trening mot mensensmerter
Smertefri med trening:

For Birgitte Sørberg har trening hjulpet henne gjennom de verste smertene, og bidratt til å gjøre henne nesten smertefri.

© Esten Borgos

Birgitte (40) bruker trening for å lindre smerten

Birgitte Sørberg slet i årevis med sterke smerter. Så fant hun ut at trening var løsningen.

21. november 2016 av Irene Mårdalen

Hun løper mellom store bord og klesstativ i motebutikken Fru Hagen på Hønefoss. En butikk som har fått navnet fordi hun er samboer med tidligere landslagsspiller i fotball, Erik «Panzer» Hagen. 

Drømmen om å starte egen butikk ble virkelighet mens hun fortsatt slet med sterke smerter omtrent annenhver måned. Som gründer var det ikke rom for sykedager.

Hele 80-85 prosent av alle kvinner rapporterer om smerter i forbindelse med menstruasjon. De oppstår fordi livmoren trekker seg sammen som med veer under en fødsel.

– Jeg slet mest med smerter i korsryggen. Da jeg var yngre, trodde foreldrene mine at jeg hadde ryggproblemer. Legene anbefalte meg å slutte med håndball. Etter hvert forsto jeg at det var mensen som var årsaken, sier Birgitte.


La om livsstilen

Etter at hun fikk sitt første barn som 23-åring, ble menssmertene noe bedre. Men så kom de gradvis tilbake.

I en periode bodde hun i Russland og England, hvor Erik var profesjonell fotballspiller. I den perioden var smertene ekstra ille. Birgitte trente ikke, og levde et passivt liv.

– Jeg gjorde ikke stort annet enn å kjøre datteren min til og fra skolen. Jeg meldte meg riktignok inn på et treningssenter, men gikk aldri dit. Jeg forsto ikke språket, og var ikke komfortabel med å gå dit alene.

Da de flyttet hjem til Ringerike og hun startet motebutikken, var hun den eneste ansatte og hun hadde liten tid til å trene. Men så fikk hun nok.

– Jeg bestemte at jeg måtte gjøre om på flere ting i livet mitt: Jeg innførte gode mosjons­vaner og endret på kostholdet. Det har hjulpet mye, også på smertene i forbindelse med mensen. Nå vil jeg nesten si at de er tilnærmet borte, såfremt jeg klarer å trene, sier hun.

Står vekten stille? Spis mer – og gå ned i vekt!


Trening ble redningen

En stund la hun treningen midlertidig på hylla. Familien fikk alvorlige brannskader i huset, og måtte bo på hotell og i kjelleren i huset. Da var det vanskelig både å ha gode trenings- og kostholdsvaner.

– Dessverre kom smertene tilbake, og jeg er derfor i gang med treningen igjen. Når jeg trener, er menssmertene omtrent ikke-eksisterende. Jeg merker litt murring, men det er alt. Jeg er ikke i tvil om at endorfinene som utløses når jeg trener, eller for den saks skyld driver aktivt husarbeid, hjelper, sier Søberg. 

Kanskje er du også interessert i...