Skjem deg bort:
Skjem deg bort:

Taras velvære-ekspert Annette Lefterow viser enkel egenmassasje.

© Tara.se

Finn roen: Slik kan du massere deg selv

7 enkle øvelser som gjør deg godt - se video!

13. september 2017 av Maggan Hägglund

Velvære-eksperten Annette Lefterow viser deg hvordan man bruker egenmassasje for å finne roen.

– Se filmen min og prøv gjerne den deilige ansikts- og hodebunnsmassasjen jeg demonstrerer, sier hun. 

Hvorfor er mindfulness og ro så viktig?

– Å være påkoblet og alltid tilgjengelig skaper mer stress enn vi forestiller oss. Derfor er det ekstra viktig å unne seg stunder av ro, der tankene får hvile og vi kan lytte til stillheten. 

– Når vi opplever bevisst nærvær gir vi kroppen og tankene en sjanse til å håndtere vår livssituasjon mer effektivt og balansert, sier den svenske velvære-eksperten. 

Har du en enkel øvelse man kan gjøre på bussen fra jobben?

– Pass på å hvile deg der du befinner deg, uansett hvor det er. Sett deg godt til rette og lukk øynene. Fokuser på dine egne åndedrag. Pust inn og ut gjennom nesen med lukket munn. Vær oppmerksom på tempoet du puster i. Forsøk å gjøre inn- og utpusten like lange. Slapp av i ansiktet. Se for deg at du puster inn harmoni og puster ut angst og stress. 

– Gjenta følgende mantra: «Jeg hviler i meg selv. Jeg er rolig, sterk og nærværende her og nå», tipser hun.

Slik lærer du deg mindfulness med Lisbeth Pettersen.

Har du noen andre bra tips for å stresse ned i hverdagen?

– Gjør noen yogaøvelser, litt meditasjon og egenmassasje i sengen hver morgen før du står opp, for å balansere livskraften din. 

– Når du begynner dagen i harmoni gir du deg selv de rette forutsetningene for å håndtere dagen som ligger foran deg, sier Lefterow.

Kanskje er du også interessert i...