Versting:
Versting:

Sukkerholdig mat setter fart på forbrenningen – og er ikke noe du bør spise mye av i hverdagen.

© Getty Images

Dette gjør kroppen din eldre

Her er vanene du bør unngå – for å stoppe aldringsprosessen!

3. juli 2017 av Gitte Høj

Vi starter med gasspedalen. Her er tingene som setter aldringsprosessen i femte gir. Legen Marie Louise von ­Sperling forteller deg hvordan du setter ned farten.

SUKKER OG RASKE KARBOHYDRATER
– danner kretsløps- og hudfiendtlige molekyler 

Hva er problemet?

– Hvitt sukker og raffinerte, raske karbohydrater karamelliseres i kroppen fordi sukker i sin frie form binder seg direkte til ­proteiner eller fett i en prosess som medfører ­dannelse av skadelige sukkerforbindelser i kroppen. Denne prosessen kalles glykosylering, og det er den samme prosessen som foregår når du svir kjøtt på grillen.

De skadelige sukkerforbindelsene heter AGE-molekyler – advanced glycation endproducts – og forkortelsen stemmer godt overens med det molekylene gjør. De setter nemlig fart på aldringen.

Det skjer ved at de direkte bryter ned elastiske fibre i huden, og følgene er slapp og irritert hud, grobunn for akne samt dannelse av avleiringer i blodkarene, i hjernen og i kroppens binde- og nervevev.

En økt opphopning av AGE-molekyler gir også en økt risiko for høyt blodtrykk, blodpropper, inflammasjon, diabetes, demens og kreft, forklarer spesiallege Marie Louise von Sperling.

Dette kan være løsningen:

Ha et strengt forhold til hvitt sukker og raske karbohydrater hvis du vil bremse aldringen.

Unngå om mulig sukker i kaker, kjeks, ketsjup, godteri, brus, is, desserter samt hvitt brød, pasta og frokostprodukter.

Et søtt regnskap

Bare for å demonstrere hvor mye sukker som egentlig finnes i maten:

1 stor pose drops 
– har samme sukkerinnhold som 20 agurker.

1/2 liter vanlig brus
– har samme sukkerinnhold som 4 ­brokkoli.

1 stykke fylt sjokolade
– har samme sukkerinnhold som 3 never frisk spinat.

1 lite wienerbrød
– har samme sukkerinnhold som en hel vann­melon.

FOR MYE FASTFOOD OG BEARBEIDET MAT
– tapper cellene for energi

Hva er problemet?

– Fastfood og prefabrikert mat er, på samme måte som sukker og raske karbohydrater, en stor utfordring for kroppen din. For eksempel er pålegg som spekepølse og skinke ofte fylt med nitritt, ferdige dressinger er fulle av fett, salt og sukker, søtsaker med tilsetningsstoffer, brus og chips med sukker og salt og så videre.

Tenk på at kroppen må bruke mye energi på å skille seg fra noe den ikke trenger eller har godt av.

Det er langt bedre at kroppen bruker energien på å fornye og gjenoppbygge cellene.

Spis deg til mer energi, 

Dette kan være løsningen:

– Jo mer naturlig mat du spiser, jo mindre belaster du cellene dine fordi maten ikke inneholder diverse tilsetningsstoffer. Maten ligner naturen, og kroppens celler kan derfor primært bruke energi på å få næring, og ikke på å bekjempe skadelige stoffer.

Kjøp så friske råvarer som mulig, og gjerne så fargerike som mulig. Mange av de sunne stoffene i frukt, bær, grønnsaker, nøtter og planteoljer er phytokjemikalier eller plantestoffer som er med på å gi råvarene farge og duft. Stoffene sies å ha en effekt mot aldring og virker forebyggende mot sykdommer fordi de styrker immunforsvaret og er antiinflammatoriske. Poenget er at disse plante­stoffene er best og mest effektive i sin opprinnelige form.


LANGE OPPHOLD I DIREKTE SOL
– er årsaken til de fleste av rynkene dine

Hva er problemet?

– Soling elder huden din direkte ved at solens UV-stråler skader hudcellenes DNA og kollagenstruktur. UV-strålene virker som en liten saks som klipper over kollagenet. De bryter ned huden din så den mister elastisitet og blir dårligere til å regenerere seg selv.

Solen står for hele 80 prosent av de ytre ­skadene som huden utsettes for, og når skadene hoper seg opp, opplever du tørrhet, slapphet og pigmentforandringer.

Samtidig gir solskader også økt risiko for utvikling av både hud- og føflekkreft.

Dette kan være løsningen:

– Huden din tåler rett og slett ikke regelmessig soling, selv om du bruker solfaktor og solhatt.

Du bør maksimalt oppholde deg en time om dagen i direkte sol, hvis du spør huden din.

La solkrem være en naturlig del av hudpleien året rundt, og bruk gjerne faktor 30 til 50.

FOR MYE ALKOHOL 
– sliter på kroppen

Hva er problemet?

– De fleste av oss nyter en god øl eller et glass vin og forbinder alkohol med sosialt samvær. Men sett fra kroppens synspunkt er ikke alkohol så stas. Siden alkohol er vanskelig å bryte ned, gir det kroppen ekstra mye å jobbe med når alkoholen skal forbrennes og nedbrytes og avfallsstoffene skal skilles ut. All denne ekstra jobbingen gjør at cellene dine eldes.

Selvfølgelig skal det være plass til alkohol i ny og ne, men personlig tror jeg at alkohol hadde blitt forbudt hvis det ble oppfunnet i dag. Det er jo et organisk oppløsningsmiddel som faktisk også oppløser hjernen, sier Sperling.

Dette kan være løsningen:

– Selv et lite alkoholforbruk gjør kroppen overarbeidet og fører til at cellene eldes. Derfor handler det kanskje mest om å finne en balanse som fungerer for deg.


RØYKING 
– suger oksygen ut av kroppen din

Hva er problemet?

– Røyking reduserer oksygenforsyningen til alle organene dine, noe som ganske enkelt og ganske grunnleggende får dem til å fungere dårligere.

Røyking er selvfølgelig også årsak til en lang rekke ofte livsforkortende sykdommer som KOLS, kreft og hjerte-/kar-sykdommer. Røyking tærer på skjelettet og øker risikoen for benskjørhet.

Røyking bryter også ned de elastiske fibrene i huden og reduserer dannelsen av ­kollagen, som er et bindevev i huden. Det minsker sirkulasjonen i huden og medfører at du får rynker tidligere enn om du ikke røyker. Huden blir tynnere og dermed mer mottagelig for solens skadelige UV-stråler, hvilket igjen gir rynker eller andre synlige alderstegn.

Dette kan være løsningen:

– Her er det kun én løsning som virker, og det er å slutte. Kort og godt.

Søk hjelp og støtte hos legen eller på nett. Kanskje du har venninner som også røyker, som du kan alliere deg med, så kan dere støtte hverandre? 

Kanskje er du også interessert i...