Ny livsstil:
Ny livsstil:

Lena Paus Jensvoll får hjelp av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand til å legge om livsstilen.

© Merethe Hommelsgård

– Det har gått over all forventning

Maten er nydelig, full av deilige smaker og jeg har ingen opplevelse av å være på diett, skriver Frisk Start-Lena.

Vi følger Marita J. Sivertsen og Lena Paus Jensvoll gjennom 12 uker mens de har bestemt seg for å endre sin livsstil med «Tara Frisk Start». Underveis får de oppfølging av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, Eureka kiropraktikk og treningskjeden Spenst.

Det finnes også en lukket Facebook gruppe for dem som ønsker å følge prosjektet Tara Frisk Start på egen hånd, dele ideer, treningstips og oppskrifter eller hente inspirasjon og støtte fra andre som følger samme program.

Blogginnlegg fra deltakerne kan du lese her på Tara.no, og denne uken skriver Lena om matglede og sitt nye kosthold:

– Over all forventning

Da er uke 5 over oss, og ukens byttetriks er å benytte mer av de naturlige og uraffinerte karbohydratene, ikke de som er næringstomme.

Jeg hadde på forhånd tenkt at dette kom til å bli et vanskelig oppdrag for meg, men spesielt for mine barn. Men dette har gått over all forventning, fullkornsris er vi vant med, så nå var det på tide å teste litt linser og bønner her i familien.

Jeg lagde Berit Nordstrand sin indiske dal-rett fra kokeboka, den var fantastisk på smak, og en mettende og god rett. Barna fikk fullkornsris, men jeg la også på litt dal til barna slik at de kunne smake på det vi voksne spiste.

© Lena Paus Jensvoll

Jeg er tydeligvis i det matglade hjørnet denne uken, og kjenner jeg blir så glad av å høre Berit snakke om livsnytelse.

Maten og oppskriftene hun presenterer er nydelig mat, med deilige smaker, og man har ingen opplevelse av å være på diett. Og det er man ikke heller. Dette er en kursendring, til noe som skal være varig.

Fra diett til livsstil

Jeg har tidligere vært innom det meste av dietter, lavkalori, lavkarbo etc. Min opplevelse med slike dietter er at man forsaker så mye man egentlig setter pris på, og i tillegg synes jeg der er vanskelig å holde over tid.

Berit Nordstrand sitt opplegg er mer eller mindre en gjeninnføring av lørdagskosen, skrotmatdag, om man vil.

Samtidig nyter man den deiligste mat de andre seks dagene, og på mange måter enda bedre mat enn man kanskje får i seg på skrotmatdagen.

Dessert (nesten) hver dag

Vi koser oss nå med dessert flere ganger i uka, og bringebærisen til Berit har blitt så populær at min eldste datter lager den med vennene sine etter skoletid.

Så her i huset er det både is og kos i ukedagene for tiden.

Sunn is: Hjemmelaget is av bringebær og avokado.

NAM!

© Lena Paus Jensvoll

Bli med – du og!

Selv om vi er godt i gang med «Tara Frisk Start» kan du godt starte nå om du ønsker. Da starter du bare på uke 1 og følger ditt eget løp i 12 uker fremover.

Her finner du de foregående ukene:

UKE 1: Erstatt hvitt sukker med naturlig søtning

UKE 2: Spis fullkorn og frø

UKE 3: Få i deg mer grønnsaker

UKE 4: Spis mer sunt fett

UKE 5: Bytt ut hvit ris og pasta

Kanskje er du også interessert i...