© Istock

Derfor er god nattesøvn viktig!

Helsen din er faktisk avhengig av at du får sovet nok og godt! Les hvorfor!

18. september 2017 av Gitte Høj

Så ligger du der igjen. Klar til å sove. Alt er som det skal være: temperaturen i soverommet er perfekt, puten er puffet optimalt, dynen ligger helt riktig, gardinene skjermer for lys utenfra og vinduet står på gløtt. Men søvnen – den kommer bare ikke. Du snur og vender på deg som en grillkylling, og de frustrerte sukkene blir høyere og høyere.

Uansett hvor lett du falt i søvn som ung, er det helt normalt at nattesøvnen med årene blir annerledes og mer flyktig.

Les også: Slik spiser du deg trøtt!

sove dårlig
Søvnvasker:

Det er vanligere enn du tror!

© Getty Images

Vanlig med søvnvansker

Et søk i den danske Nationale Sundhedsprofil fra 2013 avslører at søvnvansker er vanlig blant 40+-kvinner – faktisk har annenhver av oss strevd med å sove i løpet av de siste 14 dagene. Og selv om det ofte løser seg igjen fra midten av 60-årene, så er opp til 20 år altså liiitt for lang tid uten ordentlig nattesøvn.

Hormonene stjeler søvnen

Den største nattesøvntyven i årene etter at du fyller 40, er hormonene dine. Ikke nok med at du kanskje strever med hetetokter og generelt ubehag som følge av den dalende østrogenproduksjonen, men din produksjon av søvnhormonet melatonin faller også. Produksjonen synker hele livet, men når du har rundet 50 blir det bare utskilt halvparten så mye søvnhormon som da du var 25.

Og når du endelig har sovnet er det bare om å gjøre å ikke våkne i løpet av natten. For mange av oss opplever nemlig at det blir vanskeligere å sovne igjen hvis vi våkner om natten. Å våkne når en søvnsyklus er slutt, er helt normalt, men når du blir eldre kan du oppleve at du begynner å tenke over ting fra hverdagen – og så blir det bare vanskeligere å hoppe på søvntoget igjen.

Les også: Slik får du tilbake hormonbalansen!

Derfor er søvn viktig

Men hvorfor er egentlig søvn så viktig – altså rent bortsett fra at det er best å være uthvilt? Helsen din er faktisk avhengig av at du får sovet nok og godt. Det skjer nemlig mange ting i kroppen mens du sover som er medvirkende årsaker til at du føler deg opplagt og klar for dagens oppgaver når du våkner. En god nattesøvn gjør at du husker bedre og kan lære nye ting, og du blir mer effektiv om dagen.

Samtidig holder du midjemålet og blodtrykket nede, og humøret og energien på topp, i tillegg til at det blir enklere å styre trangen til å spise sukker og fett.

Det er med andre ord sunt å bruke krefter på å forbedre søvnen din. Du har i ditt voksne liv behov for 7–9 timer søvn hver natt, men du må selv kjenne etter hvor mange timer akkurat du har behov for. Hvis du ikke kan klare deg uten en vekkerklokke, tyder det på at du sover for lite.

Se hva du kan gjøre for å sove godt!


Kilder: Den Nationale Sundhedsprofil 2013 fra Statens Institut for Folkesundhed og Sundhedsstyrelsen, Sst.dk, Forskning.no

Trodde du utsagnet "skjønnhetssøvn" bare var tull?
Trodde du utsagnet "skjønnhetssøvn" bare var tull?

 – tro om igjen!

Dette skjer i kroppen mens du sover:

Det kan godt være at du er helt borte mens du sover – men inne i kroppen din jobbes det på høygir så du kan være frisk og rask når du våkner igjen.

Kroppen holder appetitten nede

I takt med at du snorker høyere, blir andelen av stresshormonet kortisol i kroppen lavere. Og jo høyere kortisolnivået er, desto større trang har du til å spise fettrike matvarer.

Samtidig får søvnen også fart på omsetningen av sukker og fett hvis du har spist for mye i løpet av dagen. Det minsker risikoen for å utvikle åreforkalkning og overvekt. Derfor er en god nattesøvn viktig for deg som gjerne vil holde vekten – eller hvis du ønsker å gå ned i vekt.

Hjernen arkiverer opplevelsene dine

Mens du sover organiserer hjernen alle de tingene du har opplevd i løpet av dagen. Alt blir flyttet fra korttidshukommelsen og lagret i langtidshukommelsen. Har du underskudd på søvn fungerer ikke arkiveringen ordentlig. Det er derfor du får problemer med å huske og konsentrere deg. De dype søvnstadiene er spesielt viktige for å hjelpe og styrke hukommelsen.

Huden blir reparert

Det der med skjønnhetssøvn er ikke bare et utsagn – huden din, håret og neglene blir nemlig gjenoppbygget på samme måte som kroppens øvrige celler. Derfor viser en dårlig nattesøvn seg blant annet under øynene, hvor den tynne huden kan bli slapp og gjennomsiktig og avsløre de mørke blod-karene under.

Cellene er på verksted

Mens du sover faller kroppstemperaturen, og det senker energinivået. Det gir cellene dine et tiltrengt pusterom så kroppen kan gjenoppbygge og skifte ut celler som er slitt eller skadet. Konsentrasjonen av veksthormoner stiger og det fremmer celledannelsen – noe som er ekstra viktig for kroppens restitusjon.

Immunforsvaret blir oppgradert

Når du sover danner kroppen stoffer som er viktige for immunforsvaret. Hvis du gjennom lengre tid sover dårlig, svekker det derfor immunforsvaret. Det betyr likevel ikke at du skal fortvile bare fordi du sov dårlig i natt. Én enkelt natt med søvnforstyrrelser kan faktisk ha en positiv virkning fordi den milde formen for stress gjør kroppen sterkere.


Kilder: Netdoktor.dk, Forskning.

god søvn
Sov godt:

Kroppen jobber for fullt mens du sover!

© Getty Images

Kanskje er du også interessert i...