Spiser du frokost kan det følge med en rekke helsefordeler.

© Getty Images

Derfor bør du ikke droppe frokosten

Dropper du å spise frokost, har du en større risiko for hjertesykdom, ifølge ny forskning. Det er altså ikke uten grunn at frokosten blir kalt dagens viktigste måltid.

1. mars 2017 av Bjørnhild Fjeld

Det blir stadig vanligere å spise uregelmessig, hoppe over måltider og i stedet ta seg en snack i farten. Men det er likevel ikke særlig lurt med tanke på helsa.

Koblet til helsefare

Forskere ved Columbia University i USA hevder nemlig at mennesker som ikke spiser frokost har en økt risiko for en rekke helseplager vi helst ikke vil ha: Hjerteinfarkt, hjerneslag, høyt blodtrykk, diabetes og overvekt. Studien ble nylig publisert i American Heart Associations tidsskrift Circulation.

Utgangspunktet for forskningen er en befolkningsstudie av 27.000 personer i alderen 45 til 82 år, som alle er fulgt opp over en periode på 16 år (1992-2008). Konklusjonen var at de som ikke pleide å spise frokost, hadde en 27 prosent økt risiko for alvorlig hjertesykdom og død, sammenlignet med de som spiste frokost.

– Denne studien er en såkalt assosiasjonsstudie. Det vil si at man ser på et antall mennesker og hvilke vaner de har, og måler dette opp mot for eksempel risikofaktorer for hjertesykdom, forklarer Tine Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog og høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania.

Har sunnere livsstil

Hun anbefaler absolutt folk å spise frokost, men ikke for å redusere risikoen for hjerteinfarkt.

– Det er ingen grunn til å tro at det å spise frokost reduserer faren for hjertesykdom i seg selv. Men det vi ser i en rekke studier er at de som spiser frokost vanligvis har en sunnere livsstil også på andre områder enn de som dropper frokosten.

Dette viser også den amerikanske studien: En overvekt av de som ikke spiser frokost røyker, har høyt alkoholforbruk, spiser sene middager og mosjonerer lite. De får heller ikke i seg den anbefalte mengden vitaminer og mineraler om dagen.

– Det kan nok være at det er lettere å ta gode kostholdsvalg hvis du setter deg ned og spiser frokost. Går du rundt sulten er det lettere å falle for fristelsen til å ta en usunn snack i farta, mener Sundfør.

2 av 10 dropper frokost

Undersøkelser viser at 20-30 prosent av voksne amerikanere lar være å spise frokost. Dette stemmer godt overens med tilsvarende norske undersøkelser, blant annet Norkost 3 fra 2010-2011, der 8 av 10 oppga at de som oftest spiste frokost.

Forskerne ved Columbia-universitetet mener at det er en sammenheng mellom at stadig flere dropper å spise frokost, og en økning i hjerte- og karsykdommer i befolkningen.

– Det å hoppe over frokosten er forbundet med en eller flere risikofaktorer, som overvekt, høyt blodtrykk, høyt kolesterol og diabetes, som alle øker risikoen for hjertesykdom, sier Leah E. Cahill, Ph.D. og leder for studien.

Cahill mener det er enklere å klare å holde seg til et sunt kosthold, dersom du starter hver dag med en næringsrik og godt sammensatt frokost.

– Ikke dropp frokosten. La heller frokosten være et måltid med nok energi til å klare dagens utfordringer, som sørger for å tilføre kroppen viktige næringsstoffer som proteiner, karbohydrater, vitaminer og mineraler, sier hun.

Bra å spise ofte

De som vanligvis spiser frokost, spiser vanligvis også flere måltider i løpet av dagen enn de som dropper frokosten. Ifølge flere studier, blant annet SEASONS-studien fra Massachusets, er folk som spiser færre enn tre måltider om dagen, oftere overvektige enn de som spiser fire eller flere måltider om dagen.

Ernæringsfysiolog Tine Sundfør sier imidlertid at det er en myte at du øker forbrenningen ved å spise frokost:

– Vil du gå ned i vekt, må du spise mindre, enkelt og greit. For noen er det kanskje lettere å få til ved å droppe frokosten. Det handler om hvor mange kalorier du får inn. Det er heller ikke farlig å droppe frokosten, selv om jeg generelt anbefaler å starte dagen med en god frokost, sier hun.

Kanskje er du også interessert i...