Favoritt:
Favoritt:

Når Lena skal kose seg, lager hun gjerne bringebærsorbeten til Berit.

© Privat / Getty Images

Deilig snacks som er bra for kroppen

– Jeg har mindre behov for snacks nå enn tidligere, men jeg unner meg likevel noe godt, sier Frisk Start-Lena.

Vi har fulgt Marita J. Sivertsen og Lena Paus Jensvoll gjennom 12 uker mens de har bestemt seg for å endre sin livsstil med «Tara Frisk Start». Underveis har de fått oppfølging av lege og kostholdsekspert Berit Nordstrand, Eureka kiropraktikk og treningskjeden Spenst.

Det finnes også en lukket Facebook gruppe for dem som ønsker å følge prosjektet Tara Frisk Start på egen hånd, dele ideer, treningstips og oppskrifter på god og sunn mat, eller hente inspirasjon og støtte fra andre som følger samme program.

Blogginnlegg fra deltakerne kan du lese her på Tara.no, og i sitt siste blogginnlegg deler Lena sine nye snacksfavoritter:

Så var det slutt …

Å neida, så absolutt ikke. Dette har jo bare så vidt startet. Starten på resten av det gode liv!

Før jeg startet hadde jeg en tanke om at dette skulle være en slankekur, men det er det ikke.

Jeg har riktignok tatt av noen få kilo, men endringen av hva man spiser, og hvordan man tar gode valg er nok det viktigste gjennom disse ukene for min del.

Jeg tar meg ofte i å si til folk at dette er en gjeninnføring av lørdagskosen. Da jeg var lita var lørdag kosedagen, de andre dagene i uka, spiste man sunn og fornuftig mat.

Nå, er jeg mer eller mindre tilbake der, med unntak at jeg tar enda bedre valg i ukedagene enn vi kanskje gjorde da jeg var lita. Det å kutte sukker og raffinert mel, er de mest vesentlige endringene, slik jeg ser det.

Sunn snacks

Å tro at dette er en kur, hvor man ofrer nytelser, er helt feil. Denne uken har det vært smart snacks i fokus. Jeg har mindre behov for snacks nå enn tidligere, men kan alltids unne meg noe kos. Skal jeg være helt ærlig er et glass med rødvin i ny og ne, en del av denne kosen.

© Lena Paus Jensvoll / Berit Nordstrand


Ellers er bringebærsorbeten til Berit fortsatt en favoritt blant både voksne og barn i familien. Nøtter uten salt er noe vi alltid har tilgjengelig, nøtter sammen med en banan etter trening, eller som et lite mellommåltid er et godt valg.

Prøv også: Ristede kryddernøtter på 1-2-3!

Noen ganger er behovet for salt der, og da er det kjapt og deilig med grønnkålchips. Jeg lager den med litt olje, mineralsalt og drysser til slutt litt cayenne på.

Jeg vil også si at den lukkede Facebook-gruppen, er proppfull av fine tips til både matretter og annet snadder, og mang en gang, er middagen basert på tips jeg har funnet der.


Ikke for sent – bli med du og!

Selv om vi er ferdig med «Tara Frisk Start» kan du godt starte nå om du ønsker. Da starter du bare på uke 1 og følger ditt eget løp i 12 uker fremover.

Her finner du de foregående ukene:

UKE 1: Erstatt hvitt sukker med naturlig søtning

UKE 2: Spis fullkorn og frø

UKE 3: Få i deg mer grønnsaker

UKE 4: Spis mer sunt fett

UKE 5: Bytt ut hvit ris og pasta

UKE 6: Styrk tarmfloraen

UKE 7: Spis gode proteinkilder

UKE 8: Velg riktig fett

UKE 9: Få i deg nok mineraler

UKE 10: Nyt grønn te og mørk sjokolade!

UKE 11: Drikk nok vann!

UKE 12: Spis smart snacks

Kanskje er du også interessert i...