Bør grønnsaker spises rå, dampes eller kokes?

Har stor betydning for hvor sunne grønnsakene faktisk blir.

2. mars 2016 av Martine Haug Nysether

De fleste vet at grønnsaker bør være en del av et sunt og variert kosthold. Salget av grønnsaker har i løpet av ti år økt 25 prosent, viser tall fra SSB.

Det er ingen tvil om at vi har blitt mer opptatt av å ha et sunt kosthold og trene regelmessig, i løpet av de siste årene. Vi lager sunnere kaker og vi koser oss med snacks som er bra for kroppen.

Men visste du at hvordan du tilbreder grønnsaker har mye å si for hvor sunne de er?

– Kokes grønnsakene i vann så kan mellom 20 og 50 prosent av vitaminene,  mineralene og de gunstige plantestoffene, forsvinne ut i kokevannet, forteller Grethe Iren Borge, seniorforsker hos Nofima i Ås til forskning.no.

 

Rå, dampet eller kokt?

Ifølge Borge vil dampkoking av grønnsaker redusere tapet med halvparten av hva som skjer ved koking i vann. Hun får støtte av klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør.

– Forsiktig varmebehandling av grønnsaker er alltid gunstig. Enten det er dampkoking, woke eller ovnsbake grønnsaker vil vitaminer og mineraler bevares, forteller Sundfør.

Forskere i flere land har sammenlignet ulike varmebehandlinger av grønnsaker som koking, damping, woking og oppvarming i mikrobølgeovn.

Generelt kommer damping best ut, mens koking i vann kommer dårligst ut. Likevel mener Sundfør at du fint kan fortsette å koke grønnsaker hvis du synes det er best.

– Vitaminene blir ikke ødelagt, men de skyldes ut i kokevannet. Så lenge du bruker kokevannet i matlagingen etterpå (i pureer og supper), vil du fremdeles få i deg C-vitaminen som skylles ut ved koking.

Skånsom eller rask oppvarming?

Enkelte grønnsaker som brokkoli, blomkål og rosenkål bør du helst dampkoke, dersom du vil beholde næringsstoffene, skriver forskning.no.

Forskning har også vist at du bør bruke kortest mulig tid når du tilbereder grønnsaker. Dermed lønner det seg å varme opp vannet før koking eller damping, og høy temperatur ved woking og steking.

 

 

SUNN GODSAK:
SUNN GODSAK:

Det er ingen tvil om at gulrøtter er sunt, men visste du at det beste er faktisk å dampe gulrøttene veldig lett før du spiser dem?

© Getty Images

Men hva med rå grønnsaker, vil ikke det være det beste å spise for å bevare alle mineralene og vitaminene, tenker du? Ikke nødvendigvis, forteller ernæringsfysiologen.

– Mens C-vitaminer tapes ved varmebehandling av grønnsaker, er det andre vitaminer og antioksidanter som tas lettere opp når de varmebehandles. Kroppen vil ta opp mer av betakarotenet fra en dampet enn en rå gulrot, og antioksidanten lykopen i tomaten blir enda kraftigere om du varmebehandler tomaten før du spiser den, sier Sundfør.

Ifølge frukt.no inneholder kokte gulrøtter inneholder tre ganger så mye antioksidanter som rå gulrøtter.

Kanskje er du også interessert i...