Gå ned i vekt med Dukan-dietten
Dukan-dietten:

Når du er ferdig med fase 1 kan du lage mange fargerike og spennende måltider.

© Sandra Aslaksen

Derfor fungerer Dukan-dietten

Spis proteinrik mat og massevis av grønnsaker!

9. januar 2017 av Anne-Karine Strøm

Dukan-dietten er utviklet av den franske legen Dr. Pierre Dukan, og er en metode mange kjendiskvinner sverger til. Her er fett og karbohydrater bannlyst.

Kort forklart går Dukan-dietten ut på at du kan spise ubegrensede mengder proteiner og grønnsaker, mens mat som inneholder karbohydrater og fett begrenses til det minimale.

Dietten er inndelt i fire faser, hvor instruksene for hva som er lov eller ikke, er strenge.

Fase 1:

Angrepsfasen

Den innledende angrepsfasen består av en ren proteindiett som gir deg en pangstart, på linje med faste eller proteinpulverdietter. Dette kan du spise:

  • Magert kjøtt som er grillet eller kokt. Men ikke kjøtt av svin og lam. Unngå å bruke smør eller fett når du tilbereder kjøttet.
  • Kylling og kalkun, uten skinn.
  • Mager skinke, men unngå røkt eller saltet.
  • Lever fra fugl og okse.
  • All slags fisk.
  • Inntil to egg om dagen. Har du høyt kolesterol spiser du bare hviten.
  • Melkeprodukter som er uten fett, for eksempel 0,1 % yoghurt, cottage cheese og skummet melk.
  • Søtningsstoffer som Canderel og stevia er ok, og det samme er krydder, hvitløk, urter, syltet løk og sylteagurker, sitronsaft, sennep og salt i moderate mengder.
  • Sørg for å drikke rikelig med vann, minst halvannen liter hver dag. I tillegg tar du halvannen spiseskje med havrekli daglig, som du eventuelt kan strø over yoghurten. Du kan også drikke te, kaffe og lettbrus.

Fase 2:

Endringsfasen

I denne fasen veksler du mellom to dietter: Rene proteindager alternerer med protein- og grønnsaksdager. Eksempler på grønnsaker du kan spise ubegrenset av er artisjokk, asparges, aubergine, purre, sopp, paprika, reddik, gresskar, soyabønner, tomater, neper og spinat.

I denne fasen bør du holde deg unna poteter, ris, mais, erter, bønner og linser.

Sørg fortsatt for rikelig inntak av væske og spis halvannen spiseskje med havrekli daglig.

Fase 3:

Konsolideringsfasen

Fortsett med å veksle mellom dager du kun spiser mat som består av proteiner, og dager hvor du spiser grønnsaker og proteiner. I denne fasen er du svært sårbar fordi kroppen har lett for å legge på seg alle kiloene igjen. 

Fasen har en nøye tidsramme: 10 dager for hver kilo du har gått ned. I denne fasen kan du tilføre en frukt, to brødskiver og en porsjon ost per dag. En til to ganger i uken kan du spise begrenset mengde av mat som inneholder stivelse, eksempelvis pasta, ris eller poteter. 

Nå er det også rom for et par måltider der du spiser akkurat det du har lyst på. Fase tre er en diett du kan fortsette med til du har oppnådd ønsket vekt. Husk at du sper på med to spiseskjeer havrekli daglig.

Fase 4:

Stabiliseringsfasen

Dette er en viktig fase som dreier seg om en varig stabilisering av vekten. I denne fasen spiser du hva du vil, men sørg for å få i deg proteiner til hvert måltid. En dag i uken kan du også gjennomføre en ren proteindag.

Spis også 3 spiseskjeer med havrekli hver dag og drikk mye.


Dukandietten legger også vekt på fysisk aktivitet:

  • I fase 1 sørger du for å gå 20 minutter rask gange hver dag. 
  • I fase to øker du den fysiske aktiviteten til 30 minutter.
  •  I fase tre og fire fortsetter du med 30 minutters fysisk aktivitet daglig, og aller helst øk den fysiske aktiviteten til 40–60 minutter. Gjør dette til et fast ritual videre. 


Kanskje er du også interessert i...