Powenap, energi, søvn, middagslur
© Getty Images

Derfor er det lurt å snike seg til en powernap

Kan bokstavelig talt redde resten av dagen din!

5. september 2017 av Julie Elsebeth Crone Johannesen og Martine Haug Nysether

Føler du at du er helt ferdig?

Da kan en powernap være løsningen! 

Den gode gamle høneblunden har nemlig noe for seg, og kan bokstavlig talt redde resten av dagen din når det kommer til energi og overskudd.

Forfatteren av boka "Take a nap - change your life" Sara Mednick er en søvnforsker fra USA som sier at forskjellige tidspunkt å sove på, gir forskjellige fordeler - som for eksempel høneblunden på 10-20 minutter. 

En liten lur på nøyaktig den lengden og ikke noe mer, vil ifølge Mednick gjøre at du føler deg oppfrisket, mens en lur på 30 minutter vil gjøre det motsatte.

Hun har kommet frem til gjennom sin forskning at det å ta seg en power nap ikke bare gir deg mer energi, men også gir deg bedre hukommelse, bedre sexliv, reduserer stress og utholdenhet for å nevne noe. 

Og det beste av alt ifølge forskeren: Søvn er helt gratis!

Neste gang hodet begynner å synke mot tastaturet på jobb - snik deg avgårde og få 15-20 minutter med øynene igjen hvis du har mulighet. På under en halvtime vil du være tilbake med masse ny og tiltrengt energi, det er ikke verst!

Dette er en powernap:

En høneblund, også kalt hønedupp og på engelsk powernap, er en kort periode med søvn. En høneblund varer i motsetning til hva som vanlig er ved normal nattesøvn ofte ikke lenger enn 20 til 30 minutter.

Et typisk sted for å utføre høneblund er ikke nødvendigvis en seng, det kan for eksempel gjennomføres i en sofa, en stol, på gulvet, med hodet på skrivepulten, eller andre egnede steder. En høneblund i ny og ne er påstått å være godt for hjertet og hjernen.

Kilde: Wikipedia.no

Powernapping:
Powernapping:

Sov med god samvittighet!

© Getty Images

Stress ned

Har du ikke mulighet til å ta en powernap kan du finne andre måter å fornye energien din på. 

Det er utrolig viktig å gi seg selv rom og tid til å slappe av – hver eneste dag. Det behøver ikke være lang tid, men finn et par minutter til det, det virker avstressende på deg.

Det kan være alt fra å høre en god sang til å gjøre noen enkle yogaøvelser.

Dersom du føler du deg trøtt hele tiden men likevel mener du får nok søvn: Fem overraskende grunner til hvorfor du er utslitt!

Noe av det aller viktigste med søvn er å få nok av den. Mange dresserer kroppen til å klare seg med 4-5 timer - noe som er direkte skadelig. 

Kroppen trenger 7-8 timers søvn, og unn deg gjerne 9 timer. 

Kanskje du og partneren bør få dere hvert deres soverom? Det er lov å sove alene! Se hvorfor eget soverom kan være en velsignelse.

Kanskje er du også interessert i...