten ikke ble sluppet helt ut mellom utpust og neste innpust. Stemmen kunne ha et høyt toneleie, noe jeg tolket som uttrykk for spenninger i strupeområdet. Det er ofte vanskelig for kroppen å gi slipp på spenning etter belastninger som har vart over tid, forklarer hun.

Å forstå symptomene som meningsbærende kan være en ny og revolusjonerende erfaring. Traumer som ikke blir anerkjent kan sette seg i kroppen hvis de ikke får andre uttrykk som stille refleksjon, tale, kreative uttrykk eller bevegelse.

Kroppen vet egentlig hvor godt det er å slappe av, mener den psykomotoriske fysioterapeuten i Naustdal.

– Min oppgave er å lete etter de gode erfaringene for å få inn letthet og flyt i bevegelsene. Det er noe vi gjør i timene hos meg og det kan også gjøres i hjemmeøvelser.


Mindre smerte og ubehag

Det er en ting å ha en intellektuell forståelse av egen livshistorie. En annen erfaring er den kroppslige opplevelsen av egen sorg og glede. Det å la tårene flyte når du for eksempel går på tur alene, kan være en lettelse.

– Jeg kan dele klientenes kontakt med glede og undring når de gjør nye erfaringer med kroppen. Da kan vi le sammen.

Fremskritt er ikke alltid like lett å måle, men når Rump hører om mindre plager og bedre søvn føler hun at hun lykkes.

– Noen ganger ser jeg fremskrittene før klienten selv begynner å legge merke til dem. Jeg ser etter bedre balanse, stabilitet, en mer avspent holdning og mimikk, og bedre flyt i hverdagslige bevegelser, som å kle av seg eller legge seg ned på benken.

For henne er det også et fremskritt når klienten begynner å fortelle om konflikter eller vansker i livet. Det handler om tillit, for det å være behandler er også å skape en relasjon til den som kommer.

– Når det vanskelige i livet blir gitt ord, blir det mindre nødvendig for kroppen å tale sitt språk via smerte og ubehag, sier Rump. 


Løs opp smerten

Avspenning og evne til å møte ubehag på en annen måte er viktig for å løse opp i det tette kålhodet av spenning og smerte som bygger seg opp.

Pust, sukk og bevegelser kan løse opp og være alternativer til den avstivingen vi ofte ubevisst møter smerten med i kroppen.

Tema

Kanskje er du også interessert i...