Ut på tur:
Ut på tur:

Nyt frisk luft sammen med din kjære og få en rekke helsegevinster på kjøpet!

© Getty Images

Derfor bør du gå tur

Står vekten stille eller føler du deg litt trist? Da kan en gåtur være redningen!

14. juni 2017 av Åshild Breian

Du har sikkert følt det, og nå har forskerne bevist det: Du blir gladere og mer tilfreds med deg selv hvis du går en rask tur og trekker masse frisk luft ned i lungene.

Britiske forskere har funnet ut at det er fordi naturen innvirker positivt på tilbøyeligheten til å gruble for mye og for lenge over bestemte situasjoner. Det kan faktisk være starten på en depresjon.

Sammen med alle de andre sunne fordelene ved å gå en tur, kan det eneste negative være at det tar for lang tid før du går neste tur.

4 sunne fordeler med å gå tur:

Til tross for at vi trener noe mer enn før, går vekten opp. Vi sitter mer stille i løpet av dagen – men det skal faktisk ikke så mye til for å «lure inn» mer aktivitet i hverdagen.

Vanskelig å komme i gang?

Gi deg selv en ny start med vår 12 uker lange livsstilsserie «Tara Frisk Start»

Frisk Start-serien ledes av lege, kostholdsekspert og Tara-spaltist Berit Nordstrand, som har ansvar for våre to Frisk Start-deltakere Lena Paus Jensvoll og Marita J. Sivertsen.

Klar, ferdig, sett i gang!

UKE 1: Erstatt hvitt sukker med naturlig søtning

UKE 2: Spis fullkorn og frø

UKE 3: Få i deg mer grønnsaker

UKE 4: Spis mer sunt fett

UKE 5: Bytt ut hvit ris og pasta

UKE 6: Styrk tarmfloraen

UKE 7: Spis gode proteinkilder

UKE 8: Velg riktig fett

UKE 9: Få i deg nok mineraler

UKE 10: Nyt grønn te og mørk sjokolade!

UKE 11: Drikk nok vann

UKE 12: Spis smart snacks

Kanskje er du også interessert i...